Gå til innhold
Fiskersiden

Badevann = gjedde


kjs
 Share

Recommended Posts

Ettersom det blir tidlig mørkt, og ungene legger seg seinere og seinere holder jeg på å utforske fiskemuligheter i så nær hjemmefra som overhode mulig.

I dag testet jeg Nordbytjernet som ligger bare 7-8 minutter unna i bil, og vel er mest kjent som badevann. En liten times fisketur (fra det begynte å bli mørkt til det var for mørkt) resulterte i en gjedde på et sted mellom 4 og 5 kilo, meitet på en årgangslaue fra fryseren - alt i alt et eksperiment som frister til gjentagelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt omstendighetene (jeg hadde ca. to minutter til å raske med meg noe utstyr) endte jeg opp uten dubb, så det ble meiting på bunnen. Det viste seg å være et problem pga. uryddig bunn (utrolig mye vegitasjon), så jeg fiska "halvaktivt" - dvs. kasta ut og dro sakte inn igjen for å unngå at agnet hengte seg opp i bunnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordbytjernet skal være ganske OK gjedde-vann det... For noen år siden kjørte RomerikesBlad en fiskekokurranse, da var en av vinnerene en gjedde på over 10 kg fra Nordbytjernet.

Har ikke testet det selv enda men kjører ofte forbi det.... får vel stoppe der en dag snart. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvis det finnes noe abbor av størrelse der - har hatt inntrykk av at det er bare småfisk - men det er jo mulig det finnes noen større, vannet er jo passe stort og med ok næringstilgang...

Vedrørende Hersjøen: Noen som vet hvordan bestanden er her? Vet det finnes både abbor, ørret, gjedde og mort - men har noen av disse noe størrelse? Og så er det alle de mindre vannene rundt Gardermoen: Noen som kjenner til hvordan det er å fiske i disse (Transjøen, Aurtjernet, Danielsetertjernet, etc.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurtjern traket jeg mye til som liten sneip.

Da var det tidvis godt fiske etter gjedde fra myrkanten på nordsiden av vannet (om jeg klarer å plassere himmelrettningene i hodet riktig der borte.. )

Det er en gressbakke ned til vannet rett til høyre for stranden. Der var det godt abbor fiske.

Keep in mind... jeg har ikke vært der på 15 år.. så mye kan være forandret.

Transjøen og Danielsetertjernet vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transjøen er et interessant vann med en stor bestand av brukbart stor mort, en god del abbor av fin størrelse og mye gjedde. Hvor store de er er vel et annet spørsmål. Vannet har trolig størst potensiale for stor mort og abbor. Har bare vært der et par ganger men har fått bra med mort opp til 400g. Vet det er noen som isfisker der på vinteren uten at jeg kan si noe om fangstene.Burde vel egentlig prøves med ismeite. Vannet er ganske brådypt og bunnen er overgrodd med vegetasjon og dypt mudder de fleste steder. Vannet er forbausende klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kjs

Interessant hvis det finnes noe abbor av størrelse der - har hatt inntrykk av at det er bare småfisk - men det er jo mulig det finnes noen større, vannet er jo passe stort og med ok næringstilgang...

Det er enorme mengder små mort, laue og abbor i Nordbytjernet, men det finnes også stor mort, abbor og gjedde der. Under isfiskekonkurranser blir det som regel tatt både stor mort og abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.