Gå til innhold
Fiskersiden

Allemannsretten


gaulalaks
 Share

Recommended Posts

Jeg opplever i disse sjøørret tider att det er mange heftige diskusjoner med diverse grunneiere om dette

mitt spørsmål ,er det ett sted man kan printe ut disse regler.

mitt ønske , ett kart over kyst linje utarbeidet av div kommuner som viser hva som er hva

Er det noen av dere som har hatt konfrontasjoner hvor dere mener dere har tilgang men blitt jagd!!

skriv inn deres opplevelser da vi kansje kunne fått gjort noe med saken? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med kommunen, de skal ha kommunekart som viser friområder. men genrelt er det lov å ferdes overalt i strandsonen, om det er privat eller ikke. Unntaket er på privat brygge-dersom du er til sjenanse/ulempe (vanskelig den der gitt...) eller drsom hytte/hus ligger nær sjøen. Da vil strandsonen bli definert som dennes "privatsfære" og man kan risikere å måtte forlate stedet.

Allemannsretten-interessant dom:

http://odin.dep.no/md/norsk/tema/friluft/p...125/dok-bn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med kommunen, de skal ha kommunekart som viser friområder. men genrelt er det lov å ferdes overalt i strandsonen, om det er privat eller ikke. Unntaket er på privat brygge-dersom du er til sjenanse/ulempe (vanskelig den der gitt...) eller drsom hytte/hus ligger nær sjøen. Da vil strandsonen bli definert som dennes "privatsfære" og man kan risikere å måtte forlate stedet.

Allemannsretten-interessant dom:

http://odin.dep.no/md/norsk/tema/friluft/p...125/dok-bn.html

Ut fra det jeg leser må man vel gå til sak ved hvert tilfelle for og få ett klart svar på dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterst på Konglungen er det nå tvister om dette spørsmålet. Vet at fiskere er blitt bedt om å pelle seg vekk. Problemet der er at for å komme til stranden for å fiske, så må en krysse private eiendommer. Noen som kan uttale seg om dette?? Skal bli moro en gang i fremtiden å kaste etter sjøørreten på "Røkkestranda" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 8. (Bading.)

Enhver har rett til å bade i sjøen eller i vassdrag fra strand i utmark eller fra båt når det skjer i rimelig avstand fra bebodd hus (hytte) og uten utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre.

Dette gjelder vel også fiske (utmark).

Tror problemene oftest oppstår som følge av at man er uenige om hva som er innmark og utmark. Selv om nedenstående lov forsøker å definere det, er det fortsatt rom for menigmanns tolkning. Det burde etter min mening defineres ennå klarere.

Om innmark sies for eksempel: "Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsplantefelt samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker".

Legg merke til det siste: "... hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker". Betyr det at der man ikke ser at slik fortrengsel vil være til stede ved sin inntreden i innmark, fritt kan bevege seg der også i sommerhalvåret? Jeg mener nå selvsagt ikke dyrket mark, men andre områder. Og skal den enkelte av oss vurdere hva som er fortrengsel? Hmmm... ullent ja.

http://www.lovdata.no/all/nl-19570628-016.html

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/tall_o...a/kysten_er_din

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 8. (Bading.)

Enhver har rett til å bade i sjøen eller i vassdrag fra strand i utmark eller fra båt når det skjer i rimelig avstand fra bebodd hus (hytte) og uten utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre.

Dette gjelder vel også fiske (utmark).

Tror problemene oftest oppstår som følge av at man er uenige om hva som er innmark og utmark. Selv om nedenstående lov forsøker å definere det, er det fortsatt rom for menigmanns tolkning. Det burde etter min mening defineres ennå klarere.

Om innmark sies for eksempel: "Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsplantefelt samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker".

Legg merke til det siste: "... hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker". Betyr det at der man ikke ser at slik fortrengsel vil være til stede ved sin inntreden i innmark, fritt kan bevege seg der også i sommerhalvåret? Jeg mener nå selvsagt ikke dyrket mark, men andre områder. Og skal den enkelte av oss vurdere hva som er fortrengsel? Hmmm... ullent ja.

http://www.lovdata.no/all/nl-19570628-016.html

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/tall_o...a/kysten_er_din

Jan.

Ser ut som dere har funnet riktig lovhjemmel. Utgangspunktet er at man legger den naturlige språklige forståelse (eller menigmanns tolkning :) ) til grunn når man skal tolke innholdet/betydningen av ordlyden i en lovbestemmelse.

Dette gjelder selvsagt bare dersom ordlyden er uklar eller tvetydig. (Eller basert på skjønn.)

Ofte har Høyesterett tolket disse bestemmelsene for oss - og da er det Høyesteretts tolkning som skal legges til grunn. (I allefall i den grad det er en plenumsdom av nyere dato.)

Har ikke satt meg skikkelig inn i hverken lovtekst eller rettspraksis på dette området, men intrykket mitt er at allemanssretten står ganske sterkt. Videre er det selvsagt lov til å bruke hodet - og respektere behovet for privatliv i "innmarksområder." Tror man kommer langt med litt sunt bondevett!

Møter man en hissig grunneier, får man utvise "god sportsfikerskikk" og ikke lage unødig bråk.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.