Gå til innhold
Fiskersiden

Dykkefilm fra Norge


Gjest Hugo
 Share

Recommended Posts

Gjest gjørs

I natt klokken tre er det et program om dykking i norske fjorder på National Geographic Channel. Jeg så siste to minutter fra kveldens program og fikk se filming av Havmusa, tror det var fra Trondheimsfjorden.

Bare ett tips for forumets natteravner eller de med video/digital dekoder med opptaksmulighet.

Jeg skal iallefall ta det opp på VHS.

Programmet heter "Norges skjulte hemmeligheter"

http://www.ngcnorge.com/watch/program_deta...?id_program=838

Endret av gjørs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gikk kl 2000 i dag.

:(

Den var bra.....

Det er Florian Graner, som er en god venn, som har laget denne filmen og det var ikke han som fant revene. De ble først funnet av forskere som ikke ville fortelle hvor de var, så fant/gjenfant vi noen på Skallen i 1997 og så fant/gjenfant dykkere fra Leksvika DK revene på Tautraryggen. Det er der mesteparten av filmingen er gjort. Dette er også de grunneste kjente lokasjonene av revbyggende korall (Lophelia pertusa).

Havmusfilmingen ble gjort mange steder, men bl.a. ved båthavna på Innerøysiden av Skarnsundet og ved Dykambassaden i Vannvikan (eller hva det heter). Mitt intrykk er at det finnes havmus over alt i Trondheimsfjorden og at den kommer opp på grunna om natta, men vi så også havmus på korallrevet om dagen. Jeg vet at Florian også har filmet endel havmus i Sognefjorden, men da måtte han ned på 50 meter mot rundt 20 i Trondheimsfjorden.

Programmet har også blitt sendt på NRK (Ut i Naturen), men da var det klippet ned til 20 minutters lengde.

En del av den andre filmingen er gjort i Stavanger og Ryfylke.

Her er en artikkel om hva vi fant i 1997 Koraller i mørket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.