Gå til innhold
Fiskersiden

Sette sammen fluestang


Deetuben
 Share

Recommended Posts

Et problem jeg støter på hvert år. Fluestengene har en tendens til å glippe fra hverandre i skjøtene under bruk. I mange år teipet jeg skjøtene, men oppdaget etterhvert at dette ga en falsk trygghet da skjøtene gled fra hverandre under teipen. Særlig under speykasting må jeg stadig kontrollere skjøtene og tighte de sammen igjen. Glemmer en å stadig foreta kontroller er det fort gjort at en opplever et stangbrudd.

Har noen forslag til hvordan en best setter sammen stangdelene?? Samtidig er det jo en fordel at en får stanga frahverandre igjen etter endt fiske. Tar imot alle tips med takk... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg taper likevel, men setter sammen på denne måten som jeg synes er best: Vet ikke om det lar seg forklare enkelt, men forsøker med en todelt som utgangspunkt da det er lettere å forholde seg til navnet på delene:

Hold bunndelen stødig og press toppdelen rett ned mot denne mens ringene står 90 grader i forhold til hverandre på de to delene. Dvs om de på bunndelen står rett opp, så står de rett til siden på toppdelen. Skyv så hardt sammen det lar seg gjøre og vri så 90 grader så ringene står likt til slutt.

Jeg mener denne måten å sette sammen på er den jeg opplever færrest ganger at ting sklir fra hverandre. Jeg taper som sagt likevel av gammel vane og har nok ikke tenkt å slutte med det til den typen fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Har fått et tips, somjeg ikke har prøvd..

Drypp talg fra et stearinlys til en klump.

Så har du med deg denne klumpen og snører skjøten.

Når du setter stangen sammen, blir det akkurat nok friksjon så talgen smelter. Dermes sitter delene sammen under fiske.

Det må være "brukt" talg, den fungerer visstnok mye bedre enn ny...

Har som sagt ikke testet selv, men det virker fornuftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt Loons Graftolin, eller Trondak Ferule Lube: http://u-40.com/ferrulelube.html desse produktene er laget spesielt for formålet.

Diverse typer voks bør ikke brukes, ingenting samler mer skitt og grus en dette, det virker som sandpapir og ødelegger holken i lengden.

Dersom en vil bruke tape, blir jo vulkaniseringstape i England solgt som "rod tape".

edit: Gammle råd som voks, og fett fra nesa fungerte kanskje bra for eldre metall holker, men er skadelig for moderne holker.

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som ofte er problemet med tape er at det enten blir liggende igjen et lag med lim, eller så kan du risikere at tapen tar med seg lakk når du tar av tapen..

Aldrig hendt meg at lakken har løsna, og det blir minimalt med lim igjen hvis det blir noe i det hele tatt. Tatt av tapen i både varmt og kaldt vær. Tvi tvi, :)

PS. Bruker NITTO's tape, brun eller gjennomsiktig/klar. Synes de er bedere en svart av samme merke.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem jeg støter på hvert år. Fluestengene har en tendens til å glippe fra hverandre i skjøtene under bruk. I mange år teipet jeg skjøtene, men oppdaget etterhvert at dette ga en falsk trygghet da skjøtene gled fra hverandre under teipen. Særlig under speykasting må jeg stadig kontrollere skjøtene og tighte de sammen igjen. Glemmer en å stadig foreta kontroller er det fort gjort at en opplever et stangbrudd.

Har noen forslag til hvordan en best setter sammen stangdelene?? Samtidig er det jo en fordel at en får stanga frahverandre igjen etter endt fiske. Tar imot alle tips med takk... :D

Hei igjen Roar!

Jeg blir alltid skremt når folk snakker om alternativet "presse hardt sammen og vri". Det har jeg gjort en gang og aldri mer. Stanga sprakk langt oppover. Likeledes er jeg svært skeptisk til taping. Du har svært liten oversikt over det som skjer under tapen. Også her har jeg bitter erfaring. De siste årene har jeg brukt en enkel oppskrift: Jeg bruker ganske enkelt et stearinlys som jeg gnir på hannskjøtene. Deretter presser jeg skjøtene sammen på vanlig måte. Stangskjøtene vil fortsatt gli fra hverandre, men på grunn av stearinet du har smurt på, vil du kunne se at dette skjer. Alternativet til dette, som jeg har benyttet i flere år er at du gjentar operasjonen med å smøre stearin på hannholken og deretter "varme" hunnholkene ved og"onanere" disse til de blir varme og utvider seg noe. Deretter presser du stangdelene ytterligere

forsiktig sammen. Ikke bli fristet til å gjenta operasjonen en gang til. Husk at hunnholken avkjøles! Om du da har presset for mye vil denne kunne sprekke. Når du skal ha delene fra hverandre igjen må du gjenta operasjonen med oppvarmingen.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At stangdelene vrir seg i skjøtene har sin årsak i at emnene ikke er på linje.

Altså at hver stangdel har ring plassering forskjellig i forhold til den stiveste linje i stangemnet. Ei stang hvor ringene er plassert på ”ryggen” eller 180 grader motsatt vil vri seg uansett. Derimot om ringene ble plassert på den mest stabile posisjon underbelastning eller 180 grader ifra denne ville ikke stangdelene vri seg. De fleste produsenter ”driter” i dette, de plasserer ringene slik at stanga ser mest mulig rett ut. (dette gjelder også prestisje merkene). Hvem vil kjøpe ei bøyd stang med bananutseende? Tidligere benyttet jeg tape og stearin på mine Sage stenger, etter å ha flyttet ringenes posisjon til som beskrevet er dette ikke noe problem lenger. Sage stenger har lakkerte holker, ikke smør slik drit som stearin på dem. Før eller seinere vil dette medføre glipp i holkene. Hold dem rene. Loomis (i alle fall GLX) har matt ubehandlet stangemne, denne skyves sammen med normal kraft, for så samtidig at den vris 90grader. Denne vridningen vil etter kort tid lage et ”spor” i klingen, en for gjenge, som hjelper til med å holde holken tight. Dette fungerer også på lakkerte stang holker. Vri stangemnene motsatt ved demontering, bruk av gummilapper eller oppvaskhansker gir deg et godt grep når de sitter godt.

PS Rogna.

Jeg har til og med benyttet disse gummilappene ved montering, og har hitil ikke sprukket en holk av den grunn. Den holk som har sprukket for meg er ved bruk av stearin og slik skit. I stearinen fester det seg all slags skit, denne skiten virker som slipemiddel. Over tid vil du få slitasje i holkpasningen, slik at hann holken går for dypt, slik at den passerer den forsterkede delen av holken. Brister og sprekker opptrer da raskt på oversiden av den forsterkede delen av stangemnet.

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS Rogna.

Jeg har til og med benyttet disse gummilappene ved montering, og har hitil ikke sprukket en holk av den grunn. Den holk som har sprukket for meg er ved bruk av stearin og slik skit. I stearinen fester det seg all slags skit, denne skiten virker som slipemiddel. Over tid vil du få slitasje i holkpasningen, slik at hann holken går for dypt, slik at den passerer den forsterkede delen av holken. Brister og sprekker opptrer da raskt på oversiden av den forsterkede delen av stangemnet.

Nå er det slik at min 15 foter som jeg benytter i Lågen, er montert i 4 måneder før demontering finner sted. Jeg har vondt for å tro at det slipper til noe drit som virker slipende på holkene i denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at min 15 foter som jeg benytter i Lågen, er montert i 4 måneder før demontering finner sted. Jeg har vondt for å tro at det slipper til noe drit som virker slipende på holkene i denne tiden.

Det er nok desverre slik at ikke alle har mulighet til å ta på seg grilldressen 15.mai, for så å la den være på fram til 15.September ;) De langt fleste av oss må pakke ned utstyret innemellom, enten pga arbeide, eller at vi fisker flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lett dette her!! Her varierer tipsene fra A-Å.. Det som er riktig, og har fungert for en, er direkte fy-fy hos en annen...

Ser ut som om jeg får gjøre som jeg har gjort de siste årene, sette sammen stanga og ta jevnlig kontroll..

Ellers skal samtlige ha takk for tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok desverre slik at ikke alle har mulighet til å ta på seg grilldressen 15.mai, for så å la den være på fram til 15.September :) De langt fleste av oss må pakke ned utstyret innemellom, enten pga arbeide, eller at vi fisker flere steder.

Grilldress?? Vadebukse heter det. Også jeg fisker flere steder. Men da bruker jeg andre stenger, sneller,snører og fluer. (Jeg har noen av dem.) Så slipper jeg sølet med desinfisering og faren for spredning av fiskesykdommer.

:angry:

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grilldress?? Vadebukse heter det. Også jeg fisker flere steder. Men da bruker jeg andre stenger, sneller,snører og fluer. (Jeg har noen av dem.) Så slipper jeg sølet med desinfisering og faren for spredning av fiskesykdommer.

:P

De fleste av oss har nok fler enn ei stang og snelle. Ser ikke helt smittefaren i å bruke samme stanga i et annet vassdrag, men "grilldressen" er vel en annen problemstilling.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.