Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken flue nå om dagen?


MarBor
 Share

Recommended Posts

Gjest sjefsfeskern

Jeg og Flemms var ute og svinget fluestengene på Hvaler i går. Det så ut til å være mye Sø, men den hadde noe ikke særlig lyst til å ta flua. Gang på gang fulgte den etter flua uten å ta. Flemms fikk en Sø på 300 gram, og mistet en som var ganske pen.

Mulig det er litt varmt i vannet, det var 18 grader i overflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Tror du kan prøve de mest standard fluene, ala mickyfinn, børstemark imitasjoner, sileimitasjoner etc... Slår nok ikke feil det :) Ang del to av spørsmålet ditt kan jeg ikke hjelpe deg.

For ikke å glemme reke-imitasjoner, både lyse farger med flash og mørke farger!!!

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i Tønsbergområdet torsdag 9/9. 3 ganger fulgte pen fisk helt inn til stangtuppen uten å hugge. Mulig jeg var litt sen selv om jeg halte inn med stanga under armen. Hvilken hastighet trekker dere inn? Fisket med børstemark. Vanntemperatur: 17 grader. Har blitt tipset omm å prøve fluer av liten størrelse. Andre med erfaring?

SOA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du går inn på innlegg "Sjøørreten jaktet på noe"(180804, av Tri-Cast), så kan jeg fortelle at tipset mitt fungerte.Jeg fikk en mail fra ham om at han tok flere ørreter første gangen han prøvde flua.

Jeg var ute forleden et sted i mine områder i Vestby, og fikk da 7 stk

på denne flua i varianten grå med sølv holographic dubbing, som bindes inn bak hodet og legges bakover Zonkervingen.Str 10 og 8.

Denne type flue slåR NESTEN ALDRI feil om høsten.Har allerede mistet

2 kjempefisker på flua.Viktig med disse fluene er inntrekket.Varier!

Det beste inntrekket i det siste har vært lynraske og lange inntrekk, hvor du halveis slår om til sakte/lange.Tar ofte i taktskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Reker er good, selv bruker jeg og endel streamere, min favoritt er blandingen jeg laga i fjor. Synes zonkere funker bra og at juletræ ofte er redningen når alt annet svikter, jeg laget så juling i hvit, svart og orange til kaldt vann på vinteren. Fått my sø til alle årstider o i alle slags størrelser.

Her er ei hvit juling som jeg kaller den:

DSCN0297.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av en oppfatning om at fluevalget har mer å si på psyken din enn på hvor mye fisk du får. Noen tror at den og den flua funker bedre nå og da, og til tider kan det være riktig. Fisker du på natta, fisk med større fluer, sorte, mye kropp og gjerne en som lager lyd. Er det møkketevann bruk gjerne skarpefarger, og ellers nøytrale. Det er likssom generelle regler. Alt deretter er mer hva man selv tror funker, og tror man at feks denne grå flua en november morning i str 10 er det som skal til for å ta sjøørreten, og man tar en, får man en boost på 400% selvtilitt og man "tror" at nå gjorde jeg det riktige. Vel, man gjorde det riktige, men om du hadde hatt på en hvilken som helst annen flue innenfor tommelfinger reglene ville du nok ha fått den samme fisken. En annen teori jeg sitter på er at fluefiskere etter sjøørret går ofte for langt ned i krokstr. Dvs at de fisker med fluer som er så små at sjøørreten ikke gidder å bry seg med den engang. Selvfølgelig er det ekstreme tilfeller der feks tilgangen på tanglopper er så stor (feks på våren, spesielt på svenske kysten) at man MÅ fiske med en tangloppe str 14 - 16 for å få fisk, men generelt sett tror jeg at de fleste fisker for mye med åttere, og sjelden går opp på en sekser, og nesten aldri en firerer eller toer. Hvis jeg tar meg selv som eksempel så fisker jeg 98% med kun en flue, killer i str seks eller fire. Denne flua er stor siden halen er 1 - 1,5gang lengden til kroppen. Får sjøørret på 750 - 800gr til 3500++ på den, sjelden under. Har ofte lagt merke til at når jeg har fisket med andre har de fått mindre fisk, 350 - 500fisker, noe som jeg får en av 150 fisk tatt rett ut fra hukomelsen. Om vinteren er fluer med innslag av hvitt populært, dette er muligens fordi hvitt gir en behagelig brytning i det kalde og klare vannet. Det skal ikke mye farge i vannet før flua har en annen farge en hvit på en meters avstand. Selv fisker jeg 70 / 30 med killer oliven / brun og killer hvit om vinteren. Selvsagt får jeg flere på den jeg fisker mest med, dvs den brune og oliven fargede. Hadde jeg omgjort denne ratioen hadde jeg sikkert havnet på samme statestikken med den hvite. Poenget er altså at det er viktigere å fiske med noe du virkelig har tro på, for da fisker du best. Du er mer konsentrert, du forventer at noe skal skje snart og du har selvtilliten i høyeste gir. Fisker man med noe man ikke tror på blir det ofte et halvhjertet forsøk.

Men så skal det også legges til at jeg ofte liker å spekulere, prøve, finne mønstere etc som jeg tror vil virke bra under de og de forholdene. Jeg gjør ofte dette, men finner meg selv i samme situasjonen alltid, 5 min fiske med den nye og over på favoritt flua. Så noe må jeg gjøre riktig, for jeg får mye sjøørret, selv om jeg er ganske ensporet på fluevalget...

Så kan jo mange stille seg spørsmålet; hvorfor tror DU at den flua du fisker med er så bra. Svar; Som bla Tomfiskekasse var inne på, bevegelighet. Jeg er så opptatt av bevegelighet på sjøørretfluer. Stive fluer uten bevegelse tror jeg ikke noe på, selv om de fanger fisk. Ja, til og med en pålimt nedre del av en Bic penn (den gjennomsiktige) på en krok funker utmerket (smp bytte fiske er ofte gjennomsiktige). Så jeg tror såpass mye på den flua fordi den har utrolig bevegelighet, den pulserer med det lange hacklet, halen svømmer i trekket, og i pausen, flue er tynget foran for å synke med fronten nedover under pauser, alt dette gjør at den ser ut som en meget syk og sliten fisk, samtidig som at den er stor... Stort bytte til stor fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

standard størrelse 6. hmm der giver jeg Remy ret. at sjøørreten er ligeglad - ja. mange gange. men ikke altid. man kan altid finde untagelser, både for mindre og større fluer og selvfølgelig har troen også noget at sige.

personligt fisker jeg efter devisen hvad angår størrelse og farve:

farven afhænger af vandtemperaturen. det vil sige hvid, orange og gul om vinteren. jo varmere vandet er jo mere diskerete farver(undtaget nattfiske. der bruger jeg højtgående fluer. farven er ikke vigtigt. alt er sort i silhuet).

størrelsen lader jeg afhænge af forholdende. altså mye vind og grumset vand = stor flue. rolige forhold = lille fluer, men som sagt str. 6 som standard. ikke så svært som det lyder. Sjøørreten er trods alt heldigvis ikke så klog som vi fiskere gør den til. fik selv en sjøørret for 2 dage siden på 1,5 kg på en lille str. 10 nymfe med orange bagkrop og thorax af lidt grå hareuld. mere skal der ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.