Gå til innhold
Fiskersiden

Meite etter abbor og gjedde på isen.


Anatema
 Share

Recommended Posts

Det er stor forskjell på gjedde og abborutstyret til ismeite!

Til gjedde bruker man kraftigere og lengre stang(ca120cm), oftest multi-snelle(Abm 6500 C Syncro er suveren), 0,45mm mono sene, ca en meter overfortom med søkke på og tilslutt et enkelt eller tokorks treble-takkel.

Gå inn på: http://www.leirudfiske.no/ se under "ismeite etter gjedde" , der har du en bra artikkel som Jan har satt sammen etter mange år med ismeite og mange store gjedder.

Til abbor brukes ofte mykere stenger på ca 90cm, haspelsneller, 0,25mm mono sene, noen få gram søkke og tynn wire med en enkel eller liten treblekrok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis en ønsker å kombinere - hva anbefales til kombinert fiske til (stor) abbor og (liten) gjedde? Multi + stiv stang + 0.45 høres litt kjipt ut hvis en fisker på steder der sannsynlig maksstørrelse på gjedda er 3-4 kg? På den annen side er det kjedelig å bruke myk stang og 0.25 hvis en får en gjedde på 10+ - finnes det noe brukbart kompromiss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Og - ikke glem STOOOR isbor når du skal fiske gjedda!

Ja, stort isborr/hull i isen er viktig! Til stor gjedde/tykke gjedder må hullet være minimum 200mm!!!!!!! Ellers blir det fort stygge skader på fisken.

Rantanens 205mm er mye brukt, men kan bli tungt å bruke da isen er tykk.

Flere og flere går over til motorborr med 200mm eller enda bedre 250mm. Bruker selv det siste, og har blitt avhengig![ :D ]

Til abbor holder ofte 155mm, men ser ingen grunn til å bruke noe mindre enn 200mm her også. Alt går lettere da.

sitat:Men tenk hvis en 5kilos gjedde tar fisken som er ment for abbor...

Blir en tøff fight med shimano 1000 snelle og 0.20 sene.. hehe...

Ja, det kan jo skje og da må man jo ta tiden til hjelp. Men det har vist seg at det er veldig skjelden at større gjedder hugger under abbormeite med små agnfisk. Det har nok også noe med at på mange av storabborvannene så er det stort sett bare masse minigjedder(100g-3kg).

Forrige sesong ble det landet ei gj på 7kg+ og ei på 8kg+ under ismeite etter abbor og det er de største hittil i ismeitemiljøet som har drevet på i mange sesonger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men hva hvis en ønsker å kombinere - hva anbefales til kombinert fiske til (stor) abbor og (liten) gjedde? Multi + stiv stang + 0.45 høres litt kjipt ut hvis en fisker på steder der sannsynlig maksstørrelse på gjedda er 3-4 kg? På den annen side er det kjedelig å bruke myk stang og 0.25 hvis en får en gjedde på 10+ - finnes det noe brukbart kompromiss?

Man kan jo prøve 0,30-0,35mm til gjedde og abbor samtidig, men ville ikke anbefale d. Det beste(som kombinasjon) ville vel vært å bruke gjedde-snella og stanga til både gjedde og abbor, men ha to spoler med sene i dim. 0,25mm og 0,45mm. Da ville du kunne fiske etter storgjedda seriøst når du gjør d, men også kunne lure abboren da du prøver d. Fighten med storabboren blir jo da fort udramatisk, men det får heller være.

Det å fiske etter stor abbor og stor gjedde samme dagen, på det samme vannet med det samme utstyret(like krok-takler og like stor agnfisk) blir fort bare tull. Har ikke stor tro på d, men bonusfangster skjer jo i blandt.[ :D ]

sitat: For at 205mm boret skal være et verktøy og ikke et treningsapparat, lønner det seg å borre først med et mindre bor.

Japp, det fungerer bra å borre opp hullet først med "agnfiskborret"(115mm), for så å borre med 205mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, mye av ismeite utstyr kan man lage selv...gratis!

Folk får bruke penger på hva de vil for meg, men under meite etter stor-abbor på isen brukes gjerne 2 til 4 meite stenger. Stenger til dette bruket er ikke dyre(ca 200,-), men så kommer haspel snelle, meitestativ, elektronisk napp varsler i tilleg. ganger vi priesn her med 4, så ser vi brått oppe i 6000-7000,- og det er helt psykt spør du meg!

Selv bruker jeg en planke bit med drillet hull i som stativ for en meitestang. Driller et "halv-hull" ved siden av hullet og setter planken på skrå, tetter med sørpe og fester meite stanga med en kile(treflis) sitter som støpt! Nappvarsler...bjelle i tuppen av stanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min mening er at gjeddeutstyret som blir anbefalt her er overdimensjonert. Fikk selv 2 gjedder i fjor på 9960g og en som bunnet 10kg vekta. Litt over. Dette fikk jeg på små abborstenger og 0.25 mm (ene me fluesnelle). Sier ikke at 0.25 er greit, men 0.45 blir i største laget, syns jeg. Når det gjelder de stengene på 120 syns jeg de var problematiske og handtere over hullet. Hadde bedre kontroll med en som var litt kortere og mykere. Er jo ikke mye tilslag som skal til når du kanskje står som oftest max 10 meter over fisken. Men multiplikator er ofte og foretrekke syns jeg også.

jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Min mening er at gjeddeutstyret som blir anbefalt her er overdimensjonert. Fikk selv 2 gjedder i fjor på 9960g og en som bunnet 10kg vekta. Litt over. Dette fikk jeg på små abborstenger og 0.25 mm (ene me fluesnelle). Sier ikke at 0.25 er greit, men 0.45 blir i største laget, syns jeg. Når det gjelder de stengene på 120 syns jeg de var problematiske og handtere over hullet. Hadde bedre kontroll med en som var litt kortere og mykere. Er jo ikke mye tilslag som skal til når du kanskje står som oftest max 10 meter over fisken. Men multiplikator er ofte og foretrekke syns jeg også.

Ja, utstyret som jeg selv, i et tidligere innlegg, har tipset folk her om er nok litt overdimensjonert, men det er også utstyr som fiskere som har drevet med dette i ca 10 år har kommet frem til.

Man kan jo helt klart som du sier lande ei stor gjedde på tynnere sene enn 0,45mm osv., men hvis man fisker mye og får en del fisk på det samme utstyret vil man fort merke at det er smartere å være helt trygg på utstyret enn å gamble. Før eller senere vil man miste stor fisk pga senebrudd hvis man alltid bruker 0,25mm hovedsene og samtidig ikke bruker overfortom. Bruker man 0,45mm ryker ikke sena, hvis man ikke har fått en stygg skade i den under transport eller noe.

En annen viktig ting som også gjelder alt annet fiske er at man med kraftig utsyr kan presse fiske hardere og da ikke slite den helt ut med lang og forsiktig kjøring. Dette gjelder jo så lenge man skal slippe fisken ut igjen mest mulig uskadet.

Når det gjelder stangvalg til gjedde vil jeg helt klart ha en litt lengre å kraftigere stang enn til abborfiske. Man fisker stort sett på kortdistanse som du sier under ismeite, men på noen innsjøer med klart vann kan faktisk de store gjeddene runne helt opp i 100m i rask fart etter at de har tatt angfisken. Da trenger man tykk(og litt stummere) sene og en karftigere stang for å sette krokene. Flere av gutta i meitemiljøet har opplevd dette på vann som Jarenv. og Einafjorden. Mista ei stor ei selv en gang pga dårlig kroking som dro ut 100m 0,45mm Stroft GTM, som jeg akkurat hadde satt på snella, omtrent før jeg fikk plukket opp stanga fra stangholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.