Gå til innhold
Fiskersiden

Bingsfoss 22/9


Hoika
 Share

Recommended Posts

sitat:Så det er mye gjørs der, trenger den på lista mi jeg på flue. Er det mulig å fiske effektivt med flue der? Åssen er det med baksleng, strøm, dybde etc?

Er nok dårlig med gjørs ved Bingsfoss dessverre, Remy. Hoika prater nok om mengder av hork(lokalnavn: snørrgjørs).

Men det er litt gjørs i/ved elva Rauma som renner ut i Glomma ca en km nedenfor bingsfoss. Men jeg tror fluefiske etter gjørsen der blir langtekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horken er en treg bunnfisk, så fluefiske på dypt strømmende vann tror jeg blir umulig. Men de kommer ofte inn mot land i mørket. Det er bare å lyse med lommelykt langs land, og man vil raskt se horkens lysende øyne i lyset fra lommelykta. Kanskje det kan være noe å teste.

Skal man ha en fair sjanse med flue må man nok finne en plass med stille vann, og fiske en liten nymfe eller micro-streamer sakte like over bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Leira er det også ganske mye hork, i mai/juni i hvert fall. Da blir det fort snakk om fiske på 3-5m dyp og rolig strøm. Dette gjelder også gjørsen der.

Ellers er det vanskelig å komme på hork-fiskeplasser som egner seg for fluefiske. Selv kommer jeg stort sett kun i kontakt med hork på bunnmeite med mark om natta eller på isen med mormyska og maggot.

Hadde nok heller begynt med specimenfiske med flue etter karpe, stam, vederbuk, karuss, gjedde, abbor, gjørs osv enn å bruke for mye tid etter horken![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved utløpet av røuma er det stilleflytende vann og lite dritt på bunnen. Dette er nok en givende plass med tanke på horkfiske!

Ellers er jo leira etter min erfaring den desidert beste elva hvis du skal ta gjørs. Prøv deg i de nedre delene på denne tiden av året (fra sørum fritidsgård og nedover). Treffer ofte på gjørs som er på vei nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.