Gå til innhold
Fiskersiden

0,39 mm


Tollef
 Share

Recommended Posts

Er vel neppe alle som er enige i at multisnøre "mister meningen" om det ikke er 0,39. Dersom ditt fiske krever dimensjoner som 0,39fireline, og prisen var ok så har du vel gjort et godt kjøp. Mange velger å bruke noen meter med solid mono som fortom når de fisker med multisnøre. Ved fiske på dypere vann vil vel multisnøre ha fordelen foran vanlig mono ved at det strekker mindre og gir bedre kontakt med fisken. Nå er jeg ingen dreven havfisker, regner med du får flere og bedre svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske heavy fisk så er det mange som sverger til 0.39 - selv har jeg valgt 0.25 til det meste av mitt havfiske. Grunner som mindre avdrift pga tynnere snøre og at jeg bruker topshot som "beskytter" i "den andre enden" der farene for slitasje på snøret er størst er med i vurderingene for mitt valg, samt at jeg mener jeg klarer meg med dette sånn styrkemessig i 99% av det fisket jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjener folk som har dratt stooor fisk på 0,25 fireline, så det trengs ikke nødvendigvis 0,39mm.

Har selv både 0,39 og tykkere, da har jeg litt å gå på med tanke på slitasje og alder på snøre.Fireline og lignende er ikke akkurat gratis, skifter derfor ikke før jeg må.

Tok en test på noen av stengene mine(30-80lb), for å se hvor mangen kilo de løftet på stor bue.

Det viste seg at 4-5 kilo lagde en ganske nice bue på samtlige av mine stenger.

Dersom snøret holder 10-12 kilo med knute og litt slitasje, så burde det holde plenty for de aller fleste tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig greit å fylle snella, siden snøret da da får en større diameter rundt spolen, noe som vil spare en for unødig sveiving opp fra dypet.

Alternativet til tykk dimensjon er jo da å benytte backing for å fylle snella innerst på spolen. Hvilken dimensjon man skal velge, blir derfor en smakssak, som det ikke er fasit på. Mindre dimensjon vil gi mindre avdrift, og er en klar fordel der det er en del strøm, mens større har bedre bruddstyrke.

Når jeg fyllte snella sist, gikk jeg noen dager og grublet på om jeg skulle fylle den med 0,25mm eller 0,32. Valget fallt på 0,32mm med backing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har en tica team st 568 og med 270 m med 0,3mm fireline, behøver jeg forspol med nylon da?

:D

Man bør alltid forspole med noen runder med mono(eventuelt teipe spolen), ellers risikerer du at hele snøret sklir under høy belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.