Gå til innhold
Fiskersiden

Det går rykter om veldig stor gjedde (er bekreftet)


pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest gjørs

Jeg ble litt overrasket over innholdet i artikkelen. Han skulle slå i filler gjedda for å grave den ned i plenen? Det er mye jeg ikke har hørt før.

I tillegg fant han ut at den var for stor både til mat og plenføde, så han måtte bare kaste den. Fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg delte min frustrasjon med noen av lokalbefolkningen ved den aktuelle vannet og en anbefalte meg å delje til gjedda med åra nesten gang - det hadde han gjort med stort hell flere ganger fortalte han stolt mens han viste med armene hvor store gjedder han hadde fanga. En annen, svært beruset kar ved samme vann, demonstrerte avlivingsteknikk på en gjedde som fikk oss alle til å grøsse. Han dælja en svær kniv gjennom skallen på gjedda mens han bannet og lagde rare lyder og vrei om så gjedda også lagde rare lyder. Ingen spøk i være gjedde i det vannet.

Hvis dette er lokalbefolkningen som samtidig ønsker å innføre fiskekort så er det i mine øyne en skam.

Men når er det vel slik ref siste alt om fiske at de ønsker å ta ut den store gjedde for å flere små og gjøre det enda mere aktraktivt i fiske der, I mine øyne så er det vel ofte den store gjedda som gjør at mange fisker der. + stor abbor og muligheten for gjørs. Jeg blir veldig oppgitt over holdningen til visse mennesker som ønsker å tjene noen kroner. Så hvis jeg skal bet. fiskekort så er jeg egentlig med på å reduserer stammen av stor gjedde i Øyern. Og det ønsker i hverfall ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er lokalbefolkningen som samtidig ønsker å innføre fiskekort så er det i mine øyne en skam.

Men når er det vel slik ref siste alt om fiske at de ønsker å ta ut den store gjedde for å flere små og gjøre det enda mere aktraktivt i fiske der, I mine øyne så er det vel ofte den store gjedda som gjør at mange fisker der. .

De ville ha fler små for at de er bedre å spise og ergo mer attraktivt å fiske der.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville ha fler små for at de er bedre å spise og ergo mer attraktivt å fiske der.

P

Det er ingen som jeg kjenner som fisker spesifikt etter gjedde for å skaffe mat. Sportsfiskere, som skal kjøpe disse fiskekorta, fisker etter gjedde for fisket i seg sjøl. Og da med en mulighet for å få noe stort.

Jeg kan ikke tenke meg at det er mange som fisker aktivt på øyern etter gjedde, støtter forslaget om å fiske ut øyern for de store.

Er man på gjeddetur i vann som huser stor gjedde får man også mindre gjedder, som de kan bruke til noen middager.

Vil de ha høyt kortsalg, bør man ha en god mulighet for å få en stor gjedde. Her er grunneierne på villspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som jeg kjenner som fisker spesifikt etter gjedde for å skaffe mat. Sportsfiskere, som skal kjøpe disse fiskekorta, fisker etter gjedde for fisket i seg sjøl. Og da med en mulighet for å få noe stort.

Jeg kan ikke tenke meg at det er mange som fisker aktivt på øyern etter gjedde, støtter forslaget om å fiske ut øyern for de store.

Er man på gjeddetur i vann som huser stor gjedde får man også mindre gjedder, som de kan bruke til noen middager.

Vil de ha høyt kortsalg, bør man ha en god mulighet for å få en stor gjedde. Her er grunneierne på villspor.

Ja nå var jo jeg litt ironisk i min kommentar, selvom grunneierne sikkert ikke var det. Men utifra hva jeg leste i AOF så var det det som var tanken bak det med å få ut de store gjeddene.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er lokalbefolkningen som samtidig ønsker å innføre fiskekort så er det i mine øyne en skam.

Men når er det vel slik ref siste alt om fiske at de ønsker å ta ut den store gjedde for å flere små og gjøre det enda mere aktraktivt i fiske der, I mine øyne så er det vel ofte den store gjedda som gjør at mange fisker der. + stor abbor og muligheten for gjørs. Jeg blir veldig oppgitt over holdningen til visse mennesker som ønsker å tjene noen kroner. Så hvis jeg skal bet. fiskekort så er jeg egentlig med på å reduserer stammen av stor gjedde i Øyern. Og det ønsker i hverfall ikke jeg.

Jeg er forsåvidt enig med deg at mange fisker etter stor fisk.

Men jeg tror det er viktig med tanke på å få dagens unge interessert i fiske at de får mange fisk, og ikke nødvendigvis de største. Tror at mange av oss her inne startet fiskeinteressen med meiting el, og da var jo målet mye fisk.

Men som de fleste andre her synes jeg selvfølgelig at det er mer moro med 1 stor enn 10 små, så det blir litt tveegget dette.

- Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ørti vann hvor yngre fiskere kan få mange, små gjedder for hvert vann med potensial for 15+-gjedder, ergo skulle det vel ikke være så mye spørsmål om hva man burde prioritere i Øyeren. Grunneierne har neppe hatt kontakt med sportsfiskere når de har klekket ut sin geniale strategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på lydintervjuet med gubben som fanget gjedda og han hadde bare sett at det rørte på seg i sivet og hadde ikke sett gjedda.. Han hadde da kastet ut et garn utenfor sivet og etter litt hadde gjedda satt seg fast. Deretter tok han gjedda opp i båten, rimelig "heit" i øyeblikket. Skjønner han godt med en så stor gjedde.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på lydintervjuet med gubben som fanget gjedda og han hadde bare sett at det rørte på seg i sivet og hadde ikke sett gjedda.. Han hadde da kastet ut et garn utenfor sivet og etter litt hadde gjedda satt seg fast. Deretter tok han gjedda opp i båten, rimelig "heit" i øyeblikket. Skjønner han godt med en så stor gjedde.

;)

Moralen er: Skyt først, spør etterpå!! Rednecks..(ikke deg altså, Tommern :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par sitat her som irriterte meg litt:

-----------

"Vil de ha høyt kortsalg, bør man ha en god mulighet for å få en stor gjedde. Her er grunneierne på villspor"

-----------

Samt snakk om "utklekking av geniale strategi"

-----------

Går garantert flere og større gjedder i Øyern!

Det er jeg forbanna sikker på!

At det nå er snakk om fiskekort i Øyern er med bakgrunn i at grunneierene nå ønsker å slå tilbake mot

offentlige instanser (el.l). De ønsker på en måte å vise at de er til, og kan reagere.

Grunnen til dette er at det for en del år siden blei det gitt konsesjon til et rimelig brutalt garnfiske i Øyern, og det var nok ikke grunneierene som blei spurt da. Det blei fiska sinnsyke mengder abbor, gjedde (og gjørs) i alle størrelser (fortrinnsvis stort med store garnmasker), og disse blei blant anna solgt som de brømte messe-gjeddeburgerne rundt om. Har prata med folk som har garna opp helt utrolige mengder 1-1.5 kgs borrer i Øyern på meget begrensa lokaliteter. 20-25 stk på ei middels lang lenke...

Grunneiere har grunn ut til sjøens midtlinje, og dette er deres måte å svare på rævkjøringa de blei utsatt for for en tid tilbake da konsesjonene blei delt ut. Trur ikke det er noen som blir feite av en eventuell ordning med fiskekort. Grunneiere i f.eks. Ski-området gjør det på samme måte, og ønsker bare å å vise at de er til, under et helt ok alibi som ski viltstellforening.. (ref. samtale med leder ski viltstellforening)

Hvis folk er så utrolig forbanna på denne ordninga, er det etter min mening bare å ta seg ei bolle. Et par hundrelapper i året for å denge så mye en orker er, når en tenker seg om, egentlig utrolig lite. Bare litt mer en BigBandit'en koster.

Ikke er det så mye vi kan gjøre med det heller, vi som ikke er grunneiere..

Ikke veit vi om det skjer heller, eller når..

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nesten ingen som synes et par hundre lapper for fiske i Øyern er for mye. Men betale for å fiske i et vann som grunneieren vil ha bort de store, er man ikke like glad for. De klarer garantert ikke å fjerne alle de store, går dem inn for det kan de sikkert fjerne mange. Og det gjør sjansen for at vi kan få en stor gjedde mindre.

Er det stor mulighet for stor gjedde så vil flere også fiske der, og dermed mer kortsalg

Og hva skal pengene brukes til?

Blir det brukt til forvaltning og utbedring vannet for oss fiskere, synes vel alle at det er greit. Men er bare for å fylle lommebøker til bønder er ikke så artig å betale.

Når det er sagt, har jeg ikke fulgt så nøye med på hva grunneierne sagt i denne saken eller hva som er vedtatt. Bare hva som er kommet fram i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerringråd er så mangt.gjedde mot jordrotter? en ting jeg vet virker er margarin mot sevje. hadde skrubbet nevene grundig etter mye furu sevje.en eldre kar som sa det. Det funket.

Men og myrde en madam på 19,6 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at dette var dumt gjort av denne gamle mannen, men å ønske ulykke over denne familien er vel å dra det vel langt (RexHunt). Skyter kanskje meg selv i beinet her, men vi kan vel ikke kreve at alle i hele verden skal ha samme respekt for fiskene som ihuga sportsfiskere har. Synes dette blir litt voldsomt jeg da! Synd at ikke vi har muligheten til å ta denne fisken på kroken, men det er sikkert flere av den størrelsen.....et eller annet sted i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at dette var dumt gjort av denne gamle mannen, men å ønske ulykke over denne familien er vel å dra det vel langt (RexHunt). Skyter kanskje meg selv i beinet her, men vi kan vel ikke kreve at alle i hele verden skal ha samme respekt for fiskene som ihuga sportsfiskere har. Synes dette blir litt voldsomt jeg da! Synd at ikke vi har muligheten til å ta denne fisken på kroken, men det er sikkert flere av den størrelsen.....et eller annet sted i Norge!

Joda,de gror på trær de vettu.... yeah right.. Hvis mannen klarer å sette ut et garn, BØR han også vise respekt for naturen han håndterer... I mine øyne burde mannen vært kappet fingrende av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er sagt......men å grave ned en en gjedde på 15kg+ pluss for å bli kvitt jordrotter :blink:

man tror man har hørt litt av hvert og sett ett og annet,men dette er intet mindre enn "far-out"

Tror jeg skal grave ned stereo-anlegget i hagen for å bli kvitt restskatten gitt....funka for naboen :D

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,de gror på trær de vettu.... yeah right.. Hvis mannen klarer å sette ut et garn, BØR han også vise respekt for naturen han håndterer... I mine øyne burde mannen vært kappet fingrende av.

Greit nok at ikke de gror på trær, men de finnes. I mellom all jakt etter gjedde på 20 så kan du vel dra en tur å kappe av han fingerene da vet du! Kanskje du kan bruke dem som agn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.