Gå til innhold
Fiskersiden

Tykkelse på snøre til kystmeite


Roger L
 Share

Recommended Posts

Grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte meg en Ambassadeur CT Mag Elite, og i Veals katalogen blir den oppgitt til å passe perfekt til 15Lbs sene, er ikke det litt tynt? Veals har 15 lbs sene og den er 0.33mm.

Jeg bestillte 1000 meter 25Lbs sene (0.40mm), syntes det også er litt tynt til å bli slipt langs skarpe steiner, men det var så billig at jeg ikke kunne la være <_< .

Det hadde vært greit å få erfaringer med snøre tykkelse, tror ikke jeg får fisk over 10Kg men en vet aldri, kommer til å prøve etter de vanligste fiskene; torsk...

Jeg har kun vært ute 2 meite turer, brukte da en Calcutta 400 med 0.25mm Sølvkroken multi snøre, på andre turen fikk jeg backlash og snøret gikk av ca 10 meter fra søkke, stygg smell og enorme krefter i sving fra 150gram søkke, kommer ikke til å bruke Calcuttaen til kystmeite igjen, har aldri kasta så langt da :)

Tror ikke jeg kommer til å bruke multisnøre igjen, selv om sjokkfortom hadde vært en fordel tror jeg det blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte meg en Ambassadeur CT Mag Elite, og i Veals katalogen blir den oppgitt til å passe perfekt til 15Lbs sene, er ikke det litt tynt? Veals har 15 lbs sene og den er 0.33mm.

Jeg bestillte 1000 meter 25Lbs sene (0.40mm), syntes det også er litt tynt til å bli slipt langs skarpe steiner, men det var så billig at jeg ikke kunne la være <_< .

Det hadde vært greit å få erfaringer med snøre tykkelse, tror ikke jeg får fisk over 10Kg men en vet aldri, kommer til å prøve etter de vanligste fiskene; torsk...

Jeg har kun vært ute 2 meite turer, brukte da en Calcutta 400 med 0.25mm Sølvkroken multi snøre, på andre turen fikk jeg backlash og snøret gikk av ca 10 meter fra søkke, stygg smell og enorme krefter i sving fra 150gram søkke, kommer ikke til å bruke Calcuttaen til kystmeite igjen, har aldri kasta så langt da :)

Tror ikke jeg kommer til å bruke multisnøre igjen, selv om sjokkfortom hadde vært en fordel tror jeg det blir for dyrt.

Bruker 0,33(15 lb) og 0,35(18 lb) Penn Super Long Distance Surf mono fra Veals til surffiske, og er storfornøyd med det snøret. Lite strekk, bra slitasjestyrke og lite minne. Er du ute etter en sene som tåler mye slitasje, er du nok nødt til å gå opp i diameter, og dette går selvsagt ut over kastelengdene. Til tøft fiske har jeg meget god erfaring med Yo-Zuri Hybrid fluorcarbon, 15 lb har en bruddstyrke på ca 12 kg og er tøft som toget. Bakdelen er at det har en del minne. Snøret kan fåes rimelig fra USA, kjøpte nettopp fire spoler a 500m for 220 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Om du velger mono eller multi er ikke så viktig. Husk at du sjelden klarer å legge mer press enn 2-3 kg på sena med stanga under normale omstendigheter. DVS. at du kan gå langt ned i tykkelsen dersom du bare tenker på bruddstyrken. Det er i landingsøyeblikket at de kritiske situasjonene oppstår. Selv om du vil bruke 0.33 mono til fiske, så SKAL du bruke sjokkfortomm av tykkere mono. Jeg bruker 0.70, mange bruker taperte som blir smalere jo nærmere snella du kommer. Sjokkfortommen er også så sterk, at du som regel kan løfte opp sterk fisk til bryggekanten. Jeg løftet en hvitting på 2750 opp med bare sjokkfortom på 0.60 Maxima. Ikke noe problem (ikke visste jeg da at en hvitting på den størrelsen var spesielt stor).

Jeg bruker PowerPro braid 30 lbs. Den er ca 0.30. Oppgitt diameter er vel litt mindre, men den fyller snellen som ca 0.30 mono. Den er genial til distansefiske, men om man fisker på veldig dype plasser hvor sena slites mot bergvegger, så er den fort ferdig. Da tror jeg 0.30 mono vil holde bedre.

0.40 er tykt nok som hovedsene vil jeg tro, men jeg er ikke erfaren i bruk av mono til surf. Hør på andre også. Men husk sjokkfortommen, den bør ha en bruddstyrke på 200 X søkkevekta. DVS, bruker du 200 grams søkker, bør du ha en sjokkfortomm som tåler 40 kg/80 lbs. Omtrentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar

Godt poeng det med sjokkfortom, den skal vel kunne ta seg av alt grov-arbeidet inne ved land.

Ser Veals har taperte på 13 meter, 0.37 til 0.74mm, orderen bare vokser og vokser :)

Tror jeg kommer til å gå for sene til jeg behersker surf kasting, kommer selvfølgelig til å bruke sjokk fortom fra nå av, men tror det kommer til å ta lang tid før jeg er klar for multisnøre, noe må gi etter når en kaster så dårlig som på prøveturene mine.

En ting jeg lærte var at en må presse tommelen skikkelig hardt på spolen når en bruker 150gram søkke, det var litt vanskelig med stivfrossne våte fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varivasfortommene hos Veals er glimrende til monosnøre, litt stive til multisnøre som gjør at man kan få senebrudd fordi multien skjærer seg gjennom knuten. Et godt tips når du skal begynne å kaste med multisnelle er å stille kastebremsen på nesten maks og begynne derfra. Et 150g søkke vil likevel kunne dra ut bra med sene samtidig som du har full kontroll.

Begynner du kastet med søkket på bakken bak deg og sena strukket ut mot stangtuppen, vil det gi et roligere kast. Husk også at kastet avsluttes kl 11.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.