Gå til innhold
Fiskersiden

gjersjøen 1. juni


langnes
 Share

Recommended Posts

tok en tur til gjersjøen i går, etter gjørsen.. en kamerat hadde fått åtte skikkelige hugg dagen før, men klarte ikke og kroke dem.. derfor måtte det prøves. hadde tre run, på bunnmeite med død mort. jeg klarte ikke og kroke fisken skikkelig, for når det beit og dro ut sene, venta jeg ti sekunder og dro mothugg.. ingen ting...

noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal kroke mer fisk? fisker med to åtter kroker, treble. glidende bunnmeite med halvmeter 0,38 fortom.. hva gjør jeg galt?

samtidig lurte jeg på hvor folk sitter og fisker gjørs.. vi satt i nordenden. noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved gjørsemeite på Gjersjøen får man stort sett mange flere ålerun enn gjørserun. Har selv merket at ålene runner mye raskere og hissigere enn gjørsen. mens gjørsen tar sene i mer rolig og sikkert tempo.

Har ellers lite tro på heving av agnfisken fra bunnen for å komme unna ålen da jeg og noen kompiser har fått flere små(500-1000g) åler på duppmeite med mort på 50-100g! Ålen på Gjersjøen er særdeles hissig og angriper til og med agnfisk ment for gjedde, mens i mange andre vann er ålen mer forsiktig og spiser bare mark og reker på bunnen.

Så jeg mener at man bare må fiske videre med rigger og oppsett som fungerer for gjørs, og ikke la seg forstyrre for mye av ålene. Ålenapp vil man få samme hvilke meitemetoder man satser på på den innsjøen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sesongen begynte jeg å poppe bunnmeita agn med floaterstick til rovfisk etter tips fra aab. Kombinerer med glidende to-kroks tackel og søkke montert på ledger stem, da det er litt gufsen bunn. Fortom av 28lbs wire. Mener fortom er viktig, da gjørsen er sprek. Andre som er med på tur og bruker tynnere og smekrere wire har opplevd fortomsbrudd og etterlater kroksettet i fisken.

Ettersyn i loggen viser at jeg har høyere snittvekt på gjørsen, fler fangede fisk, samt færre bomhogg enn tidligere ved endring av metodevalg. Jeg mener derfor at presentasjonen har gjort agnet mer interessant for gjørsen. Samtidig kan man "heve og senke" det litt, da agnet flyter opp. Problemet ved for mye "heving" er at sivgjeddene blir interessert.

Får noen ganger små gjørs på hel agnfisk (15-20cm) og andre ganger større gjørs på mindre agnfisk. Den største i fjor fikk vi på en mortehale.. Liker best å bruke hel og død agnfisk. Forøvrig blanka vi på agnfisken her en dag, og hadde rimelig hissig napping på poppa gjeddefilèt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.