Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde, Nordbytjernet, 4-5 Kg


tjheggum
 Share

Recommended Posts

Gjedde, gjedde, gjedde :D

Ser ut til at vannet har oppnådd rett temp, etter flere veldig varme dager.

Nå kan det virke som fisken hugger best fra 1730-1930...eller noe sånt

Metode: Meite på 1-1,5 meters dyp med bruk av Mort og dupp.

torej_heggum@hotmail.com

Hva er største gjedda tatt i dette tjernet?? Og største abbor?? Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin Nordbygjedde.

For 3 vintre siden ble det tatt en abbor der over 1 kg. Er det storabbor du vil ha så tror jeg Hersjøen er et bedre vann.

Når jeg fisker der så kommer det av og til noen bortom, og da får jeg høre om en gjedde som ble tatt for mange år siden og veide 12 kg, eller var det 10kg. Det fisker en del østeuropere der, og de tar nok ut en del fin gjedde. Så jeg setter tilbake gjeddene jeg har tatt der. Når det gjelder stor fisk der så vil jeg tro 6-8 kg er skikkelig stort der.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærmest født på Nordbytjernet, det var her jeg begynnte å fiske for maaange år siden :)

Hvis du er ute etter stor gjedde er ikke Nordbytjernet å anbefale. Gjedde på over 5 kilo blir ikke tatt så ofte. Gjedde på over 7-8 kilo er meget skjelden. Men for all del, det går sikkert noen madamer her også. Da tilgangen på mort og abbor er meget bra.

Det er endel stor abbor i vannet, men kan være vanskelig å få på vinteren. Om sommeren kan man få mange pene opp mot kiloen på en kveld hvis man treffer. Da fungerer meite med mort på ganske dypt vann bra. Ca 3 meters dybde er fint..

Endret av SCOTT_3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordbytjernet

...som nær nabo av vannet siden oppveksten har jeg fisket mye her. Det som slår meg og gir grunn til bekymring er at vannet ser ut til å gro mer og mer igjen. med urovekkende tempo. Pga. av siv-vekst kan man ikke fiske fra land så mange plasser.

siden jeg var der for en drøy uke siden har jeg pga. flytting dessverre ikke fått fisket noe mer i tjernet, litt synd da jeg tror nettopp disse dagene ville vært en hugg-periode (gyting, vær etc.)

gjedde på over 5 kg er ganske uvanlig i Nordbytjernet, men det finnes en del av dem og at det skal være godt mulig med litt aktivt fiske over en sessong å lande fisk rundt 10 kg tror jeg på.

kommer til å følge litt ekstra med, hvordan det går her siden jeg er bortreist for en stund, vil bli spennende å se om det kommer inn noen fangstrapporter.

det finnes mye Abbor i tjernet også. I 1986 fikk en på ca. 1750 gram.

Noen bedre??

torej_heggum@hotmail.com :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.