Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom til gjeddefiske?


larsen
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker normalt en bit fra 0,60 til 0,80 fluorkarbon og har aldri fått den slitt av. Jeg taperer gjerne fortommen bakfra med 60lb - 39lb - 25lb - 60(eller80)lb - Husker ikke senetykkelsen på FC jeg bruker i farten og oppga derfor pundverdiene. 30-40cm den delen nærmest fluen. Dette brukes på opplegg med 30lb backing. Ved 20lb backing er du avhengig av å ha en del av fortommen med lavere bruddstyrke enn 20lb (class-tippet). Dette for at det skal ryke her fremfor at backingen ryker.

Vet at enkelte bruker en stump knytbar Wire eller kevlarsene i stedet, men nevnte oppsett har funket greit for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Knytbar stålfortom er et funn! :angry2:

Jeg bruker en type i to tykkelser, alt etter som hva jeg forventer. En med bruddstyrke på 12 og en på 25.

For ikke å bruke opp fortommen hele tiden har jeg ikke en fast på snøre, men en på hver av de aktuelle fluene :) Eneste problemet er at får man krøll så har man en permanent krøll. Umulig og rette tilbake :S

Prisen er noe drøy, men jeg mener man får hva man betaler for.

ligger rundt 125 - 150 kr for tre meter, hvis jeg ikke tar helt feil. Kjøpte hos grandes fluefiske før forrige gjedde sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er noe drøy, men jeg mener man får hva man betaler for.

ligger rundt 125 - 150 kr for tre meter, hvis jeg ikke tar helt feil. Kjøpte hos grandes fluefiske før forrige gjedde sesong.

Det var drøyt ja. 79 kr får du for her:

http://www.avkrokenfiske.com/shop/advanced...words=proleader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, MP, men da ryker backingen eller fluesnøret ditt først om får bunnfast. Anbefaler derfor en bit av fortommen som er svakere enn fluesnøre og backing... (Blir litt mindre viktig fra båt da en har mulighet til å flytte seg til over eller forbi stedet man sitter fast og sjansene for å få det løs er større)

Tykkelser og sånn i beskrivelsen min ovenfor er adoptert fra tarponfortommene jeg har laget til det fiske så det skulle tåle draget fra en slapp gjedde også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.