Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle til tohånds


Jfarmen
 Share

Recommended Posts

Trenger tips til en snelle til tohåndsstang (12" #8).

Er ute etter en snelle som:

- Er robust uten at den veier alt for mye

- Har bra backingkapasitet (skal ha plass til en wf8 eller klump 9/10 og minimum 150 meter backing)

- Lukket bremsesystem (bør det ikke være det?)

- Skal helst ikke koste skjorta

Noen som har noen erfaringer med disse?

Partridge Large Arbour Fly Reel (modell 2953)

Shakespeare Pflueger President Fly Reel (modell 2883)

Scierra Traxion Fly Reel (modell 8/10)

Litt usikker på hvor mye man bør legge i en snelle - alle råd tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar - mye bra her

Er som sagt litt usikker på hvor mye jeg vil bruke men smertegrensen går nok rundt 2000-2500 kroner

Det betyr at Waterworks-Lamson blir uaktuell.

Danielsson LW 8-12 og LTS X2 kan være interessante.

Kan noen disse være aktuelle?:

Orvis Mach

Snowbee XS LARGE ARBOR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=index&cPath=8_92

Har selv slengt på en Vosseler S2 på den mellomste laksestangen. Har veldig tro på snellene og for en gangs skyld tenkte jeg å teste ut dette selv og ikke avvente skryt fra andre. Sånn jeg ser snellene så er dette sneller av kvalitet som skulle tilsi en høyere pris, men at den er holdt lav for å "få merket på banen".

Bare et tips om også du tør satse på noe utenom "mainstream"...

Et annet tips om du vil ha så lett som mulig snelle er å gå ned et hakk og kjøre gelspun backing som bygger en del mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=index&cPath=8_92

Har selv slengt på en Vosseler S2 på den mellomste laksestangen. Har veldig tro på snellene og for en gangs skyld tenkte jeg å teste ut dette selv og ikke avvente skryt fra andre. Sånn jeg ser snellene så er dette sneller av kvalitet som skulle tilsi en høyere pris, men at den er holdt lav for å "få merket på banen".

Bare et tips om også du tør satse på noe utenom "mainstream"...

Et annet tips om du vil ha så lett som mulig snelle er å gå ned et hakk og kjøre gelspun backing som bygger en del mindre.

Spennende snelle - har du nettopp kjøpt den eller har du fått testet den?

Noen andre som har tips eller anbefallinger å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått "blodtestet" den (annet enn med kompis løpende rundt i hagen for en moderat test av brems). Forhåpentlig kan jeg svare noe bedre etter årets sesong, men det er antakelig alt for sent for deg. Jeg vil aldri anbefale noe som "100%" før jeg er sikker på at jeg har "gull" mellom hendene. Jeg synes imdlertid det både kjennes og ser spennende ut, derav tipset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått "blodtestet" den (annet enn med kompis løpende rundt i hagen for en moderat test av brems). Forhåpentlig kan jeg svare noe bedre etter årets sesong, men det er antakelig alt for sent for deg. Jeg vil aldri anbefale noe som "100%" før jeg er sikker på at jeg har "gull" mellom hendene. Jeg synes imdlertid det både kjennes og ser spennende ut, derav tipset...

LOL - hadde vært artig å sett den testen "live" :D

Mye bra her. Har spurt om en hel del forskjellige sneller i denne tråden allerede men prøver meg allikevel på en til (skal prøve å begrense meg).

GREYS G-LITE REEL - noen erfaringer?

Denne har bra backingkapasitet, lukket bremsesystem, virker å være solid og ikke minst ganske rimelig. Men kan ikke finne noen tester på den...

Et lite tilleggsspørsmål (grenser til dumt kanskje) - hvor mye BURDE man bruke på en snelle? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL - hadde vært artig å sett den testen "live" :D

Mye bra her. Har spurt om en hel del forskjellige sneller i denne tråden allerede men prøver meg allikevel på en til (skal prøve å begrense meg).

GREYS G-LITE REEL - noen erfaringer?

Denne har bra backingkapasitet, lukket bremsesystem, virker å være solid og ikke minst ganske rimelig. Men kan ikke finne noen tester på den...

Et lite tilleggsspørsmål (grenser til dumt kanskje) - hvor mye BURDE man bruke på en snelle? :blink:

Hvorfor ikke prøve en av Slate-snellene? Har selv kjørt med Slate classic laks i flere år og er godt fornøyd med den. Det er jo bestselgeren til Prima. Prisen? Kr. 699,-

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL - hadde vært artig å sett den testen "live" :)

Mye bra her. Har spurt om en hel del forskjellige sneller i denne tråden allerede men prøver meg allikevel på en til (skal prøve å begrense meg).

GREYS G-LITE REEL - noen erfaringer?

Denne har bra backingkapasitet, lukket bremsesystem, virker å være solid og ikke minst ganske rimelig. Men kan ikke finne noen tester på den...

Et lite tilleggsspørsmål (grenser til dumt kanskje) - hvor mye BURDE man bruke på en snelle? :blink:

Har ikke fiske met g-liten selv, men en kompis har noen slike og er veldig fornøyd med de.

Tester sier absolutt ingenting, så her er det bare å prøve eller få erfaringer, finne ut hva man selv tror på. Hva man skal bruke det til osv. osv.

Og ja, han får endel laks i løpet av en sesong.

Har kjent litt på den, virker ok, kjenner ikke til bremsesystemet.

Bruker selv 8twelve, men har egentlig mest lyst på Nautilus T10 eller T12, hehe, jada koster flesk.

http://www.nautilusreels.com/Reel02.asp?ReelSize=NautilusFW

Kjøpte meg Fw varianten, gleder meg til å kjøre laks på den

:D

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve en av Slate-snellene? Har selv kjørt med Slate classic laks i flere år og er godt fornøyd med den. Det er jo bestselgeren til Prima. Prisen? Kr. 699,-

Vet ikke om jeg ville gått for Slate Classic- snella. Den fungerer nok i lettere klasser, men jeg mener at den faller igjennom når det gjelder laksefiske. Jeg har nå bestilt meg en Danielsson LW 8-12, den er god den! Både denne og LTS X-1 og X-2 har evotec- bremsesystemet.

Sakset dette fra danielsson-flyreels.se:

Danielsson LW kännetecknas av:

-Vatten- och värmebeständigt lager och bromspaket i Hi Endmaterial.

-Fungerar såväl våt som torr, varm som kall, lätt eller tungt belastad.

-Tryckkammartestad. Vattentät ner till 100m.

-Form- och friktionsstabila bromsskivor tål 2000°C.

-Korrosionsskyddad rulle i höghållfasthetsaluminium.

-Komponenter i syrafast stål.

-Stor bromsratt gör det enkelt att justera bromsverkan.

-Justerbar broms med min o max läge i 330°.

-Knarr i båda riktningar (går att stänga av).

-Spolbyte med enkelt handgrepp.

-Snabb linintagning.

Alla rättigheter reserverade © 2005 Danielsson Innovation AB

info@danielsson-flyreels.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville gått for Slate Classic- snella. Den fungerer nok i lettere klasser, men jeg mener at den faller igjennom når det gjelder laksefiske.

Interessant kommentar. Skal det være noe hold i den, så får du vennligst utdype den.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville gått for Slate Classic- snella. Den fungerer nok i lettere klasser, men jeg mener at den faller igjennom når det gjelder laksefiske. Jeg har nå bestilt meg en Danielsson LW 8-12, den er god den! Både denne og LTS X-1 og X-2 har evotec- bremsesystemet.

Sakset dette fra danielsson-flyreels.se:

Danielsson LW kännetecknas av:

-Vatten- och värmebeständigt lager och bromspaket i Hi Endmaterial.

-Fungerar såväl våt som torr, varm som kall, lätt eller tungt belastad.

-Tryckkammartestad. Vattentät ner till 100m.

-Form- och friktionsstabila bromsskivor tål 2000°C.

-Korrosionsskyddad rulle i höghållfasthetsaluminium.

-Komponenter i syrafast stål.

-Stor bromsratt gör det enkelt att justera bromsverkan.

-Justerbar broms med min o max läge i 330°.

-Knarr i båda riktningar (går att stänga av).

-Spolbyte med enkelt handgrepp.

-Snabb linintagning.

Alla rättigheter reserverade © 2005 Danielsson Innovation AB

info@danielsson-flyreels.se

Har en 6-9 slate classic som jeg har brukt til SØ fiske. Jeg har ikke vurdert denne snellen fordi jeg mener at bremsen er for ujevn, og godset er for mykt. Snellen har et bruk og kastpreg - syns jeg.

Danielsson snellene er nok en veldig god snelle men jeg skulle gjerne brukt litt mindere penger enn det LW snellene koster. Blir eventuellt en i modellen Original - kanskje en 2W (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.