Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor stor ørret?


JohnnyBravo
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av JohnnyBravo

Uansett, det må bli en aldri så liten fiskekonkurranse til sommeren mellom spes.43 og toby, eller hva tror du Heitmann[?] Taperen spanderer en solid runde øl. (Så ta med ekstra lommepenger så du får råd[ :( ])

Så jeg trenger med andre ord ikke ta med øl-penger[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er mye nevnt også rundt på andre svenske hjemmesider. Betegnes som en meget bra og lettkastet spinner. Venter på mail fra en svensk butikk som fører denne. Tror den kan bli en killer hvis den er så lettkastet som de påstår. Skal i hvertfall bestille et greit parti sånn at jeg er rustet til sommeren[ :( ][ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ørret som begynner å bli i disse magnumstørrelsene må man regne med spiser fisk i perioder iløpet av året, om ikke hele tiden. Det er vel teoretisk mulig å bli så stor på bare marflodiett også, men jeg regner dette som usannsynlig. Til dette koster det for mye energi pr. spiste marflo.Vel, etpar turer til på dette vannet og du vil kanskje få svaret.

Jeg går for hovedsaklig marflodiett men ispedd fiskediett ved visse tider av året (f.eks isløsning og vår). Tror den høye tettheten av marflo i vannet ditt "berger" fisken under vanskelige perioder

på vinteren, slik at den har positiv vekst hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rigor Mortis

Ørret som begynner å bli i disse magnumstørrelsene må man regne med spiser fisk i perioder iløpet av året, om ikke hele tiden. Det er vel teoretisk mulig å bli så stor på bare marflodiett også, men jeg regner dette som usannsynlig. Til dette koster det for mye energi pr. spiste marflo.Vel, etpar turer til på dette vannet og du vil kanskje få svaret.

Jeg går for hovedsaklig marflodiett men ispedd fiskediett ved visse tider av året (f.eks isløsning og vår). Tror den høye tettheten av marflo i vannet ditt "berger" fisken under vanskelige perioder

på vinteren, slik at den har positiv vekst hele året.

Men si at man har 20 ørreter i vannet og ingen av dem er under 1 kg.Ikke kom å si at de på 5 kilo beiter på kilosfisk[ :( ] Her er det snakk om et vann UTEN småfisk og uten reproduksjon og uten stingsild osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte som Heitmann sier at det er noen vann uten byttefisk hvor ørreten når utrolige størrelser, her oppe ihvertfall.[ :( ]

I enkelte av vatna (eller faktisk meget mange) i Nordland som jeg besøker ofte er det en marflobestand som er helt unormal. Det er enkelte vann hvor bestanden er så tett at under hver eneste stein er det en "stim" av marflo. Undrer av og til på om det faktisk er fisk som beiter på disse da det er så tett. Noen plasser er all fisk i vatnet full av marflo uten tegn til annen føde.

I et vann ble det tatt opp ca 10-12 ørreter hvor samtlige var så stappet med marflo at det faktisk rant ut av disse. Det skal legges til at det var kun fisker mellom 1,5-5 kilo.

Det jeg vil frem til er at fisken kanbli enorm (5-6-7-8kg++) uten fiskediett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under slike forhold kan jeg vel kanskje si meg enig i antagelsene deres. Blir jo oppdrettsforhold dette med slike ekstraordinære tettheter av marflo.Syntes bare det var så rart at store deler av vannet var dypt(?).Hadde det vært et grunt vann med større produksjonsgrunnlag for marfloen og andre bunndyr så ville det vært mer forståelig,men... Uansett så er det en gullgruve av et vann dere har funnet, som bør vaktes med stor forsiktighet og holdes hemmelig.Etpar garnnetter og vannet kan være bortimot tomt.

Vært morro å sett på ottolittene fra fisken. Lurer på alderen på den 5+ kilosen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.