Gå til innhold
Fiskersiden

Mjøsa natt til 28.05


Haugen
 Share

Recommended Posts

Ble bedt med av Pål på dorge tur på Mjøsa natt til søndag. Han lovet meg pers. på ørett. Noe som ikke skulle så mye til. 630 gramb er persen min.

Vi var på vannet litt før kl. 20:00. På vei ut begynte jeg å rigge stenger. Det skulle jeg ikke ha gjort. Klønete som jeg er, mistet jeg den ene stangtuppen uti. Vi kjørte tilbake for å lete, men det er jo som den berømte nåla i høystakken. Ja ja, da var det bare å fiske med en og en halv stang.

Vi begynte dorgingen i nordenden av Helgøya og kjørte sørover på vestsiden. Etter 15 minutter er det fisk på stanga til Pål. Dagens første. Ørett på 1 kg. Dette lovet bra. I sørenden av øya var det min tur. Fisk på stanga uten topp. Ny pers, 1180 gram, og turen var reddet for min del. Fikk fisken kl. 23:15.

154723855_425e523ee2.jpg

Vi fortsatte rundt øya uten å merke noe mere fisk. Etter runden svingte vi inn i Furnesfjorden. Vi kjørte et par runder ut og inn i fjorden. Litt før kl. 04:00 skriker det i snella til Pål. Denne er større. Får fisken inn og skal håve den, men i det jeg håver drar Pål i stanga. Det ender med at rapala'n fester seg i håven og fisken rister seg løs. Det var synd for dette var en på mellom 2,5 og 3 kilo. Ca en halv time er det min tur. Nok en gang på stanga uten topp. "Typisk". Denne ga ivertfall litt mere fight. Fisken var like lang som den forrige, 51 cm, men den var feitere. Denne veide 1300 gram. Ny pers igjen.

154728397_ca752fc89c.jpg

Vi så et par store vak inne i fjorden, men mest småvak. Trodde det var krøkle, noe vi fikk bekreftet når vi sløyde fisken. Den var stinn av denne agurkluktende fisken.

154723854_5525f8609c.jpg

Den første fikk jeg på en hvit rapala med orange striper. Den andre tok en rapala med lys kropp og gul rygg.

Vi ga oss kl. 06:00.

Takk for turen, Pål.

Endret av Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.