Gå til innhold
Fiskersiden

Tur i Oslofjorden


Hakuna Matata
 Share

Recommended Posts

Poppe og jeg dro en tur til Sjursøya idag. Vi kastet uti, og litt senere bet en liten muskelbunt på. [:0] En liten gul/orange Jensensild blir byttet når en berggylte/grønngylte biter på. Stanga bøyer seg heftig, og jeg nøler litt med å prøve å heise den opp på bryggen med mitt 0,33 mm snøre.. Jeg slepte den til slutt opp.

Siden vekta var langt unna, og jeg nødig ville drepe den, lot jeg den hvile i vannet en liten stund. Helt til jeg fikk vite at det var en potensiell norgesrekord..! [8D] Fisken dro til de evige fiskemarker, mens vekten viste 1100gram. Problemet er at jeg ikke er helt sikker på om det er grønngylte eller bare en misfarget berggylte...! Bilder kommer, men den likner sinnsykt på noen bilder jeg har sett. Har grønngylten noen karakteristiske kjennetegn?[?]

Senere ble det en berggylte på 950g. Vi så mutantmakrell, men de ville ikke dø... [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok skuffe deg, Hakuna, grønngylta blir sjelden lenger enn 15 cm i Oslofjorden, så det er nok en berggylte. Fargen på berggylta kan variere fra brun til grønn. Grønngylta har en mørk flekk bak øyet og en ved sporden som gjør den gjenkjennelig. Berggylte på kiloet er uansett en flott fangst i Oslofjorden, regner med at det blir flere gylteturer på deg! Husk at gylta er stedbunden, så slipper du den ut igjen, får du den sikkert på neste tur ogå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.