Gå til innhold
Fiskersiden

Mort på våren ?


jørgen meitefan
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen tips til åssen jeg kan lure morten nå ?

Jeg prøvde i flere timer her på toten i et vann som isen gikk på en av dagene tidligere i uka.

Jeg fiska med mark, flue og maggot, men hadde ikke et napp !

Så heller ikke noe mort, det kryr jo av mort inne ved land her i juni.

Synes det var litt skuffenede å verken se eller kjenne fisk, noen som har noen tips til metode og for ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vanlig småmort skulle de ikke være noe problem å få nå. Har alrede fått masse. Jeg syns brød er det aller beste. Kast ut i noen brødbiter som synker sakte i vannet så er morten der med en gang. Liten krok med brødbit under en lett dupp. Samle alle splitthaglene rett under duppen. Da synker brødbiten sakte og det er det jeg har hatt best erfaring med både vår, sommer og høst. :) Men man får jo mort på de fleste metoder og agn også da. Bitevillig er den!

Endret av HåkonS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk swimfeeder,da metter du ikke fisken så fort.Forblanding med svært finmalt for og lite krokagn i formixen.Mark har alltid funka best for meg under fiske i kaldt vann,små snegler har også fungert veldig bra.

Agn som pasta,mais o.l er generelt bedre når det blir litt varmere i vannet.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mais og brød er bra agn til mort. Dette kan du også fore med.

Hvilket vann fisket du i?

Fiska på Sillongen, er der jeg fisker etter mort !

Takk for mange fine svar, men befinner morten seg djupere nå rett etter isgang ?

Som sagt, fra begynnelse av juni og langt utover er det alltid mort og abbor å se, men ikke nå :blink:

Et spørsmål til :

Hvordan fester dere brødet på kroken ?

Hvordan forer dere med brød ? Prøvde å kaste litt av det uti i går men det var litt vind så det fløt inn igjen.

Endret av jørgen meitefan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent på høsten har jeg ikke fått mort høyt oppe i vannet, fra midt i vannet og ned. Jeg klemmer en liten kule av brødet rundt krokøyet. Syns det funker bra. Når jeg forer med brød former jeg innmaten til små kuler som synker sakte. Da er det mort der innen 3-4 sekunder! Men plassen jeg fisker på er en veldig god plass til mort på grunn av at folk mater endene med brød der. Så fiskene oppholder seg i området hele tida. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent på høsten har jeg ikke fått mort høyt oppe i vannet, fra midt i vannet og ned. Jeg klemmer en liten kule av brødet rundt krokøyet. Syns det funker bra. Når jeg forer med brød former jeg innmaten til små kuler som synker sakte. Da er det mort der innen 3-4 sekunder! Men plassen jeg fisker på er en veldig god plass til mort på grunn av at folk mater endene med brød der. Så fiskene oppholder seg i området hele tida. :blink:

Ok, Stensrudvann eller ?

Takk for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska på Sillongen, er der jeg fisker etter mort !

Takk for mange fine svar, men befinner morten seg djupere nå rett etter isgang ?

Som sagt, fra begynnelse av juni og langt utover er det alltid mort og abbor å se, men ikke nå :D

Et spørsmål til :

Hvordan fester dere brødet på kroken ?

Hvordan forer dere med brød ? Prøvde å kaste litt av det uti i går men det var litt vind så det fløt inn igjen.

Ang foring m.brød;du kan mekke for selv,litt tidkrevende, eller du kan bestille på internett(avkroken har ferdige forblandinger spesielt til mort) Hvis du skal mekke selv gjør du slik:skjær et brød i skiver,legg de til tørk på en rist e.l,la det ligge i en ukes tid.skru ovnen på ca 150 grader la brødet ligge til det har en gyllenbrun farge og kjør det i food-processor`n. det foret du har nå kalles brunt strøbrød,det binder lite,og for å få en blanding som sprekker opp nærmere bunn må du blande inn hvitt strøbrød.

For å lage hvitt strøbrød lar du brødet ligge til tørk oppunder to uker og hopper over ovnen.

Hvitt strøbrød inneholder mer bindemiddel som får forballene til å henge sammen.

Ved å balansere andelen hvitt/brunt strøbrød kan du få et for som sprekker/bryter ned når det har nådd dypet du fisker på.Til bunnmeite på rundt 3 meters dyp kan du kanskje prøve 1 del hvitt og 3 deler brunt....

Hvis ballen sprekker opp før den treffer vannflaten er det for lite hvitt strøbrød i foret.

Hvis du anskaffer en swimfeeder(anbefales for fiske i kaldt vann) kan du lage en ganske tørr mix med lite vann i.ikke pakk foret for hardt, da kommer det ikke ut......det er forresten "åpen" feeder som gjelder for stille vann......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang foring m.brød;du kan mekke for selv,litt tidkrevende, eller du kan bestille på internett(avkroken har ferdige forblandinger spesielt til mort) Hvis du skal mekke selv gjør du slik:skjær et brød i skiver,legg de til tørk på en rist e.l,la det ligge i en ukes tid.skru ovnen på ca 150 grader la brødet ligge til det har en gyllenbrun farge og kjør det i food-processor`n. det foret du har nå kalles brunt strøbrød,det binder lite,og for å få en blanding som sprekker opp nærmere bunn må du blande inn hvitt strøbrød.

For å lage hvitt strøbrød lar du brødet ligge til tørk oppunder to uker og hopper over ovnen.

Hvitt strøbrød inneholder mer bindemiddel som får forballene til å henge sammen.

Ved å balansere andelen hvitt/brunt strøbrød kan du få et for som sprekker/bryter ned når det har nådd dypet du fisker på.Til bunnmeite på rundt 3 meters dyp kan du kanskje prøve 1 del hvitt og 3 deler brunt....

Hvis ballen sprekker opp før den treffer vannflaten er det for lite hvitt strøbrød i foret.

Hvis du anskaffer en swimfeeder(anbefales for fiske i kaldt vann) kan du lage en ganske tørr mix med lite vann i.ikke pakk foret for hardt, da kommer det ikke ut......det er forresten "åpen" feeder som gjelder for stille vann......

Takk for veldig bra svar, men skal man tilsette noe i strøbrødet ? Mark, maggot, mais ? Tar du mye vann i forballene før du kaster de uti ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig bra svar, men skal man tilsette noe i strøbrødet ? Mark, maggot, mais ? Tar du mye vann i forballene før du kaster de uti ?

Du kan tilsette lukt,smak og krokagn etter behov.

Anis er en hit til mort.vanilje er sjelden en bommert.begge to er lett tilgjengelige i dagligvarebutikken.

Hvis du har en velassortert grønnsakssjappe i nærheten anbefaler jeg en liten tur dit.bra utvalg og lavere priser på div. tilsetninger. Jeg vil spesielt anbefale en krydderblanding som heter "Chtoura gardens" som inneholder koriander,anis og masse andre kryddersorter.Selges i pakker på rundt halvkilo`n for en 20-30 lapp."Chtoura gardens" STINKER anis og lakris.Som smaks og luktilsetning i morte-for er det helt ypperlig.

Tilsett lukt/smak til strøbrødet i tørr form til du får en merkbar odør(stank).

Du får også kjøpt Flytende markekstrakt,tilsettes vannet du fukter strøbrødet med.lurt hvis fisker med mark på kroken.du kan også lage egen mark-ekstrakt ved å legge 10-12 mark uten jordrester på+en skvett med vann i ett syltetøyglass. la de ligge til de er døde,og har begynt å løse seg opp(ukes tid).

Dette blandes i vannet(som du fukter m.

Når du fisker med mark burde du bruke små biter,eller løvmark strl. small.krok mellom 14-20.

Ikke tilsett for mye krokagn i foret,husk at ditt agn skal stå ut i mengden....en levende mark blant markbitene f.eks.

Tilsett litt mer vann i foret enn det tror er nødvendig,behold litt ufuktet for ved siden av for eventuelt å spe på med senere.Etter 15-30 min har som regel foret trukket inn mesteparten av fuktigheten.Da vil du se om du trenger å tilsette mer vann,eller mer strøbrød :)

Alle agnene du nevner er gode, men husk at mais metter små morte-mager kjapt.maggot er vanskelig å få tak i ,i store nok mengder,mens mark er lettest tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mort er en av de fiskene som er relativt enkel å få og til å reagere på foring. Grunnen til at det er dødt rett etter isgang er nok at vannet er veldig kaldt og omrøringen av vannet starter opp så snart isen er gått. Det er antagelig samme fenomen som man ser i elvene når de fylles av kaldt smeltevann. Karpefiskene tar en liten pause selv om de har bitt hele ettervintern og gjerne også fra isen. En annen faktor er selvsagt også at morten forbereder gytingen og av den grunn kanskje ikke er like opptatt av å spise. Nå som du er midt i mai burde morten bli mere og mere på bittet. Husk å bruke lett utstyr etter morten. Dvs tynn sene og små kroker og nappindikator som ikke gir stor motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.