Gå til innhold
Fiskersiden

dypdorging-hvor dypt


stea889
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg ikke på langt nær den med mest erfaring her inne på området. For meg er det ikke noe mål i seg selv å dorge så veldig dypt. Det som er sikkert er at utstyret du har vil i stor grad avgjøre dybden. Det vil være størrelsen på riggen (altså hvor tungt lodd den kan bære), hvor tungt lodd du har, farten på båten. Jeg selv har en Cannon uni troll med et 5 kg lodd. Vet ikke hvor dypt jeg kan dorge, men jeg prøver jo å dorge der hvor jeg antar at fisken jeg vil ha er. Fisker stort sett er SØ, og har da en stang på riggen, og en i overflata. I disse dager har jeg fisket på rundt 15 fot. Der har jeg tatt både SØ og makrell. Senere på sommeren kan jeg godt dorge helt ned til 20 meter. Men igjen, jeg prøver meg frem og leter etter byttefisk på ekkoloddet. Finner jeg silda på 20 meter, dorger jeg på 20 meter. Husk at en wobbler som dykker ca 3 meter vil gå 3 meter dypere enn det som står på telleverket på riggen din.

Men hvordan fisk vil du ha da? Og hvordan rigg har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dorget med over 270 fot wire ute, men det er ikke dermed sagt at varene i enden av snøret befant seg på 270 fots dyp. Alt dette kommer an på loddvekt, formen på dette, tykkelse på wiren, strøm, dorgefart, hva man har i enden av snøret, tykkelse på sena osv. Men med kraftige rigger, tunge strømlinjeformede lodd, moderat dorgefart, braid ned til utløseren, lite eller ingen strøm, relativt tynn wire (Scotty sin er tykkere enn Cannon sin bronserte) og lette agn som yter liten motstand i vannet skal det la seg gjøre å fiske noenlunde kontrollert ned til i hvertfall 200 fot, men da skal alt være temmelig optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som CB sier; finner du fisk ned på 20-30 meter, så sørg alltid for å ha mer wire ute enn det som er nevnt fordi loddet ligger aldri loddrett etter båten. Men når det er sagt, så vil det alltid være mer gunstig at sluk/wobbler ligger litt høyere enn den dybden rovfisken er på. Det er lite sannsynlig at den ser hva som svømmer under sitt eget nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle for den slags vil fort bli en Scotty Strongarm eller Longarm (som tåler lodd opptil 10 kilo) der du skifter wiren til Cannons bronserte. Stangholdere som funker er Scottys Striker eller Normarks De Luxe-holder (stort sett temmelig identisk)

Loddet bør ikke være av typen kanonkule, men de fiskeformede med styrefinne på i hvertfall 7-8 kilo. Braid på snellene, men mono fra snøreutløseren og ut. Scottys PG utløsere, eventuelt med strikk, eller bøyleutløsere type Black Marine eller Aftco Goldclip. Kraftigste riggstengene du finner, eller like gjerne havfiskestenger av den myke sorten. Spente opp en Lawson Inshore, og den så temmelig ideell ut.

En Cannon Minitroll kan du glemme å bruke.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.