Gå til innhold
Fiskersiden

Meiteforum?


NoCatch
 Share

Recommended Posts

Med fare for å være useriøs, men UFISK ?? Ta deg ett realt tak i ***skjegget og rykk hodet ut av fryseboksen :-)

Men nei fra spøk til revolver: grunnen til at det stort sett går i "meitefisk" om dagen er vel så enkel at meitesesongen er igang ! Og fettfinnefanatstene får lite eller ingen fisk !

Samt det faktum at flere og flere her på forumet får øynene opp for det faktum at det går an å fiske annen fisk enn de såkalte "edle", både med meite, sluk og FLUE !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk man ikke kan spise = ufisk[ :P ]

Neida, var bare ute etter å provosere litt. Har ingen erfaring med "dasslokk"-meite og denslags. Det er en stund siden jeg har vært her inne, og da var det SØ for alle penga og litt til. Hva med HA, noen som har hørt om noen som kjenner noen som kanskje tror dem kjenner til noen som har fått HA i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert morsomt i Dynovika. Har aldri prøvd seriøst å meite etter den type fisk dere prater om. Mark og dupp i marka etter ørret har jeg vokst opp med.

Et poeng når jeg drar ut for å fiske er at jeg i tillegg skal få en opplevelse av frisk og fin natur. Det får man neppe i Dynovika eller andre næringsrike vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Opplevelser er subjektive. Det blir derfor for dumt at du kategoriserer ett fiske som dårligere/mindre verdt enn et annet. De som driver med sportsfiske, fisker for sportens skyld. Naturopplevelsen er selvsagt viktig, men ikke det viktigste. Sportsfiske er det som driver oss her inne. Naturopplevelser kan sikkert diskuteres på andre fora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er dum! neida, alle har sine preferanser på hva en liker av fiske. Jeg personlig gidder ikke å bruke tid på å fiske etter dolokk og annet i omgivelser som like gjerne gir napp fra ett glefsende damebind som fra fisk. Men meite etter abbor i ett skogsvann er skikkelig kos.. Er fra skien og kan ikke si jeg finner noe nytelse ved å fiske i gunnekleiv og liknende med dampende skorsteiner, kvikksølvlysende fisk osv.. Men, dette er hva jeg mener..[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Artsarasisme og manglende informasjon om hva du prater om, det er fordummende elementer. Vi diskuterer ikke matauk her inne, vi diskuterer sportfiske. Fiske for sportens skyld. Mat er derfor ikke rangert som 1. pri på hvorfor vi fisker. Men når det er sagt, så er det akkurat like mye miljøgifter i en sørv i gjersjøelva, som det er i en ørret i svartkulp. Hvis du ikke bruker uttrykk som dass og ufisk, så tar folk deg sikkert litt mer seriøst også.[^]

Når det gjelder preferanser, så skal man være forsiktig med å kritisere andres valg i ufine ordlag. Elelrs kan man være så uenig som man bare vil. Men fordommer har lagt en demper på mange fine sportsfiskeopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at naturopplevelsen er en stor del av en vellykket sportsfisketur jeg da....

Men kan godt steppe ned på naturopplevelsen for å få fin fisk.

Om den er spiselig eller ikke er ikke så viktig for meg da de aller fleste jeg får blir sluppet ut igjen. Selvom det er noe eget ved å tilbrede en selvfanget fisk og servere den, så skjer det helst på lengre fisketurer med flere overnattinger i friluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: "Artsarasisme og manglende informasjon om hva du prater om, det er fordummende elementer. Vi diskuterer ikke matauk her inne, vi diskuterer sportfiske. Fiske for sportens skyld. Mat er derfor ikke rangert som 1. pri på hvorfor vi fisker. Men når det er sagt, så er det akkurat like mye miljøgifter i en sørv i gjersjøelva, som det er i en ørret i svartkulp. Hvis du ikke bruker uttrykk som dass og ufisk, så tar folk deg sikkert litt mer seriøst også.

Når det gjelder preferanser, så skal man være forsiktig med å kritisere andres valg i ufine ordlag."

De som fisker og spiser fisken (noe du kaller matauk) bedriver ikke sportsfiske i følge deg?? Er ikke det å kategorisere...[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Hvis man fisker kun under de forutsetningene at man skal ha mat, så er det sportslige satt i andre rekke. Fisker man for sportens sin skyld og maten er uvesentlig, ja da er sporten prioritert. Dette sier seg selv. Sport er sport, enten den blir bedrevet i Glomma, Nitelva eller på høyfjellet. Sånn sett setter ikke jeg nedlatende stempel på de som prioriterer fisk på fjellet fremfor lavlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Hvis man fisker kun under de forutsetningene at man skal ha mat, så er det sportslige satt i andre rekke. Fisker man for sportens sin skyld og maten er uvesentlig, ja da er sporten prioritert. Dette sier seg selv. Sport er sport, enten den blir bedrevet i Glomma, Nitelva eller på høyfjellet. Sånn sett setter ikke jeg nedlatende stempel på de som prioriterer fisk på fjellet fremfor lavlandet.

Takk for diskusjonen. Hever det hvite flagget og bukker i støvet. [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt da gutter nå får dere se å komme dere opp av skyttergravene her. NoCatch..tror du folk hadde reist til dynovika og fisket timer ut og timer inn for å få en asp viss det ikke hadde vært spenning og opplevelse i det.. og du vet like bra som meg Frish at det er herlig å oppleve stillheten i Nord eller Østmarka på jakt etter ørreten. Meitefiske etter karpefisk kan meget godt forbindes med helt fine naturopplevelser men det er vel engang slik at mange av vann og elver på lavlandet østafjells ligger i tettbebygde strøk og det er vel også slik at det er der folk bor. Det er jo ganske kjekt da å kunne oppleve et utrolig spennende sportsfiske rett utenfor døra...gitt at man selvsagt tørr å prøve noe annet en fiskearter som ikke trives i lavlandsfauna som feks ørret. Ta Nitelva feks eller Leira. Begge renner gjennom tykkeste østlandsgryta med folk på alle kanter. Likevel huser elvebreddene en natur som i artsmangfold av planter, fugleliv,og ikke minst fisker langt overgår marka. Problemet er jo at folk ikke vet å ta vare på det og søpler ned og kaster fisken opp på land. Noe av det kan skyldes at de har iboende en del feil holdninger til fisken og fiskets verdi. La oss slippe å måtte slåss med slikt....ta heller en tur ut og prøv og se. Kanskje det faller i smak selv om vannet heter Gunnekleivfjorden...som jo faktisk huser en av Norges råeste sportsfisker... men det er hemmelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mener jeg at variasjon er livets salt og at det ikke finnes ufisk, men derimot mer eller mindre spennende/utfordrende arter og metoder, og at dette er subjektivt. På dette forumet har vi vel alle avskygninger, meitefiskere som ikke kicker på fiske etter ørret, fluefiskere som rister på hodet av brasme og sørv, havfiskere som stort sett må ha tresifret antall meter vann under seg dersom de skal trives, dorgere som helst fisker fra en båt i bevegelse, svorne isfiskere, laksefiskere osv. Men kan vel generelt oppfordre folk til å åpne øynene for det meste. Det er utrolig mye artig, utfordrende og spennende å oppleve enten man fisker ute på havet, på en stor innsjø, i et fjellvann, i marka, i en grumsete østlandselv eller i en stri vestlandselv. Alt har sin sjarm, så det er bare å oppdage sjarmen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg elsker å fiske i Norges mest grumset og fine elv Leira ingen elv er bedre for meg alså jeg syntes det er bedre der en i Tanaelva og de laskesfiskerne der skal få ha laksen sin i fred for meg bare jeg får fiske Gjedde, Dasslokk og Gjørs da er jeg fornøyd hehe. [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Personlig så fisker jeg alt som kan svømme OG som har gjeller! [^]

I sommerferien fisker jeg av og til 100-300 grams ørret i bekken på fjellet, men i hverdagen bor jeg i Oslo. Og her kommer det viktige poenget inn, hvorfor reise over bekken etter vann? I min nærhet kan jeg fiske fisk på 2-3-4-5 og sågar 10 kilo, og det mindre enn 15 minutters kjøretur fra jeg går ut av døra hjemme. Dette er artsrikdom på sitt beste, og nettop sånn det er å være sportsfisker. Å utnytte de mulighetene som ligger der. No hard feelings[^][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Er det kun meite etter ufisk som gjelder ( gjeller) om dagen?

Lite rapporter om fangster av edelfisk...

Dette satte i gang denne diskusjonen. Hårsårheten er stor blandt loffkasterne skjønner jeg [ :D ]

Uspiselig fisk ble fra gammelt av definert som ufisk. Nå skal det jo sies at breiflapp og steinbit også ble kalt ufisk inntil noen fant ut at dette var en delikatesse. Nå kan det jo høres ut som jeg kun fisker for matens skyld. Det er fullstendig missforstått. Setter ut brorparten av fisken jeg får. Tar opp noen i ny og ne som havner i panna. Ser ikke noe galt med det. Vil i hvertfal ikke kalle det matauk. Det er jo selvfølgelig spenningen kombinert friluftsliv i pene omgivelser som driver meg. Hater uttrykket "sportsfiske", det er alt for teknisk til å dekke det jeg forbinder med en fisketur. Får prestasjonsangst bare ved tanken[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Men en givende og artig debatt ble det i hvert fall.

Sportsfiske er et bra begrep. Jeg føler at det hever meg over alle fiskere som forsøpler naturen og slenger død og levende fisk langt opp på land mm.

Vi får heller adoptere danskenes uttrykk "lystfisker", det høres langt bedre ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.