Gå til innhold
Fiskersiden

laksetreff til sommeren?


ErikR
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

siden det ikke ble noe av vårt (wiggy og undertegnede) sjøørret treff, vil jeg nå forsøke å dra i gang et lite treff i en av våre lakseelver her sør.

jeg er åpen for alle forslag. selv er jeg lommekjent i lygna, nokså kjent i audna, godt kjent i mandalselva og har vært både i tovdalselva og kvina såvidt.

tror nok at dette er de mest aktuelle elvene. Desverre blir det ikke et offisiellt treff i mandalselva. dette pga høy pris på enkelte strekk og nye regler som gjør det tungvint å gjennomføre noe slikt.

Jeg kan være behjelpelig med å skaffe overnatting og slikt hvis det lar seg gjøre. jeg skal forhøre meg om hytter i de aktuelle områder, men i utgangspunktet blir det nok campingplasser som er mest aktuellt.

jeg stiller også som guide i de elvene jeg er kjent i. er det noe dere lurer på så bare spør! :)

Forslag?

jeg vil si at beste fisketid er sisten uka i august. da er det også noe mindre folk i elvene, ettersom det enorme presset etter fellesferien har gitt seg..

Når det gjelder fiskekort så er det ofte svært lett å få tak i på denne tiden. pris avhenger hvor en vil fiske.

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare arranger treff så stiller ihvertfall jeg!! hadde håpet å få meg en tur til lygna ila sommeren. Så hvis du vil være guide for en grønn vestlending på sørlandet så takker jeg ja. Har som sagt ikke prøvd denne elva før, men elva ser meget bra ut. Noen tips om hva tid det er mulig å få fisk, og hva strekk som er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det blir et treff kan jeg se for meg at vi blir max 10 stykk om interessen skulle bli formidabel..

Øysteiin:

hele elva er fiskbar fra 15 juni. den åpner 1. men det er nok bare de nederste deler av elva en kan få fisk da. elva er best mot slutten av sesongen og jeg mener den stenger for tidlig. 15. sept er det slutt!

Elva er ingen lakseelv men en sjøørret elv med stadig økende innslag av laks. desverre er elva altfor vannavhengig. elva tåler heller ikke fiskepress og jeg er derfor svært forsiktig med å si noe her om nøyaktige plasser i elva. har tatt meg mange år å finne deg gode stedene og ikke minst finne ut hvor fisken står. send meg heller en pm!

en ting er sikkert og det er at fisken går opp på selv den minste vannstandsøkning i juli og utover. masse fisk står på flatelva og venter på å gå opp..

sjøørretfisket er ok men katastrofalt mye dårligere nå enn det var for 5-6 år siden. ifjor tok jeg ca 25 ørret. største 2,5 som forøvrig er den største jeg har landet her i denne elva. vanlig size på dem er rett rundt kiloet med hyppig innslag av fisk på 1,5-2 kg.

fluevalg er egentlig ikke noe hokus pokus. fluer som garry, sunray,flomflua og sierra gorva samt også phatagorva er gode fluer ved flom og høstfiske. eller finner en mye på bloggen min om fluer til denne elva..

Flere som er interessert å ha et treff her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge: ja klart vi må treffes. har jo noen supre fluer klare te deg og Even, som klør etter å bli dyppa i sørlandsvann;)

Øysteiin: hvis du kommer ned før, så send meg en pm i god tid før, så skal jeg vise deg god stedene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. er muligt jeg er med på et treff sidste uge i august.

i øvrigt glemte du at fortælle Erik, at fluer med hvide vinger fisker kanonbra i Lygna under nattfiske :rolleyes:

jeg kan jo eventuelt medbringe lidt fluebindingsudstyr til treffet og demonstrerer lidt danske sjøørretfluier til elv og sjø om det skulle have interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det spiller liten rolle og vingen er hvit eller grønn når fluen striper lars ;)

ja fluebinding er vel noe både du og jeg kan friste med! lars henrik kan ta for seg danske fluer mens jeg kan vise norske moderne fluer om det skulle vise seg å være av interesse!

nybegynner må selvsagt gjerne melde seg på. det vil ikke koste noen ting fra vår siden selvsagt, men at man betaler alt med opphold og slikt selv.

men for at dette skal bli noe er det helt avgjørende at det er en interesse for et treff.. litt få for øyeblikket synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.