Gå til innhold
Fiskersiden

Aurevann og Niteelva 10-12 sept


Erlend
 Share

Recommended Posts

Dro en tur opp til Aurevann fredag ettermiddag og var framme i sekstiden. Fant en grei teltplass og fikk slått det opp uten alt for store vanskeligheter. Fisket hele helgen med forskjellige metoder (mark på bunnen, mark i dupp, flue, harving) men fisken ville rett og slett ikke bite. Resultatet etter 2 og en halv dags fiske ble en liten abbor og seks mikroskopiske ørret. Hadde den meget omtalte dvergpuddelen Freia med, og fikk erfare at det ikke alltid er en god ide å ta med seg hund på telttur. For det første har de en tendens til å ikke tørke av seg på beina før de går inn i teltet... For det andre ble mobiliteten min begrenset. Var besnærende, å etterhvert skjønne at vannkanten på motsatt side ville være et mye bedre utgangspunkt for harving, men være hindret i å gå dit fordi det antakeligvis ville være vanskelig å bevege seg stille langs kanten der med hunden tassende rundt og samtidig førsøke å snike marken ut mellom trær og busker. Fikk forøvrig to trær på fluestanga, også :-) Helgens nest mest underlige fangst, ble en and som dykket ned og tok marken. Måtte dra den inn til land, og fikk heldigvis ut kroken uten at det så ut til at den hadde tatt noe skade av det. På søndagen kom Trym oppom og vi fisket ett par timer før vi bestemte oss for å ta turen mot Niteelva. Stedet var en skikkelig ufyselig plass,(kloakken kom ut rett på oversiden av der vi sto) men fisket var morsomt. Vi fikk vel sikkert 20 mort hver, ett par abbor hver(største 310g) og en liten Laue. Vi fikk begge en abbor hver som bet på en mort som alerede hadde bitt på. Helgens mest underlige fangst var en 70 kilos kompis som jeg kroket rett under haka :-) Rett før vi skulle gå bet en mort på kroken. Når jeg hadde dratt ut kroken, falt kroken (uten mark på) ned i vannet. Og jommen bet det ikke på en abbor til, mens jeg sto med morten i hånden for å slippe den ut. Alt i alt en relativt innholdsrik helg, selv om de store fangstene uteble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangst listen til erlend i helgen er omtrent slik :

Aurevann:

en abbor

en and

noen trær

6 små små små ørret (bilde kommer)

Nitelva :

en bunke mort

et knippe abbor (største mellom 310 og 350 gram jeg stoler ikke på vekten din erlend!)

75 kg Kompis (meg!)

Fangstlisten min :

Aurevann

nada!

Nitelva :

En bunke mort

færre abbor enn erlend

En laue (ny art!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare innrømme at det gjør en fersking som meg litt godt at det finnes flere her, av de durkdrevne, som heller ikke kan lefle med den største fangsten etter en helg [ :) ]

Og det at erlend fisker opp menn i et skogsholt passer for øvrig også godt med dvergpuddelen han sleper med seg jf diskusjonen fredag.

Stå på gutta! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskeLine

Jeg må jo bare innrømme at det gjør en fersking som meg litt godt at det finnes flere her, av de durkdrevne, som heller ikke kan lefle med den største fangsten etter en helg [ :) ]

Og det at erlend fisker opp menn i et skogsholt passer for øvrig også godt med dvergpuddelen han sleper med seg jf diskusjonen fredag.

Stå på gutta! [ :) ]

hehe Regnet med at jeg ikke ville slippe unna kommentarer av den typen der :-) Selv om jeg ikke anser meg selv som durkdreven, har jeg innsett at det rett og slett ikke stemmer enkelte ganger. Noen ganger biter det... andre ganger ikke. Tror kanskje været i helgen hadde litt å si i forhold til den magre fangsten også.. regn/tåke. Dessuten var nok vanntemperaturen fortsatt litt høy. Det var imidlertid en kar som tok to ørret (300+400g) på motsatt side av der jeg sto. Så helt umulig er det ikke. Kom dere ut og harv, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten når jeg ser på avkroken's sider og på orginal bildet, som er i litt bedre kvalitet enn det som har vært via fotoknudsen, har fisken på bilde et lengre hode/snute (heter det det??) parti enn bildene av ørekyte.

Uten at det behøver å ha stor betydning.

Jeg må retten og sletten innrømme at jeg har problemer med å skille mellom ørekyte og ørretbebi.

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uinterresant å vurdere om den største kunne ha vært n.rek, da den kun ble anslått til å være sånn og sånn... Kan ha veid 30g for alt jeg vet. Kan ha vært en liten ørret, også. Var bare denne ene som ble tatt bilde av. De andre gikk rett i vannet igjen etter avkroking.

Trym: Vi burde vel kanskje hatt ei slik vekt, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi bare være enige om at den veide 15 gram, da?? Som sagt... all diskusjon rundt slike ting er uinterresant så lenge man ikke har objektiv, etterbeviselig dokumentasjon på at slike ting stemmer.. Kan forøvrig hende jeg har tatt i.... ikke altid lett på øyemål.. trodde jeg hadde fått en abbor på ca 200g også...(anslag) Men når jeg veide en jeg fikk senere på dagen til 310g skjønner jeg at den første jeg fikk ikke kan ha vært noe særlig mer enn kanskje 100g... Er ikke lett å anslå vekt og lengde med noen særlig grad av nøyaktighet, med mindre man kontrollerer dette opp mot vekt og målebånd. Slik er det for meg; Og sikkert også for andre fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.