Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørretkonken 22-23.april


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Skjønner ikke poenget med slike konkurranser. Er det så mye SØ i fjorden at man må arrangere konkurranser for å desimere bestanden? Fullstendig idiotisk. En annen ting er at det kommer til å være 14 dinglehuer på hver holme i Oslofjorden denne helgen - altså uråd for andre å nyte natur og stillhet.

Galskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med slike konkurranser. Er det så mye SØ i fjorden at man må arrangere konkurranser for å desimere bestanden? Fullstendig idiotisk. En annen ting er at det kommer til å være 14 dinglehuer på hver holme i Oslofjorden denne helgen - altså uråd for andre å nyte natur og stillhet.

Galskap...

Nå må NoCatch moderere seg. Det er dumt å kalle de som liker og fiske sjøørrett og ønsker å være med på en fiskekonkurranse for dinglehuer. Såvidt jeg kan lese om arrangementet er det hele svært så oppdragende. Maks 1 stang per deltager, ikke lov å fange fisk under minstemålet.

Svært positivt er det at arrangementet vil være med på å bedre rekrutteringen til hobbyen vår:

"Ungdomsgruppa i AJFF vil fra kl. 12.00 til kl. 18.00 lørdag i Hvervenbukta undervise i praktisk fiske med sluk, jigg, agnfiske og fluefiske for barn".

Vi må ikke komme i en situasjon hvor "folk flest" oppfatter oss sportsfiskere som noen sære typer som ikke tåler å se andre mennesker, i alle fall ikke andre som gjør det samme som oss selv - fisker, og hvor det værste som kan skje er at man tar vare på en fornuftig mengde av fangsten for å spise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Werner her. Det blir sikket mer plass pr.fisker dersom vi holder en lav profil, ikke oppgir favorittplasser osv, men den utviklingen støtter ikke jeg. Jo flere som får øynene opp for hvor moro dette er, jo bedre er det. De største truslene mot sø er ikke sportsfiske men kanalisering/denering av bekker, forurensning og ulovlig fiske. Dette er mye lettere å få bukt med jo flere vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk deg noe så ille NoCatch, om man ved fiske i Oslofjorden skulle påtreffe noen amatører! Og det værste av allt er om de i tillegg skulle få en sjøørret eller tre...

Skjønner godt din frustrasjon! :P

Unnskyld meg NoCatch, men makan til toskete innlegg er det en stund siden jeg har sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg gjerne en tosk (noe som jeg vil si er langt mer usakelig enn budskapet i mitt innlegg).

Er det et problem med rekruttering av sjøørretfiskere? Er vi for få?

De eneste som er tjent med at det blir flere sportsfiskere er de som tjener penger på sportsfiskere, som f.eks en av arrangørene bak denne latterlige konkurransen.

Hvis du tar deg en liten båtur langs Fornebulandet en godværsdag i april så ser du at det ikke er for lite fiskere. Det ser ut som rekruttering går sin vante gang uten drahjelp.

Jeg syns ikke jeg er sær fordi om jeg liker å fiske på strekker som ikke er trampet ned av filtsåler døgnet rundt - og at jeg ikke er avhengig av å ha et helt fotballag rundt meg når jeg svinger flua.

Skjønner at jeg er upolitisk korrekt med disse uttalsene - men det er min mening - og den står jeg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja NoCatch nå har du mulighet for å lære litt. Når du slenger dritt til andre sportsfiskere må du regne med svar på tiltale: maken til toskete innlegg er det lenge siden jeg har sett (sitat perca). Når en velger å bosette seg i osloområdet må en regne med at andre mennesker ikke sitter inne i leiligheten sin hele tiden slik at jeg kan få gått på ski i nordmarka helt alene, at jeg kan bade og sole meg på Huk helt alene på fine sommerdager. Det samme gjelder selvfølgelig de som måtte ha lyst til å fiske - de får heller se på fiskeprogrammer på TV slik at jeg slipper å dele stranda med andre. Nei No Catch du bør kanskje vurdere arbeidsmarkedet i Finnmark hvor det er godt med fisk og gode muligheter for å være ute og fiske uten å bli sjenert av å treffe andre som er ute i samme ærend.

Uansett bør du holde deg for god til å kalle andre sportsfiskere for dinglehuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så "angstbitersk" nå da NoCatch. Jeg har vel ikke påstått at du er en tosk? Men at du nå nesten framstår som en, ja det kan så være! Jeg skrev at innlegget var toskete, og det er noe ganske annet enn å påstå at du er en tosk!

Den holdningen du her viser med at alle andre helst skal holde seg unna når du bedriver ditt fiske og at man ihvertfall ikke skal gjøre noen forsøk på å rekruttere noen fler til denne fantastiske hobbyen, det er en holdning som jeg ikke kan noe med. At du har valgt og bosette deg i Norges tettest befolkede område og forventer å bedrive den sporten som bedrives av flest folk totalt sett, mer eller mindre alene, er utopi.

Så "stillheten" ved Oslofjorden kan du nok nyte selv om denne happeningen skal være en helg i "ditt" fiskevann. Det er vel sånn rundt regna 51 helger i år hvor det ikke er sjøørretkonk i Oslofjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg fortsatt har rett til å mene hva jeg mener. Og jeg tror det faktisk er mange som mener det samme (hvorfor har ikke flere forarget seg over innlegget mitt?). Hvis du kan velge mellom å fiske på en plass hvor det står tykt av andre fiskere (dinglehuer ;-)) eller en plass hvor du får være sånn rimelig i fred - hva velger du?

Skal jeg være sosial så går jeg på byen... Jeg fisker for å komme vekk fra mas og kjas.

Jeg har fortsatt ikke fått svar på disse spørsmålene:

Er vi for få sjøørretfiskere?

Og hvem tjener på økt rekruttering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg fortsatt har rett til å mene hva jeg mener. Og jeg tror det faktisk er mange som mener det samme (hvorfor har ikke flere forarget seg over innlegget mitt?). Hvis du kan velge mellom å fiske på en plass hvor det står tykt av andre fiskere (dinglehuer ;-)) eller en plass hvor du får være sånn rimelig i fred - hva velger du?

Skal jeg være sosial så går jeg på byen... Jeg fisker for å komme vekk fra mas og kjas.

Jeg har fortsatt ikke fått svar på disse spørsmålene:

Er vi for få sjøørretfiskere?

Og hvem tjener på økt rekruttering?

Kan vel si at jeg definitivt velger plassen med ro og fred selv om det er dårligere fiske der. Men jeg klarer ikke å være så egoist at jeg ikke unner andre gleden i å fiske og derfor er svært glad i aktiv rekrutering.

Elbe, Avkroken, G-sport og lidl med fler tjener på økt rekrutering. Sett fra en annen vinkel blir det flere butikker med bedre utvalg når markedet vokser.

Om det så ender opp med køfiske på godplassene får det heller være.

Du kan jo like gjerne si at fordi du digger å kjøre fort på motorveien er det synd andre bruker bil :rolleyes:

Skal en bruke krefter på fiskepolitikk i oslofjorden er det en ting som kan føre til bedre fiskeplasser. Det er å kjeppjage tullete strandsoneeiere og stå beinhardt på allemannsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg fortsatt har rett til å mene hva jeg mener. Og jeg tror det faktisk er mange som mener det samme (hvorfor har ikke flere forarget seg over innlegget mitt?). Hvis du kan velge mellom å fiske på en plass hvor det står tykt av andre fiskere (dinglehuer ;-)) eller en plass hvor du får være sånn rimelig i fred - hva velger du?

Skal jeg være sosial så går jeg på byen... Jeg fisker for å komme vekk fra mas og kjas.

Jeg har fortsatt ikke fått svar på disse spørsmålene:

Er vi for få sjøørretfiskere?

Og hvem tjener på økt rekruttering?

Hvorfor er du med i dette forumet? Som fikk meg til å åpne øyne for SØ fiske. Dette forumet med fler er vel også med på å øke rekrutteringen til sportsfiske. Så du rekrutterer vel en del nye SØ fiskere selv. Og når du får barn en gang vil du vel kanskje ikke ta med dem heller da på dine fisketurer? Enda verre er det hvis de har venner som også vil være med, kanskje foreldrene dems også. :o Selvfølgelig er det deilig at det ikke er andre på DINE :blink: fiskeplasser når du skal ut å fiske, men det er vel ikke noe i veien for at dem står der heller. Kanskje man kan være litt sosial også. Går'e an å få no fisk her'a? :huh:

Kanskje vi burde ha en maksgrense på SØ fiskere her i Norge? Max 1000 stk går jeg inn for. Og jeg er selvfølgelig den første som er registrert.

Og jeg tror vel at økt rekruttering fører til flere som kan utføre litt dugnadsarbeid som utbedre gytemulighetene for sjøørreten der det trengs.

/frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig med deg i en ting, No Catch! Du er i din fulle rett i å ha dine egne meninger! Men da må du også kunne tolerere at andre har sine meninger!

Jeg synes forøvrig at det er noen fler enn bare meg som ikke er helt enige med deg og dine synspunkter.

Du etterlyser noen svar NoCatch, og jeg skal etter beste evne forsøke å gi deg noen svar på det du spør om.

1. Selvfølgelig vil jeg velge en plass der det ikke var tjukt av fiskere fra før! Men dermed er det ikke sagt at jeg ikke aksepterer at andre fisker der også. Du kan gjerne kalle det en ulempe ved å bo i Norges tettest befolkede område.

2. Er vi for få sjøørretfiskere? Kanskje det! Om folk bare forholder seg til spillereglene og slipper ut fisk under minstemålet, ikke fisker i fredningssonene og ellers bruker hue så kan vi helt sikkert ha plass til mange fler sjøørretfiskere.

3. Hvem tjener på økt rekruttering? Det kan for eksempel være deg NoCatch! Med økt rekruttering så får dette fisket en større gjennomslagskraft politisk. Det blir større fokus på problematikken rundt gytebekkene og kanskje flere som gidder og engasjere seg i værn og kultivering av disse. Noe som vil gi en økt stamme av sjøørret på sikt. At det er noen utstyrsprodusenter som også skor seg på dette er egentlig en bi-ting i dette her. Jeg kan like gjerne si at Statoil tjener på dette, da flere mennesker bruker et transportmiddel som benytter seg av fossilt brensel for å komme seg til fiskeplassene.

Håper du føler at du har fått svar på noen av dine spørsmål.

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda takk for svar.

Alle er jo enige om at de ikke er en utelukkende fordel at det står ett titalls andre fisker på

yndlingsplassen...

Grunnen til min krasse stil er at jeg faktisk misliker slike konkurranser. Og det pga. at jeg ikke skjønner poenget. Rekrutteringen er som sagt null problem. Fiskeinteressen blandt folket er sterkt økende. Det ser jeg selv når jeg er ute på mine turer. Tror ikke vi er avhengige av at NJJF og Elbe Normark drar i gang slike konkurranser for å øke interessen rundt fisket.

Prosentandelen av uvørne fiskere vil alltid være konstant så lenge det ikke satses like mye på kyndig veiledning som konkurranser av denne typen.

Syns også det burde vært noen uskrevne regler en slags "etikette" slik man har i golf når det gjelder hvordan man ter seg når man er ute å fisker. Står det en ensom fluefisker på en odde - så stiller du deg ikke opp skulder ved skulder sammen med dine syv kamerater og denger bly...

Endret av NoCatch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Grunnen til min krasse stil er at jeg faktisk misliker slike konkurranser. Og det pga. at jeg ikke skjønner poenget. Rekrutteringen er som sagt null problem. Fiskeinteressen blandt folket er sterkt økende. Det ser jeg selv når jeg er ute på mine turer. Tror ikke vi er avhengige av at NJJF og Elbe Normark drar i gang slike konkurranser for å øke interessen rundt fisket

He, he... Selv om jeg misliker fotballkamper og ikke skjønner poenget med at 22 tilsynelatende voksne "mannfolk" løper etter kun 1 ball, så aksepterer jeg at noen har glede av det! Og det kunne ikke i halvsøvne falle meg inn å kalle alle de som ser på for "dinglehuer" av den grunn. Men jeg behøver jo ikke å gå for å se på en slik seanse, og sånn er det vel for deg også? Du behøver ikke å melde deg på/delta i denne sjøørret konkurransen?

Sitat:Syns også det burde vært noen uskrevne regler en slags "etikette" slik man har i golf når det gjelder hvordan man ter seg når man er ute å fisker. Står det en ensom fluefisker på en odde - så stiller du deg ikke opp skulder ved skulder sammen med dine syv kamerater og denger bly...

Joda... Det tar seg ikke ut om noen fisker i t-skjorte og olabukse! :D Så golf-ettikette bør vi nok innføre... Og så kan vi få fluefiskerne til å rope "FORE" hver gang de gjør en baksleng... :D Og så kan vi jo innføre et handicap-system som gir de mest uerfarne fiskerne førsteretten til gromplassene! ;)

Mange gode tanker her gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... Det tar seg ikke ut om noen fisker i t-skjorte og olabukse! :D Så golf-ettikette bør vi nok innføre... Og så kan vi få fluefiskerne til å rope "FORE" hver gang de gjør en baksleng... :D Og så kan vi jo innføre et handicap-system som gir de mest uerfarne fiskerne førsteretten til gromplassene! ;)

Mange gode tanker her gitt. :)

Så godt du er enig da... ;)

Bortsett fra handicap-systemet så er jeg helt enig i dine tilleggskommentarer. Syns du har snudd dette på hodet. På de største og beste golfbanene må du fremvise et visst handicap for å få lov til å spille. Slik kan det jo løses med fisket også. De unge og uerfarne får drittplassene inntil de kan bevise at de er gode nok for de store oppgavene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Perca og frodeh!

For en sjøørretfiskers ståsted hjelper det ikke stort at den generelle interessen for fiske øker, er om å gjøre å få fokus på "sin" art. Dette gjøres ved å bl.a. arrangere slike konkurranser. Og at en økt interesse for sportsfiske (etter sjøørret eller ei) har en positiv virkning, i form av økt politisk slagkraft (som nevnt) og dugnadsarbeid o.l., er vel udiskutabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda takk for svar.

Alle er jo enige om at de ikke er en utelukkende fordel at det står ett titalls andre fisker på

yndlingsplassen...

Grunnen til min krasse stil er at jeg faktisk misliker slike konkurranser. Og det pga. at jeg ikke skjønner poenget. Rekrutteringen er som sagt null problem. Fiskeinteressen blandt folket er sterkt økende. Det ser jeg selv når jeg er ute på mine turer. Tror ikke vi er avhengige av at NJJF og Elbe Normark drar i gang slike konkurranser for å øke interessen rundt fisket.

Prosentandelen av uvørne fiskere vil alltid være konstant så lenge det ikke satses like mye på kyndig veiledning som konkurranser av denne typen.

Syns også det burde vært noen uskrevne regler en slags "etikette" slik man har i golf når det gjelder hvordan man ter seg når man er ute å fisker. Står det en ensom fluefisker på en odde - så stiller du deg ikke opp skulder ved skulder sammen med dine syv kamerater og denger bly...

Men hvis det kommer en med sine 7 venner slenger pisken rundt i lufta så er det greit, eller er det slik at fluekastere har mer "etikette", bare lurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg NoCatch, men makan til toskete innlegg er det en stund siden jeg har sett!

Merkelig at man skal bli beskyldt for toskete innlegg bare man åpner kjeften og har en litt annen mening en folk flest her

:)

Jeg forstår jo hva NoCatch mener, liker han ikke at det står masse folk på hver odde i fjorden så må han da få lov til det, liker han ikke fiskekonkuranser så må han da få lov til å mene det også :)

Nå får vel jeg pepper også :P:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt topp med rekruttering til sø, ørret og laks. Da får jeg ha brasmene, gjeddene, vederbukene, mortene, abborene, stamene og karpene for meg selv, hipp hurra for sjøørretens år.

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt du er enig da... ;)

Bortsett fra handicap-systemet så er jeg helt enig i dine tilleggskommentarer. Syns du har snudd dette på hodet. På de største og beste golfbanene må du fremvise et visst handicap for å få lov til å spille. Slik kan det jo løses med fisket også. De unge og uerfarne får drittplassene inntil de kan bevise at de er gode nok for de store oppgavene...

Høres ut som om du trenger å få deg noe kvinnfolk, du høres jo helt på tryne ut. :blink::blink:

men det blir vel vanskelig det å, da du må finne deg noen du kan gjøre det med :o:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du trenger å få deg noe kvinnfolk, du høres jo helt på tryne ut. :blink::blink:

men det blir vel vanskelig det å, da du må finne deg noen du kan gjøre det med ;):P

Nå gidder jeg ikke å prate om sosial status. Det har ikke noe med poenget å gjøre.

Alle har sine meningers rett - også en sær fluefisker. Jeg har i hvertfall baller nok til å stå for mine meninger.

Merkelig at det skal være så vanskelig å forstå at noen kan ha motforestillinger mot slike konkurranser.

Jeg forstår at noen syns sånt er morsomt - og melder seg til start i helgen. Men jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja NoCatch må ha lov til å mene at fjorden er der bare for ham selv - det er greitt i et demokrati.

Det som slett ikke er greitt er at han i sin endeløse arroganse kaller meg og andre sportsfiskere for dinglehoder hvis vi skulle ta oss den frihet og fiske i hans oslofjord etter SØ.

Jeg regner med at NoCatch ikke er mann nok til å be oss andre om undskyldning for sin drittkasting.

Kanskje NoCatch har lyst til å starte en egen tråd her i forumet hvor han er snill og forteller oss hvor og når han skal fiske slik at vi andre kan flytte oss en 2-3 km til siden slik at han slipper å se oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.