Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av snelle og stang


JOVI
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har bestemt meg for å kaste meg kystmeitefisket i vold og har sett litt etter utstyr. Det står mye bra på ulike sider her, men rådene spriker i alle retninger og valget er IKKE enkelt. Derfor ber jeg heller om råd angående noe jeg TROR kan fungere.

Jeg skal ha 1 snelle og 1 stang som jeg blir fornøyd med, og som jeg ikke får lyst til å bytte ut på lenge!

Jeg har sansen for Shimanos haspelsneller og både leser og hører at ingen kan matche deres sneller innen dette området (surf/baitrunner).

Jeg har sett på følgende:

Shimano Biomaster XTA 8000 med frontbrems og frontjustering av baitrunneren. Kan fås til 90 pund fra England, tackleshop.co.uk

Shimano Baitrunner Aero GTE 8000 B med bakbrems. Fås for 1299,- hos SkittFiske.

Jeg har kun frontbrems på mine haspelsneller og vil helst ha det på denne også, så jeg heller mest mot Biomasteren... MEN jeg vil mer enn gjerne høre fra folk med erfaring med noen av disse snellene, eller som kan kommer med andre tips! Jeg har sett at Okuma og DAM m.fl. har mye interessant utstyr...

Så var det ei stang til ei slike snelle.

HVA kan passe? Det må være ei stang som jeg kan "vokse" med, altså som kan brukes både som nybegynner, og etterhvert, som litt øvet.

Håper noen kan hjelpe en litt forvirret nybegynner i utstyrsjungelen!

Mvh

Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolut anbefale Biomastern.. Gismervik her på forumet har en XSA, og dette er ei gromsnelle (ihervtfall sammenlignet med den Biomastern man får i Elbekatalogen, den skal du styre LANGT unna)

Når det gjelder valget mellom XSA og XTA så må det bli en diskusjon mellom deg og din lommebok... er litt usikker om du trenger baitrunnerversjonen enn så lenge XSA snellene har instantdrag (en halv omdreining fra null til full brems) Så mitt tips vil faktisk være og ta steget opp til Ultegra 10000 XSA. Og droppe baitrunner spolen..

Og når det gjelder stang... hvor mye vil du bruke ? Mitt "økonomitips" vil være Shimano Beastmastern, ett hakk opp er Shimano Nexave... og gromstanga til haspel fra Shimano er den jeg fisker med selv, nemlig Shimano PowerAero TwinTip!

Alle stenger og sneller er tilgjengelig i norsk butikk til fornuftig pris... Chr.Baardsen i Haugesund er uten tvil Norges største på surfutstyr

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolut anbefale Biomastern.. Gismervik her på forumet har en XSA, og dette er ei gromsnelle (ihervtfall sammenlignet med den Biomastern man får i Elbekatalogen, den skal du styre LANGT unna)

Når det gjelder valget mellom XSA og XTA så må det bli en diskusjon mellom deg og din lommebok... er litt usikker om du trenger baitrunnerversjonen enn så lenge XSA snellene har instantdrag (en halv omdreining fra null til full brems) Så mitt tips vil faktisk være og ta steget opp til Ultegra 10000 XSA. Og droppe baitrunner spolen..

Og når det gjelder stang... hvor mye vil du bruke ? Mitt "økonomitips" vil være Shimano Beastmastern, ett hakk opp er Shimano Nexave... og gromstanga til haspel fra Shimano er den jeg fisker med selv, nemlig Shimano PowerAero TwinTip!

Alle stenger og sneller er tilgjengelig i norsk butikk til fornuftig pris... Chr.Baardsen i Haugesund er uten tvil Norges største på surfutstyr

Takk for tipsene.

XSA 8000 og XTA 8000 har faktisk samme pris. Hva er da best? Jeg tenkte jeg skulle bruke multifilament så behovet for 10000 str er vel kanskje ikke til stede??

Jeg hadde også sett for meg beastmaster surf-stanga. Dette er vel sikkert ei som fungerer i de fleste situasjoner? Eller bør jeg gå opp for ikke å angre FOR tidlig...? :)

Mvh

Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du klarer deg leeenge med beastmaster stanga, men jeg personlig syntes den er for stiv og "upersonlig", så har du muligheten og økonomien så anbefaler jeg og gå opp til PowerAero TwinTip'en.. Med denne så følger to topper, en myk for lettere fisk og litt lettere søkker og en hard, som da er for de tyngste søkkene og tyngre fisk(e). Mye penere enn BeastMaster er den og :rolleyes:

Når det gjelder 8000 kontra 10000 så klarer du deg nok med en 8000, men tror vel at Ultegra XSA starter på 10000 (det er jo bare å legge mono under), og di veiver jo inn mer snøre pr. omdreining med en full 10000 spole kontra en 8000 spole (så det gir absolutt fordeler det også)

Pris på XTA kontra XSA er forholdsvis stor i Norge, mener f.eks Biomaster XSA koster mellom 15 og 1700 hos Baardsen, mens en XTA er oppe i nærmere 3000. Så om du kan få dem til samme pris så kan man vel likegodt kjøpe XTA, men jeg vil likevel slå ett slag for norske lokale butikker når prisforskjellen er såpass liten om den er på en XSA (90 £ inkl frakt og moms blir jo fort omtrent det samme som de ca 1500 som Baardsen skal ha for snella i Norge. Viktig at vi handler i Norge når differansen er såpass liten for å beholde de butikkene som er villig til å satse på slike ting!!)

http://fish.shimano-eu.com/catalog/fish/pr...D=1146255140090

PowerAero TwinTip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XSA er en meget grei snelle.

Jeg har ikke hatt den så lenge enda, men jeg foretrekker den forran for eks. Baitrunner8000 som jeg har to av og Big Bairtunner som jeg også har to av.

Den feiler ingenting, kan brukes til det meste.. :rolleyes:

Prisen tatt i betraktning ligger den forran begge de to andre nevnte snellene selv om de kommer fra samme levrandør av mega sneller(bruker bare Shimano sneller).

Hør på Thor for en gangs skyld, he he he.....!!!

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan, som de andre her, trygt anbefale BeastMasteren. Har brukt denne stanga ca. et halvt år nå og er veldig fornøyd. Shimano sine sneller er gode og hva du velger er det lommeboka som avgjør.. Ellers kan jeg også anbefale Daiwa Regal Pluss 5000 bri (tror jeg den heter..). Ei god snelle til en grei pris :D Har brukt den noen måneder nå, og er kjempefornøyd :) Koster kr 1299,- veil. Om den er like god og holdbar som Shimanoene nevnt over, får tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at valget faller på beastmaster-stanga. Da kan jeg bruke noen kroner mer på snella, og som det anbefales her så står valget mellom biomaster xsa el. xta eller ultegra xsa.

Jeg finner ikke noe hjemmeside på Chr.Baardsen, kun mailadresse. Er jeg dårlig til å lete el?? Får prøve med en mail og høre hvor landet ligger mtp. hvilket utstyr de har og til hvilken pris.

Takk for hjelpa.

Mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettisdene til Baardsen er nede for tiden, da de driver og legger om til nettbutikk.. send en mail til frode(@)baardsen.no, da selvsagt uten parantes. Hils fra meg :-)

Men kan røpe at de har inne ihvertfall PowerAero TwinTip og Nexave stanga, men også diverse Mustad og Century stenger. Samt Biomaster XSA og Ultegra XSA, XTA og jammen tror jeg ikke det ligger en PowerAero XT der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, men på XTA er det baitrunner funksjon....

Men på XSA'en er det såkalt instant drag, som vil gjøre det veldig enkelt å fiske med "lav brems" som baitrunner funksjon, da det er bare en halv omdreining til full brems kontra vanlige frontbremssneller som gjerne har 2-4 omdreininger før man har full brems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.