Gå til innhold
Fiskersiden

Hedmark - Linnerudsjøen og Viksdammen


TURUT
 Share

Recommended Posts

Hei, vi flytta til Tangen i Stange i fjor og bor nå bare noen meter fra Viksdammen. Dammen er en del av et sammenhengende vannsystem som renner fra Harasjøen til Mjøsa i Tangenvika. Både Linnerudsjøen og Viksdammen er godt kjent for å huse stor gjedde og abbor, samt at det finnes massevis av forskjellige karpefisk. I de siste 20-30 årene har begge dammene begynt å vokse igjen, og det er nå ganske vanskelig å komme til for å fiske fra land de fleste steder. Dette skyldes dels at det nå er lenge siden tømmerfløting holdt vannveien åpen, og dels at krefter innen lokalt jord- og skogbruk fikk gjennom en senking av vannspeilet i den nederste delen Viksdammen, som er regulert med en demning. Vannspeilet er nå ca en meter lavere midt på sommeren enn det var tidligere, og dette har igjen medført at store deler av vassdraget er så grunt at det vokser igjen.

Vi har tenkt å starte en informasjonskampanje når vi har kartlagt alle fakta om vassdraget, inkludert historie, fugleliv, annet dyreliv (bla masse bever) og ikke minst mulighetene for sportsfiske. Vi er interessert i all mulig informasjon fra folk som har fisket i vassdraget, nå eller tidligere.

Vi mener forholdene kan ligge tilrette for svært morsomt fiske etter feks ordentlig grov gjedde her, bare flere ble oppmerksom på muligheten og får litt hjelp til å komme seg utpå på de rette stedene. Vi ønsker å nå fram til folk og beslutningstakere for om mulig å få hevet vannstanden om sommeren så det ikke gror igjen, og som vil gi bedre fremkommelighet og bedre fiskemulighetene betraktelig. Dernest ønsker vi å få vernet området for større inngrep, som feks en 400 meter lang jernbanebro tvers over Viksdammen, akkurat der de beste fiskeplassene er.

Bare som en digresjon så kjenner jeg en som tok gjedde på 14 kilo og ørret på 2,5 kilo på samme kvelden her i fjor sommer.

For større bilde/kart over Viksdammen og Linnerudsjøen, klikk på bildet:

vikselvvassdraget1_small1.jpg

Har du fisket i Linnerudsjøen eller Viksdammen så ta kontakt med oss! Kanskje du kan bidra med viktig informasjon.

Mvh

Reidar Harjo Johansen

2337 Tangen

Tlf 4042 8888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har hatt en tur til Linnerudsjøen og dammen for å fiske etter mort. Dette fordi det på nettet går vandrehistorier om hvor stor mort det skulle være i vassdraget. Det ble med ett forsøk for min del, for sent på året til å få noe. Har vel kanskje ikke trua på at min jakt på stormort skal redde dammen deres , men det er jo et innlegg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket mye på Linnerudsjøen som smågutt :D Mye gjedde på samvittigheten derfra. Jeg tok vl sikkert over 50 gjedder der en sommer, ingen spesielt store. Opp til 5-6 kg. Men jeg vet jo at det går store der. Kjenner en som har tatt på 12 kg. På saks om vintern for sikkert 10 år siden. Jeg tror neppe at der er mye stor gjedde der, men det er ei og anna stor. Er jo en liten sjø.

Utrolig mye brasme også, men kan ikke huske noe spesielt store brasmer. Bare store mengder. Bra med mort der og, men jeg har ikke fått de helt store...men jeg var aldri noen 'proff' meiter heller da...

Har også fått noen fine abborer der. Både på wobbler og meite.

Jeg har faktisk fått ørret der jeg og. En liten en, men det er nok sjeldent. Tror ikke jeg ville satset der hvis jeg skulle fisket ørret. Da er nok vanna innenfor Weensvangen bedre ;)

Men alt detter er lenge siden, så akkurat hvordan ståa er nå vet jeg ikke.

Hva med å prøve å få tak i fugletittera som driver der? De har jo bygd tårn der og. Hvis de ser en sjelden fugl så er jo fylkesmannen der og freder med en gang ;)

Har du vært nede i Vikselva, neden for demmningen og sett på harrens gytelek eller? Litt tidlig enda tror jeg, men...

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket mye på Linnerudsjøen som smågutt :D Mye gjedde på samvittigheten derfra. Jeg tok vl sikkert over 50 gjedder der en sommer, ingen spesielt store. Opp til 5-6 kg. Men jeg vet jo at det går store der. Kjenner en som har tatt på 12 kg. På saks om vintern for sikkert 10 år siden. Jeg tror neppe at der er mye stor gjedde der, men det er ei og anna stor. Er jo en liten sjø.

Utrolig mye brasme også, men kan ikke huske noe spesielt store brasmer. Bare store mengder. Bra med mort der og, men jeg har ikke fått de helt store...men jeg var aldri noen 'proff' meiter heller da...

Har også fått noen fine abborer der. Både på wobbler og meite.

Jeg har faktisk fått ørret der jeg og. En liten en, men det er nok sjeldent. Tror ikke jeg ville satset der hvis jeg skulle fisket ørret. Da er nok vanna innenfor Weensvangen bedre ;)

Men alt detter er lenge siden, så akkurat hvordan ståa er nå vet jeg ikke.

Hva med å prøve å få tak i fugletittera som driver der? De har jo bygd tårn der og. Hvis de ser en sjelden fugl så er jo fylkesmannen der og freder med en gang ;)

Har du vært nede i Vikselva, neden for demmningen og sett på harrens gytelek eller? Litt tidlig enda tror jeg, men...

elPerro

Har ikke kikka på harr i nedre delen nei. Spennende! Skal sjekke det opp etter ferie i mai!

Det er som du har erfart ganske enorme mengder brasme. De leiker i sivet nedenfor her som en omtrent ikke får sove om natta. Noen polske arbeidere dreiv og satte garn i Viksdammen i fjor sommer og fikk ganske enormt med brasme og gjedde som de kaldrøyka og spiste. Ikke heeeelt i min bane, men jeg fikk i hvertfall sett flere gjedder på 6-9 kilo som de hadde tatt. -Og dette var selvsagt sommervekt, så hva a'mor veier nå på våren veit jeg ikke. Polakkene røyka og spiste mort også!!!

Akkurat nå er vannet en del høyere enn vanlig pga nedbør og snøsmelting. Det gjør det litt enklere å fiske. I tillegg har ikke sivet vokst opp ennå. Jeg var nedi dammen i dag tidlig og gjorde noen kast. Jeg hadde tre ploger etter men ingen napp. Fiska med 40 grams møresilda, for det går ikke med flue fra land. Skal ha et par fiskekajakker liggende her nede, så det blir nok noen sving med fluestanga etter 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være fint å fiske der Vikselva renner ut i Mjøsa også. Spesielt ved mye vann i Vikselva så det blir en strømrygg utover.

Tatt vederbuk på rundt kiloen på flue der. Artig på 5'er stang det :)

Går en del gjedde innerst i vika der også.....

Meite-gutta på forumet her burde prøvd etter brasme og mort der, ja. Hadde vært spennende å sett om de kunne få noe stort :)

elP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan være fint å fiske der Vikselva renner ut i Mjøsa også. Spesielt ved mye vann i Vikselva så det blir en strømrygg utover.

Tatt vederbuk på rundt kiloen på flue der. Artig på 5'er stang det ;)

Går en del gjedde innerst i vika der også.....

Meite-gutta på forumet her burde prøvd etter brasme og mort der, ja. Hadde vært spennende å sett om de kunne få noe stort :)

elP

Brasme leiker så det smeller nedi sivet her nå i hvertfall. Det siste jeg har lest meg til er at det finnes karuss i vassdraget. Det var nytt for meg i så fall, og jeg vet ikke om det stemmer. Det står omtalt på www.vegvesen.no sine sider om nye E6. Er det noen som kan bekrefte dette?

http://www.vegvesen.no/region_ost/prosjekt..._minne_kolo.stm

Hmmm... Come to think of it... Jeg har pinadø ikke fått karuss, ennå! Ny fiskeart på en etterhvert laaaaang liste må bli målet for sommeren! He he!

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.