Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbitt i Oslo området - østlandet


Remy
 Share

Recommended Posts

Bra periode for steinbit her nå, ta deg et par dager fri i påsken og besøk casa del stumo så ser vi hva vi får til :D

Ellers er det etter vår erfaring myk bunn, gjerne nær plasser man får rødspette faktisk(kan være tilfeldig, men ser både grutle og AÅ har fått disse artene samtidig, akkurat som oss) dybde 20-30 på denne tiden av året. Det er ihvertfall mine erfaringer. Mer konkrete lokaliteter kan sikkert noen andre hjelpe til med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjaldt for vårtider...... Båtfiske...

Dybde: ganske grunnt, 5-30 meter

Bunnforhold: Hardbunn inne blant tang og tare. Let etter steinrøyser ved å la søkket gå langs bunnen men båten drev skulle være lett å kjenne hvis du brukte multisnøre.. andre bra steder er flekker med sand eller grus på områder med hardbunn..

Tackle: Pater Noster funker fint!

Agn: Seistrimmel, tynn (gjerne opp mot 30cm), annen fisk, hele reker, blåskjell og lignende i fingerbandasje, akkar..

Håper det var til hjelp!

:D

Endret av max_fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips på Østlandet kan jeg komme med, men det blir stort sett båtfiske da. I sandefjord har jeg sett endel steinbitt på våren helt inne på grunna, men aldri fisket etter den, men ungene har fått i garn. På utsiden av Fuglevik (moss-Larkollen) ligger det noen øyer mot Larkollen. Rundt disse har jeg sendt endel steinbitt på våren, på sandbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips på Østlandet kan jeg komme med, men det blir stort sett båtfiske da. I sandefjord har jeg sett endel steinbitt på våren helt inne på grunna, men aldri fisket etter den, men ungene har fått i garn. På utsiden av Fuglevik (moss-Larkollen) ligger det noen øyer mot Larkollen. Rundt disse har jeg sendt endel steinbitt på våren, på sandbunn.

interessant... kan vi gå litt mer i dybden ang disse øyene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om "bra" bestand (til østfold å være) utenfor fuglevik syd for moss. Kompis fikk en der på 2-3kg. Området kalles "fugelen"

Har du en nærmere beskrivelse om hvor dette er?

Har fisket endel i området utenfor Fuglevik, men aldri hørt om "Fugelen".

Pm er sendt deg

Hadde det vært mulig og hengt seg på den "pm-utsendelsen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglen ligger med fuglevik båthavn og Årefjordtangen. På østsiden av Mellom Sletter har det vært noe Steinbitt, men ikke så mye.

Fuglen er i dette nevnte området. Hvis en ser på sjøkartet, er det en dyprenne nærme land. Utenfor denne renna, går det opp en topp til ca 15m. Området rundt denne toppen (avlang fra nord til syd) kalles fuglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om at det finnes steinbitt ute ved slottet. Er det noen som har fått det der eller er det skrøner? aldri fått selv..heller ikke gått aktivt inn for det da.

Du tenker kanskje på Steinbiten som Erlend fikk i fjor :rolleyes: . Ellers har jo vi og andre meita såpass mye ved slottet etterhvert at det burde vært rapportet om fangst derfra?

Havengel mumla noe om suksessfyllt foring med knuste blåskjell i et område anna plass i landet, mulig dette er en måte å tenke på hvis en først har en plass en har tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dykket mye på begge sider av Oslofjorden, men har aldri sett steinbit innenfor Drøbaksundet.

Men jeg har tatt 3 stykker på 2 dykk utenfor helikopterplattformen i Drøbak i slutten av April.

2 stk. på 5 kg og en på 7 kg. Vet ikke om det er flytebrygge på nordsiden der ennå, men vi hoppet ut derifra. Det går en skråning ifra 20 meters dyp og nedover til brådypt, og det var her på 25-30 meter dyp vi tok to av dem. En ble også tatt på grunna på vei inn igjen, ca. 10-12 meters dyp.

Det var ikke store omkretsen ifra flytebrygga vi dykket, så jeg vil si det er store muligheter for at du

kan nå disse områdene med tacklet ditt.

Ellers har jeg sett steinbit utenfor botnerbaugen (mellom Larkollen og Moss) og i sundet mellom Jeløya og Bevøya.

April og begynnelsen av Mai er nok den beste tiden for å "gutse" etter steinbit.

Lykke til!

/Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dykket mye på begge sider av Oslofjorden, men har aldri sett steinbit innenfor Drøbaksundet.

Men jeg har tatt 3 stykker på 2 dykk utenfor helikopterplattformen i Drøbak i slutten av April.

2 stk. på 5 kg og en på 7 kg. Vet ikke om det er flytebrygge på nordsiden der ennå, men vi hoppet ut derifra. Det går en skråning ifra 20 meters dyp og nedover til brådypt, og det var her på 25-30 meter dyp vi tok to av dem. En ble også tatt på grunna på vei inn igjen, ca. 10-12 meters dyp.

Det var ikke store omkretsen ifra flytebrygga vi dykket, så jeg vil si det er store muligheter for at du

kan nå disse områdene med tacklet ditt.

Ellers har jeg sett steinbit utenfor botnerbaugen (mellom Larkollen og Moss) og i sundet mellom Jeløya og Bevøya.

April og begynnelsen av Mai er nok den beste tiden for å "gutse" etter steinbit.

Lykke til!

/Terje

Det du sier ang heliplatformen styrker noen misstanker jeg har. I dag har jeg snakket med lokalefiskere samt akvariet og det kan se om som Oslofjordens hotspot for steinbitt sakte men sikker trianguleres inn. Takker til de som har kommet med innspill.

Jeg vet godt hvor du mener og de bryggene ligger der. Hvor langt ut begynner skråningen å20m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i dag med Eirik men det blev inget! Eirik fikk faktisk edderkopp krabbe på kroken, mulig han supplemerer med noen bilder. En microtorsk, en glupsk ulke og en litt stor Trymtorsk ble det med. Jeg vet vi er på target der vi fisker, så vi får se. Skal ut igen og prøve innen helgen er over.

ulke.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.