Gå til innhold
Fiskersiden

Bunnefjorden 31.mai: Monsterfisk og stiv kuling


MC85
 Share

Recommended Posts

Tok en tur til bunnefjorden i dag, litt sør for Ingierstrand. Begynte å denge litt sluk og jigg, uten å kjenne noe særlig. Etter en times tid bet det på en torsk mens jeg hadde hendene i lomma og lette etter noe. Den glapp rimelig fort. Det blåste endel, så jeg satt meg i ly og tok en sigg og en cola mens jeg fikk motivasjonen tilbake.

Nå byttet jeg sluk, til en 28g mørkeblå stingsild. Tok noen kast uten å kjenne noe. Så enda et kast. Langt ut..Lot den synke endel, men ikke til bunnen. Begynte å sveive inn. Da skjer det. Det blir tungt. Veldig tungt. Jeg lurer på om jeg har fått et dreggetau på kroken.....Så begynner jæv-el-skapet å bevege på seg. Tunge støt og stanga bøyer seg til bristepunktet.. HVA I HEL*** er dette tenker jeg...skrur bremsen helt i bånn og prøver å tvinge fisken inn mot land. Et par ganger i minuttet bøyer stanga seg noe vanvittig og fisken toger uanstrengt av gårde med x-antall titalls meter snøre.....Tankene inne i hodet gikk mot lange klepper og svære håver. Hvordan i granskauen skal jeg få dette beistet opp? (sto på en brygge). Etter ca 15 min begynte det å verke i armen og jeg hadde bare fått monsteret 10-15 meter nærmere land fra der den bet på.. Utras på utras....pumping og snellehyl. Dette varte i ytterligere 10 min. Da hadde jeg fått den ganske nærme land, men den dykket mot bunnen og ville ikke opp. Men jeg kunne se noe svært nede i dypet. Nervene begynte å komme for alvor og jeg begynte å se meg om etter steder å lande fisken.Da skjer det plutselig. Det står bom fast. Enda tyngre enn før. Holdt snøret stramt i enda 10 min for å se om fisken fikk gått seg løs. Men den gang ei. Den satt fast i noe djevelskap på bunnen og ville ikke løs. Dro til alt jeg klarte for å gjøre et siste forsøk, men snøret røyk. :):angry: ... Vurderte et øyeblikk å hoppe uti og få opp megafisken, men droppet det.

Etter dette var jeg selvsagt skuffet, og skjellsord og bannskap ramlet ut som perler på en snor. at jeg fikk en kilostorsk litt etterpå ble en mager trøst.

Hvor stort beistet var, det får jeg aldri vite :blink: . Heller ikke hva slags fisk det var. Men det kan umulig ha vært en torsk. Jeg har håndtert 5kgs torsk før på forholdsvis lett utstyr uten problemer, fått de opp iløpet av få minutter. Denne "bjessen" ville ikke la seg stoppe, selv ikke etter 25 min med full brems og pumping for harde livet. :o

Jeg tipper det var en sei. Stor sei. Tipper mellom 8 og 10 kg. Det er ihvertfall noe av det drøyeste jeg har opplevd som fisker, i oslofjorden og ellers, og uten tvil noe som vil bli husket en stund. :blink:

Endret av Håvard Skjelstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Jeg tipper du mista en grom lyr. De kan være veldig tunge og ha nettopp den godstogfølelsen. Stor lyr kan ha vannvittige dypdykk og utras. Sjelden lengre utras enn 10 meter dog. (Har ikke fått større enn ca 5 kg)

En lyr på 10 kan gi de fleste problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått endel lyr og stor lyr i drøbaksundet. Men som Remy sier, bratte skrenter,kanskje med litt strømninger så finner du dem..

og ja, jeg sleit bra med lyr på slottet, den var på 3.4 kg eller der omkring. tung tung en stund, helt til den bestemmer seg for å kjempe, da er det bare å slippe ut det man kan.

b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes oppførselen hørtes ut som lyr. Minner meg litt om oppførselen til to lyr, begge på 4,2, som jeg fikk i Harstad med 0.18-sene og lett stang, liknende oppførsel, men selvsagt ikke like lenge siden de ikke var så store.

Dette er ment som en motivasjon: begge lyrene hugg på nøyaktig den samme plassen med en ukes mellomrom, kom deg ut igjen og prøv videre! (Gjerne med kraftigere utstyr.)

(Kakka den første fordi jeg trodde messa ville ha den, nr 2 ble satt ut igjen siden de ikke ville ha den første, var altså ikke samme fisken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga din fraværende erfaring fra sjøen ? :lol::rolleyes:B)

Fisket mye i sjøen jeg dog ikke så mye de siste 7-8 år. Har tilogmed en SØ pers større enn mange av de som fisker etter SØ(Utifra Rapporter), men det er jeg selvfølgelig ikke stolt av

B)

Neida kjipt å miste stor fisk da, men det er jo den spenningen vi digger, er det fisk her, biter de i det hele tatt, hva gir fisk, er den stor, får jeg den opp osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket mye i sjøen jeg dog ikke så mye de siste 7-8 år. Har tilogmed en SØ pers større enn mange av de som fisker etter SØ(Utifra Rapporter), men det er jeg selvfølgelig ikke stolt av

:)

Da må du jo også fortelle hva rekorden er, blir jo nyskjerrig, ikke det at min største er så stor..

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.