Gå til innhold
Fiskersiden

Det beste fluesnøret.


Flemms
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg vil gjerne høre noen meninger om hva som er det beste fluesnøret til tørrfluefiske i første omgang[ :) ]

Stoler ikke lenger på folk i butikker da de ofte ikke har peiling. Det er jo også snakk om kostbare snører, og det er no dritt å kjøpe katta i sekken. Kjøpet et Hardy Dry Fly Rocket Taper i sommer som skulle være så bra....katta i sekken[V]

Det jeg er ute etter er det beste fluesnøret som kan kjøpes for penger! Det skal være i klasse 5 og gjerne fungere til raske stenger, trange bukter, men også fin fin presentasjon! Flyteegenskaper, holdbarhet, friksjon er også viktig!

Guideline presntation er det noe tess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ashima har ett veldig bra snøre.

Fås også kjøpt som foxtail, men det er fremdeles samme snøre.

Har brukt det på #5 min hele denne sesongen og har ingen ting å utsette på det. Holdbarheten vet jeg ikke så mye om enda, men det kommer jo bla ann på hvor mye du bruker det, og om du smører det regelmessig.

Koster rundt 500 kr om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Scientific Anglers Ultra 4. Dette snøret gir deg strøkne presentasjoner og har en vektfordeling som bare er nydelig. Ulempen med mange snører er at klumpen er for tung, dermed plasker det en del på lange kast. Dette slipper du med Ultra 4. Jeg bruker KONSEKVENT ultra 4 (3 før 4 kom). Good old american fly line.. Men Rio sin Grande er heller ikke så gal, og ligger 250,- under Ultra 4, men de 250 ekstra er Ultra 4 verd. Samtidig har Ultra 4 en helt rå coating som er glatt som smør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med triangle taperen, til og med patent på denne..hoho

Skal være den mest optimale oppbygningen på fluesnører, resten er visstnok bare "kopier" av triangeltaper taperingen, selv syntes jeg snøret presenterer utrolig pent, men kast over 20 m med 4 stanga, ja da kollapsa snøret delvis, men på normale kast, utrolig pent.

Lee Wulf Triangletaper koster vel rundt 7-800 spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Ashima har ett veldig bra snøre.

Fås også kjøpt som foxtail, men det er fremdeles samme snøre.

Har brukt det på #5 min hele denne sesongen og har ingen ting å utsette på det. Holdbarheten vet jeg ikke så mye om enda, men det kommer jo bla ann på hvor mye du bruker det, og om du smører det regelmessig.

Koster rundt 500 kr om jeg ikke husker feil.

Jeg har bruker Ashima selv. Veldig fornøyd. Snøret er helt fritt for minne og flyter høyt og fint på vannet. (Hvis jeg husker rett så er klumpen ca 10,5 meter) Eneste jeg kan utsette på det er at det må smøres litt oftere en f.eks Ultra 4, men... Ashima-snøret koster bare 490,- da. Mye snøre for penga.

Vammen Fritid fører også Ashima. www.vammen-fritid.no

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste snøret jeg har prøvd til denne type fiske er uten tvil Orvis Wonderline. Jeg har også brukt Cortland 444SL og SA Ultra 3. Det er bra snører det også men Orvis snøret er suverent.

Vision ACE og Guideline Powertaper er skyteklumper og ikke noe å bruke til tørrfluefiske. Til laksefiske derimot er de supre.

Jeg har et helt nytt Fenwick world class WF5 flytesnøre til salgs hvis noen er interessert. Jeg har ikke prøvd det så jeg vet ikke hvordan det funker. Er det noen av dere som har prøvd Fenwick snørene ?

Det er til salgs for 250kr. inkludert frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at du liker Orvis Wonderline. Jeg kljøpte et på tilbud her...kosta meg bare 200 kr. Men herregud for et snøre... Så stivt. Fullt av minne og ikke spesielt godt å kaste med. Hvertfall ikke på stanga mi. Takke meg til Ashima :)

Jeg seleger gjerne det Orvis snøret om noen vil ha det... Det er i #4.

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wonderline snørene jeg bruker er ikke stive og det ikke mer minne på de enn 444SL snøret. Jeg bruker salmon/steelhead taperen som har lengre klump enn et vanlig WF snøre og de kaster utrolig godt og med god presentasjon. Kanskje det er et gammelt snøre du har fått siden du fikk det for 200 kr. Det koster jo normalt ca. 800 kr.

Jeg har prøvd Ashima WF7 flyt og det er et godt snøre i forhold til prisen, men ikke i nærheten av Orvis snøret.

Det er nok mange forskjellige meninger om det samme snøret. Noen legger vekt på kastelengde, andre på presentasjon. Et snøre kan passe til en stang men ikke til en annen. Det eneste sikre er å prøve snøret. Det er ikke noe moro å kjøpe et snøre til 800 kr. for så å finne ut at det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

Et snøre kan passe til en stang men ikke til en annen. Det eneste sikre er å prøve snøret. Det er ikke noe moro å kjøpe et snøre til 800 kr. for så å finne ut at det ikke fungerer.

Nettopp! Og derfor skal jeg forlange å få prøve de neste fluesnøren før jeg event. kjøper!

Noen som bruker Orvis T3 her?(he he fikk jeg sakt det også) Og vet om noen snøre(flyt) som funker perfekt til den, fortsatt klasse #5, midflex!?

Skal iallefall teste SA-snøret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

Et snøre kan passe til en stang men ikke til en annen. Det eneste sikre er å prøve snøret. Det er ikke noe moro å kjøpe et snøre til 800 kr. for så å finne ut at det ikke fungerer.

Nettopp! Og derfor skal jeg forlange å få prøve de neste fluesnøren før jeg event. kjøper!

Noen som bruker Orvis T3 her?(he he fikk jeg sakt det også) Og vet om noen snøre(flyt) som funker perfekt til den, fortsatt klasse #5, midflex!?

Skal iallefall teste SA-snøret!

Har testet LOOP Opti-Stilwater i #5 og er meget fornøyd! lang frontapering som gir silkemyke presentasjoner, og en fantastisk coating.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

Wonderline snørene jeg bruker er ikke stive og det ikke mer minne på de enn 444SL snøret. Jeg bruker salmon/steelhead taperen som har lengre klump enn et vanlig WF snøre og de kaster utrolig godt og med god presentasjon. Kanskje det er et gammelt snøre du har fått siden du fikk det for 200 kr. Det koster jo normalt ca. 800 kr.

Jeg har prøvd Ashima WF7 flyt og det er et godt snøre i forhold til prisen, men ikke i nærheten av Orvis snøret.

Det er nok mange forskjellige meninger om det samme snøret. Noen legger vekt på kastelengde, andre på presentasjon. Et snøre kan passe til en stang men ikke til en annen. Det eneste sikre er å prøve snøret. Det er ikke noe moro å kjøpe et snøre til 800 kr. for så å finne ut at det ikke fungerer.

Fikk det for 200 pga utsalg før vintern...

Er enig med deg at vi sannsynligvis ser etter forskjellige egenskaper på snørene. Jeg fisker mest med #4 og tørrfluer. Da er ikke lengde det viktigste, men presentasjon...

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.