Gå til innhold
Fiskersiden

trolling i sjøen


ovejan
 Share

Recommended Posts

Var inne på norges trolling forbund sine sider og fant følgende:

"Trollingregler i sjøen

Det er fritt fiske i sjøen rundt Norge. Man trenger ikke løse fisketrygdavgift for fiske i sjøen selv etter laks, sjørøye og sjøørrett.

  • Det er ikke lov å fiske med fjøl (i Norge). Paravans er ikke nevnt i regelverket! <LI>Det er tillatt å benytte dypdorg. <LI>Antall stenger er begrenset til 3 stk med maks en trebelkrok pr stang.
  • Pass opp for lokale fredningsbestemmelser. 100m til elveos med laks og sjøørret.
  • Det er tillatt med trolling etter sjøørret og laks hele året. I noen områder (nord) er det fortsatt 1.juni til 4.august, men her kommer det stadige forandringer, spesielt på vestlandet og nordover."

3 stenger ? er det på laks og SØ det er maks 2 da ?

maks 1 treblekrok pr stang ? hva med wobbler med 2 treblekroker ? er det da ulovlig ?

ble litt forvirret her er det noen som kan oppklare ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri mer enn 2 stenger sjøl, og har ikke sjekket noe rundt akuratt det.

Sei, makrell og HA er arter som ikke faller under fettfinne fisker. Men der hvor de ferdes, ferdes også laks eller SØ. Vet ikke helt om unnkyldningen om at du fisket etter andre arter holder.

De som er trollere på fiskersiden vet vel mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri mer enn 2 stenger sjøl, og har ikke sjekket noe rundt akuratt det.

Sei, makrell og HA er arter som ikke faller under fettfinne fisker. Men der hvor de ferdes, ferdes også laks eller SØ. Vet ikke helt om unnkyldningen om at du fisket etter andre arter holder.

De som er trollere på fiskersiden vet vel mer om dette enn meg.

reglene er jo klare etter fettfinne så er det maks 2 stenger, hvis en skulle bruke f.eks. 6 stenger og få en SØ så skal jo denne slippes. .

Det er selve trollingen som fascinerer meg, med de forskjellige måtene å presentere agnet på. Har jo brukt dyprigger en stund og lurer nå på å rigge opp med mast og pulker, men finnes det noen mulighet i Norge for å bruke f.eks. 8 stenger på en gang ?

Det må vel være noen her inne som kan svare på dette ? Jeg har selv lest lest litt i regelverket, men klarer ikke å finne ut av det. Skal prøve fylkesmannen, det er vel de som sitter med reglene for hvert enkelt fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.