Gå til innhold
Fiskersiden

#4 eller #5


Buldre
 Share

Recommended Posts

Heisan.

Skal kjøpe ny ørretstang, men er litt i tvil hva man bør velge. Fisket en del i medium stor elv og vann i fjor og fellesnevneren for nesten alle turene var svak vind. Jeg går fra en dårlig #5/6 stang, med #6 snøre. Vil en #4 stang med #4 snøre lett bli tatt av vind? Og hvor stor forskjell vil det være ved å hoppe opp til #5? På min favorittplass trengs relativt lange kast (gjelder meg da)... :D

Mvh. Buldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv fisker sånn ca 90 % med en klasse #4 med #4 snøre, og jeg fisker i elver, vann og på fjellet. Er vel enkelste dager når det blåser helt bananas at det kan være litt vanskelig, men det ordner seg som regel.

Du kan du evnt ha din dårlige 5/6 stang til slike dager da vinden er ekstrem. #4 9 fot er den ultimate ørretstang :D

De 10 andre prosentene fisker jeg stort sett med #2 stanga :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med #4 utstyr og er meget godt fornøyd, men en fordel med #5 er at det er noe bedre utvalg i synk snører tilgjengelig. Hvis du bruker bare flytesnøre, er det valgets kval. Finnes mange gode fuirerstenger som presser trange bukter i vind og tror ikke det blir mange meter forskjell i kastelengde.

Lykke til i ditt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#5 er nok mer alsidig enn en #4, vel og merke hvis du sammenligner stenger av samme merke. Hvis du er ute etter lange kast ville jeg uten tvil gått for #5. Bruker selv en #5 fra Orvis som jeg er klempe fornøyd med. Sjekk RS serien til GuideLine. En meget langtkastende stang til en overkommelig pris.

Det med stangvalg er ikke lett. Noen trives med raske stenger andre med rolige, så du bør prøve dem før du handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en #5 stang/snøre som jeg bruker i ferskvann/saltvann som det passer.

Hadde tidligere en #4 stang for "testing", men problemet med den var vind.

Da jeg stort sett fisker rundt Karmøy falt #4stanga fort ut pga den takler ikke mye vind(som vi er vandt med her).

Femmer'en gir lengere kast, er mer stabil mot vind og ellers synes jeg at den er lettere å kaste med.

Lettere og lettere, klart det med den vinden vi til vanlig har her :(

Og som Svenna skriver; #5 er mer allsidig enn #4'en, det er et poeng det også hvis du har tengt å bruke den til noe annet senere i livet... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du avhengig av lange kast av og til, ok da går du for #5.

Er jeg selv det så går jeg for #9.

Bare for å illustrere forskjellen mellom innlands fiske og kystfiske med flue.

De som ikke har prøvd å fiske langs kysten med flue vet vel egentlig lite om vind når det gjelder fluefiske.

Ikke det at jeg mener at Ingar ikke hvet hva han holder på med.

Uansett; Du kaster lengre, klarer deg mye bedre i vind og får ikke mindre fisk med et #5 snøre/stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode meninger her på dette temaet.

Jeg kjøpte selv en 6er først, og deretter en 4er. Ett år senere prøvde jeg meg på et utall #5 stenger, i prisklassen 1000-8000, og endte til slutt opp med Streamstix Signature #5, en herlig langtkastende nifoter til 1500 spenn. Denne er med på absolutt alle turer, både ferskvann og sjø, men jeg er nå på utkikk etter en lettere variant i #3. Poenget er at de fleste som har vært i gamet noen år fyller opp skapet med de fleste snøreklasser, og meningene om stangmerkene som er best er like mange som fiskerene selv.

Likevel, jeg tror nok jeg hadde gått for en 4er slik at du får litt større spredning i utvalget ditt. Husk imidlertid at de fleste stenger bærer flere klasser. Jeg bruker snører i både klasse 4, 5 og 6 til Streamstixen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.