Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørretfiske i Østfold


Recommended Posts

Nå begynner jeg virkelig å bli desperat etter å få noen greie sjøørretfangster igjen.

Jeg har vært ute og prøvd mange ganger nå,men fangstene er til å gråte av.

Jeg har fått 2-3 stykk på over 20 turer,noe som er langt under normalen.

Fisker primært i Skjebergkilen og på Hvaler.

Er det flere som opplever like dårlig fiske.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hos meg. :)

Men mista litt trua i disse dager. Vannet har blitt varmere, noe som er bra, men sol og blå himmel sammen med blank sjø, er noe som til å miste trua. Vannet er klart og, bortsett fra utenfor elver/bekker. Trur fisken er veldig var i disse dager. Kveldsfiske/natta/tidlig morgen er nok det beste trikset. (selv om den eneste jeg har fått de 2 siste ukene har tatt på ettermiddagen).

Hvis det blåser opp (gjerne fra syd), og blir overskyet (regn), da får jeg virkelig trua tilbake.

Men opplevde noe av det samme ifjor.

Hadde ræva fiske i april og halve mai, får så ha konge fiske i andre delen av mai og juni med flere SØ mellom 1 og 2kg.

Jeg fisker i son/moss/larkollen området

Endret av mag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om dette kan bli ein fin syte-/trøstetråd! :)

Eg brenner meg litt på at eg gjerne står på samme plassen i ganske mange timar i slengen, på grunn av at dama mi alltid er med og ikkje gidd flytta så mykje rundt.

Har difor stått for det meste på samme plassen, og der er mitt inntrykk at det er heilt daudt når det er lyst, men at det av og til tek seg littegrann opp når det mørknar. Likevel er dette ingen regel, stort sett er det ingenting å sjå som er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst like dårleg for meg her på Sørlandet. Ligg vel på 15-20 turar i år, men ingen fisk.. Reknar med at du også fiskar med sluk? Eg fiskar med sluk, og av og til med dupp+brisling/fluge..

Jeg fisker med flue.

Jeg synes jeg merket tendensen allerede i fjor,med et relativt dårig fiske.

Det kan jo være at det er noen dårlige årsklasser ute i sjøen nå.At det rett og slett er lite fisk i skjærgården.

Uansett kan det bare gå en vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært relativt dårlig rundt Horten også de siste par ukene. Jeg har fått en og annen slenger, men det har vært flere blanketurer enn turer med fisk. Tror at det fine været og veldig lavt vann med liten forskjell på flo og fjære har noe av skylda. Det er lite strøm for tida. Så på værmeldinga at det skulle bli litt kjøligere til helga og lavtrykk. Det gir jo grunn til å håpe. Det er jo nesten fullmåne nå, så det burde ta seg opp.

Det er bare å være optimist. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg virkelig å bli desperat etter å få noen greie sjøørretfangster igjen.

Jeg har vært ute og prøvd mange ganger nå,men fangstene er til å gråte av.

Jeg har fått 2-3 stykk på over 20 turer,noe som er langt under normalen.

Fisker primært i Skjebergkilen og på Hvaler.

Er det flere som opplever like dårlig fiske.?

Virker som det er vanskelig å lure ørreten rundt der i år ja.

Overnatta på Lyngholmen utenfor Onsøy natt til Onsdag. Dørja med flere forskjellige wobblere sent på kvelden og fra 6.00 og godt ut på dagen. Resultatet når ettermiddagen kom var en på rundt kilo`n som jeg mista samt et lite slips som jeg måtte slippe ut igjen. Tok bra med fisk på samme ruta på samme tid i fjor. I år er det bare blitt èn ørret av akseptabel størrelse på 12-15 timers aktiv dørjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en rar sesong jeg også. Ifjor fikk jeg en del fisk mellom 5 og 7 hg. I år har jeg fått en i oslofjorden og den er på 1.75!!

Synest også ut fra rapporten på forumet at det tas mindre antall fisker, men en del større fisk over kiloen.

Kan se ut som det kanskje var en sterk årsklasse ifjord på 5-7 hg som har blitt noe større i år.

Ser også mye mindre vaking i år iforhold til ifjor. Men det hele kan være naturlig, at temperaturer og lignende har vært annleis slik at fisken ikke er på samme plassene som i fjor.

Men dette blir jo kun ren spekulasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute sist torsdag og dorget.. Hankø sundet. Fikk 3 stykk.. en på kiloen,en på 1,3kg og en på 1,8kg som forøvrig er pers :D

Hadde på en til og flere napp..

Har også kommet en del små sei inn fjorden.. Fikk et par av de også..

Det var bra fangst! Grattis.

Har dørja hele veien fra Flatskjæra, utsia av Lyngholmen, langs Mærrapanna, men Hankøsundet har jeg bare kjørt igjennom for så å fortsette å dørje inn Elingårdskilen. Lite Ørret på meg i år, men har fått noen virkelig flotte sei og torsk på wobbler i Elingårdskilen. Største var på rundt 5 kilo og ganske heftig å fiske inn på lett utstyr og myk stang.

Kanskje jeg sku prøve å slippe wobblera inni sundet neste gang da. Men nå har vel du tatt de største som holder til der

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg litt føling med sjøørreten igjen.Tok 4 stk,ved Hvaler,i løpet av 15 hektiske minnutter på mandag.

De var ikke store,men morro var det lell.

Snart blir det fluefiske etter sei,ved sletterøyene.Jeg og Flemms fikk flere der i fjor på mellom 2.0-3.5kg.

Helt rått og svært vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg litt føling med sjøørreten igjen.Tok 4 stk,ved Hvaler,i løpet av 15 hektiske minnutter på mandag.

De var ikke store,men morro var det lell.

Snart blir det fluefiske etter sei,ved sletterøyene.Jeg og Flemms fikk flere der i fjor på mellom 2.0-3.5kg.

Helt rått og svært vanedannende.

Klar som et egg jeg nå, har snurret opp noen sei fluer til deg også :D

Vanedannende ja, makan til fighter skal du lete lenge etter. At de er relativt lett og få,når du først treffer på de, gjør ikke saken noe mindre opplevelsesfullt ;) Man kan altids ta de noen hakk opp gjøre som oss, og som jeg har linket tl flere ganger i artikkelen om "Offshore seifluefiske"

Gleder meg til helga allt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor F"¤%& blir det av sjøørreten. Reiste ut kl 20.00 igår, dro hjem kl 18.00 idag, uten SØ. Fisket rundt drøbak og son.

Torsken beit som vanlig, men den blanke glimret med sitt fravær.

2 høydepunkt i løpet av turen var en lyr på ca 3kg, som jeg en stund trudde kanskje kunne være ny pers på SØ, og en torsk på 4,2kg. Begge ble tatt ved undervanns muren i drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor F"¤%& blir det av sjøørreten. Reiste ut kl 20.00 igår, dro hjem kl 18.00 idag, uten SØ. Fisket rundt drøbak og son.

Torsken beit som vanlig, men den blanke glimret med sitt fravær.

2 høydepunkt i løpet av turen var en lyr på ca 3kg, som jeg en stund trudde kanskje kunne være ny pers på SØ, og en torsk på 4,2kg. Begge ble tatt ved undervanns muren i drøbak.

Skjønner frustrasjonen din. Vanvittig surt å ha overnattet på sjønn på jakt etter ørreten og komme hjem uten blankfisk.

Bra størrelse på det du fikk da hvertfall. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute igår kveld med hjemmelagde fluer (Blåst støv av bindesettet etter år med kjøpefluer som holder knapt to fisketurer hvis du IKKE får fisk på de) og godt mot.. Vi dro ut med båt for og finne en holme/skjær/øy (Dro ut ifra Ellingårdkilen) og fiske ifra.. Blåste en del så det det ble sluk fiske den første timen.. Etter noen napp og en horngjel fikk jeg nok og forlangte at vi dro et sted hvor vi kunne stå i le og kunne begynne det virkelig fiske..

Vi fant en plass hvor ingen av oss hadde vært før og rigget oss te. Har jo kommet til den tiden av året hvor litt "duse" farger er litt mer aktuelt

så første valget ble en Wolly type i oliven grønn.. Etter et kvarter virvler det opp bak fluen min 4 meter foran meg. Jeg stopper opp.. venter et knapt sekund og reiser stangen.. Og den sitter.. Ble egentlig litt overrasket for de siste turene jeg har vært på så har det hendt meg akkurat det samme ,men da har den kunn virvlet og snudd (noen som vet hvorfor?) IHVERFALL... Ny pers på flue for meg :D .. 1080gram stoppet vekten på etter en 10 min fight.. Mye tang og skit der jeg sto og hadde så klart lagt håven hjemme..

20min senere satt en på 680gram.. Samme flue.. Etter det var det små torsken som tok over..

SÅ SJØØRRET FISKE I ØSTFOLD ER PÅ TOPP ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om masse sø ved Torsnes. Det meste er tatt på sild og dupp.

det stemmer at det har vært bra der men det avtar der også.

Skal ikke klage jeg da.

21 sø på 4 turer som ble tatt opp. Fikk også ca 6 som var under mål som fikk svømme videre.

snitt vekten har ligget runt 1 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.