Gå til innhold
Fiskersiden

Fire dager på isesjø.


kull
 Share

Recommended Posts

tok meg fri fra jobb fredag 26. mai, for å få til en fire dagers fisketur på isesjø.

vi starter med torsdag 25. mai: en fiskekompis (dag ronny, mcgrell på forumet) og jeg drar avgårde på morgenkvisten, målet for dagen var å jerke opp noen feite ise-gjedder. er blodferske jerkere begge to, jomfruturen hans, og den fjerde turen min... det gikk jo som det måtte det. mye surr i liner, banning og gaping. men klarte da til slutt å få jerka 9 gjedder opp i båten på et vis, dog ingen store, største på ca 2kg. ingen bilder fra denne turen, grunnet beskjeden størrelse på gjeddene og mye regn. dro hjemover ca kl 22, ganske fornøyde begge to, etter å ha prøvd noe nytt som funker. jerk er moro!

fredag 26. mai: kom meg ikke ut på vannet før ca kl 12. måtte handle inn en del mat og pakke sakene, så jeg kunne være ute frem til søndags kveld. jørgen (sjefsfeskern) dro ut ca kl830, og han var ikke snauere enn at han teppebombet tlf. min med meldinger om bra bett... jeg gikk jo nesten på en knekk der jeg surra rundt i butikken og handlet pølser og øl... nok om det... fikk satt ut båten og slo leir på en ganske stor øy, så var det bare å sette igang fiskinga. jørgen har rapporter fangsten fra denne dagen i en annen tråd, men vi repeterer litt. jørgen fikk drøssevis med gjørs, største på ca 1,5kg, enda flere abborer, største på 920g og seks gjedder, største på 6720g. jeg fikk også mange gjørser, (ca 15 stk.) største ca 1kg. vet ikke hvor mange abborer jeg fikk, men det var veldig mange. de fleste veide fra 500g og opp til 1110g. noen få mindre eksemplarer blei det også. fikk også to gjedder på 4700g og 5320g. metodene som blei brukt denne dagen var, dupp/bunnmeite med mort/laue/sild og pilking med balanse. største abboren tok på en 50mm balanse, gjeddene tok på bunnmeite med mort, jørgen sin på laue. kl 0030 kjørte jørgen hjem, og jeg til leirplassen. en kjempedag på isesjø, action hele tiden og null problem å få tak i agnfisk. jeg toppet dagen med pølser og øl i båten før jeg krabbet inn i teltet...

jørgen med gjedde på 6720g

290520062246LyA5C2Xw2TIjxWiuwK.JPG?72

gjedde 5320g

290520062250ByYVdJ44ibgUriveRl.JPG?69

290520062221QmLIkCsOUxVSCdBOBw.JPG?27

gjedde 4700g

290520062224s5jRBWVbHE84yRGjdc.JPG?13

og til slutt en abbor, 1110g, med selvutløser. hehe..

290520062258YPCooHkIB1KFBeUlxA.JPG?49

lørdag 27. mai: stod opp kl 6 og dro rett ut på vannet. hadde agnfisk fra dagen før, så det var bare å sette igang. men det varte ikke lenge før jeg gikk tom, noe smågjeddene og gjørsen sørget for. hadde litt større problemer med å få tak i agnfisk denne dagen, måtte fiske noen timer for å få nok til kveldsfisket. utover dagen kom martin (martinmmfiske) og broren hans, christian, de skulle være med på kveldsfisket og overnatte. når de var klare på leirplassen og hadde sjekket inn, var det klart for fisking igjen. fikk ikke så veldig mye, og forholdene var ikke noe å skryte av heller, blåste kraftig og det var kaldt som bare *****. noen gjørser, abborer og ei lita gjedde fikk vi jo. totalt for dagen fikk jeg ganske mye fisk, men ikke noe stort. største gjørs ca 800g, største abbor ca 800g den også, største gjedde ca 2kg. tok med noen gjørser og grillet på bålet, sammen med øl og regnvær.. det var helt topp.. også var det motorproblemene til jørgen på vestvannet da. vi lo oss skakke av de meldingene han sendte, egner seg dårlig på trykk. haha. så var det bare å krype inn i teltet igjen...

søndag 28. mai: våknet ganske seint, 9-10 tiden og regnet høljet ned. tok frokosten i båten, stekte fiskekaker, brød og cola. det gikk ned på høykant og vi var klare for nye slag. gutta dro ut i "fluefiskerbåtene" sine (husker ikke navnet på båtene) patong? potong? jaja, samme det. jeg blei igjen og slo ned teltet før jeg dro ut for å fiske. vet ikke hva martin og christian fikk av fisk denne dagen, men jeg hadde igjen litt problemer med å få lurt opp agnfisken. men noen timers fiske gjorde susen, dro ut på grunna og rigget til med både det ene og det andre. abboren lot seg ikke be to ganger, det smalt til med en gang. fikk mye pen abbor fra 500g og oppover til 1000g blank, tre stk over 950g, smekk fulle av rogn. blei noen gjørser også, største på 1200g og 5 gjedder, største på ca 2,5kg. abborfisket var like bra som på fredagen, men de litt større gjeddene uteble... på vei til båtslippen traff jeg et par karer som dorget, de kunne fortelle at det på lørdagen blei tatt ei gjedde på 11700g av en ganske ung gutt. han jeg prata med hadde visst veid fisken og var onkel til guttungen, så jeg regner med at vekta stemmer. noen som har noe info om store gjedder, abbor og gjørs som har blitt tatt på isesjø? vet det har blitt tatt gjedde på 12000g der og abbor på 1700g, også har jeg hørt om en gjørs på 6000g som blei tatt der for en del år siden, men den er jeg ikke sikker på.... vel vel, dro opp båten og var hjemme rundt midnatt.

frokost i båten. christian og martin.

300520060146Z8aJQ6QevSciAxrdWt.JPG?66

solen går ned over isesjø....

290520062243kv1n74JR2FUUmZjMgo.JPG?84

og jeg har hatt en fin tur med mye action, selv om det ikk kom opp noen perser denne gangen.....

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

har vært noen turer på isesjø i helga for meg og noen kamerater. hensikten var å lure opp ei stor gjedde på trolling i det små, og noe fisk ble det også.

største gjedde i helga blei på 7,5kg- det er ny pers for kameraten min, så det var jo morro. fisken fighta utrolig bra, hadde flere hopp... kampen varte vel et kvarter, for 5-15 g telskopsstanga var ikke akuratt beregnet til den størrelsen.. men morro.. slapp ut fisken, men fikk ikke liv i den igjen.. melkesyra som tok knekken på'n væ? fikk en del smågjedder også, og to pene på 4-4,5 kg.

gjørsen uteble helt til søndagen. da fikk vi tre stykker, med største på 2 kg akuratt. fikk en abbor på rundt 400 g også...

fisket har jovært greit på isesjø de siste dagene,men har visst ikke fisket med riktig utstyr. vi brukte kun wobblere på vanlig slep og på paravan.. blir en tur med meite etter gjørsen i morra tenker jeg.. men er litt usikker på hvor jeg bør sitte? og hvor bør jeg dorge etter gjørsen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport kull :D

Var koselig tur,selv om det ble noe trangt med pontongbåtene oppe i din 14 foter :)

Skulle nok satset mere på meite denne helga vi også,men klarer liksom ikke å la

fluestanga ligge da :D:D

Mye fin fisk du fikk

pontong var det de båtene het ja :D hehe.. ja, båten var full da, tre mann med bagasje og fiskeutstyr, og to pontongbåter på toppen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

har vært noen turer på isesjø i helga for meg og noen kamerater. hensikten var å lure opp ei stor gjedde på trolling i det små, og noe fisk ble det også.

største gjedde i helga blei på 7,5kg- det er ny pers for kameraten min, så det var jo morro. fisken fighta utrolig bra, hadde flere hopp... kampen varte vel et kvarter, for 5-15 g telskopsstanga var ikke akuratt beregnet til den størrelsen.. men morro.. slapp ut fisken, men fikk ikke liv i den igjen.. melkesyra som tok knekken på'n væ? fikk en del smågjedder også, og to pene på 4-4,5 kg.

gjørsen uteble helt til søndagen. da fikk vi tre stykker, med største på 2 kg akuratt. fikk en abbor på rundt 400 g også...

fisket har jovært greit på isesjø de siste dagene,men har visst ikke fisket med riktig utstyr. vi brukte kun wobblere på vanlig slep og på paravan.. blir en tur med meite etter gjørsen i morra tenker jeg.. men er litt usikker på hvor jeg bør sitte? og hvor bør jeg dorge etter gjørsen...?

var jo ingen dårlig fangst dette. gjedde på 7500g er absolutt godkjent, og alltid moro med ny pers.

gjeddene kan bli ganske utmattet etter en så lang fight, og da må man ofte "jobbe" litt med gjedda når man skal sette den ut igjen. holde de i halefinnen mens man drar de frem og tilbake i vannet, slik at vannet strømmer gjennom gjellene på fisken (hjelpe fisken litt igang igjen). da går det som regel bra, men det hender man må holde på en stund før fisken sakte siger tilbake i dypet. har "jobbet" bortimot 5min noen ganger, før gjedda har hentet seg inn og svømt avgårde, mens andre igjen eksploderer og tar av i det de bryter vannflata.... i.o.m at den fightet så lenge som den gjorde, må vi ta utgangspunkt i at dette dreier seg om en frisk og rask gjedde, så tilbakesetting skulle vel egentlig gått greit, med mindre den blei skadet av krokingen eller på annen måte da selvfølgelig? dette er i hvert fall erfaringer jeg har gjort meg, sikkert mange som kan mye mer om dette enn meg, og de kan gjerne supplere dette innlegget.

har både meitet/pilket og dorget etter gjørsen med godt resultat (i antall i hvert fall) på den store banken ca 1-2 km nord for bodalstranda. hvis du vet hvor den ligger? men hvis du skal ut og fiske etter gjørsen, bør du nok satse på meiting og pilking med ganske stor balansepilk. du vil nok få mye mer gjørs på de metodene der kontra dorging. drive over banken med med meitestengene ute samtidig som du pilker med balansepilk, i kveldingen. det er nok det beste tipset jeg kan gi deg. start på ca 10-12meters dyp, driv over banken til du igjen når 10-12 meters dyp. kan få mye fin fisk på kroken da, både gjørs, abbor og gjedde.

håper jeg har vært til hjelp.

lykke til og skitt fiske... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for suverent svar!

prøvde å pumpe igang gjedda se, men holdt nok bare ikke på lenge nok.. da lærte jeg noe der også..

var ved banken vi fikk gjørsen, så det vet jeg hvor er. blir nok ett forsøk med balansen og meite i morra kveld da gett.. virker som et suverent tips. mener du dupp eller bunn meite da? virker som bunnen egentlig er grei der, så bunn meite må vel gå?

var morro med den nye persen hans ja, og det var en fin fisk, og jeg tror det er stort potensial i Isesjø. hvis man satser litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for suverent svar!

prøvde å pumpe igang gjedda se, men holdt nok bare ikke på lenge nok.. da lærte jeg noe der også..

var ved banken vi fikk gjørsen, så det vet jeg hvor er. blir nok ett forsøk med balansen og meite i morra kveld da gett.. virker som et suverent tips. mener du dupp eller bunn meite da? virker som bunnen egentlig er grei der, så bunn meite må vel gå?

var morro med den nye persen hans ja, og det var en fin fisk, og jeg tror det er stort potensial i Isesjø. hvis man satser litt..

helgarderer litt jeg da. har en stang rigget til bunnmeite og en med dupp, samtidig som jeg pilker med balanse. hender det tar av og biter på alle stengene, da blir det fort lit texas og kaos, men det er bare moro. funker bra å dregge opp også. pleier å prøve litt forskjellig. sjekke ut hva som funker best den aktuelle dagen. stort sett leirebunn på banken, ja.

isesjø er ingen dum sjø å fiske i ,nei. har fått mye fin fisk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjefsfeskern

Du så skikkelig rektig ut på det bildet med abboren forresten. -) Har ikke fått sett bildene før i dag pga nettsvikt. Har kun vært inne og lest på innlegget mobilen, men da ser jeg bare teksten, ikke bildene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.