Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle til karpefiske?


svenno
 Share

Recommended Posts

Som med det meste så kommer det an på størrelsen på fisken du antar å fange. Skal du f.eks bare "notere arten" og satse i et vann med moderat størrelsepå fisken så holder utstyret i massevis. Skal du "blodsatse" på det her over lengre tid slik at det blir aktuelt å blåse av en hel rekke døgn for muligheter på de største, så ville jeg nok gått et hakk opp - i hvertfall på snellene.

Ting som ellers spiller inn er jo hva annet du evt kan tenke deg å benytte utstyret til. Jeg bruker f.eks mine 8000-sneller også til kystmeite og har da fyllt opp reservespolene med 0.25 multi med sjokkfortom. Det blir da en totalvurdering.

(Det skal nevnes at jeg ICKE er noen karpefisker, men formidler meninger basert på egne erfaringer med annet og hva jeg mener å huske andre med mer erfaring har uttrykt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til karpefiske i Norge holder utstyret du tenker på.

Kanskje litt i underkant om 10 kilosen biter på men med litt ekstra jobb fra deg som fisker bør du klare å lande en ny norges rekord.

:)

Samt at det vil være en setup av stenger/sneller som vil gjøre det morsomt å fange 4-8 kiloser også.

Selv kjører jeg på med mye grover utstyr enn deg ettersom jeg bruker det samme som jeg bruker i utlandet her hjemme.... Ikke like gøy når de (mindre) stor karpene tar. Ønsker meg et sett til norske forhold også og da blir det 2,5 lbs tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snellene vil jeg tro holder i massevis, jeg landet 10 fisk fra 6 til 17 kilo på like sneller tidligere i sommer. En spole bare brøt sammen, og en annen snelle havarerte, spolen sluttet å gå opp og ned, men dette ser jeg på som produksjonsfeil? Men når det gjelder stenger er det viktig å ha ryggrad nok til å få inn fisken på så kort tid som mulig uten at den snagger seg. Er ikke kult med masse fisk som snagger seg, safety rig er et must i alle fall. Så fisker man i små vann, eller i nærheten av mye vegetasjon er det viktig å ha stenger med ryggrad nok til at man får kontrollert fisken sikkert inn. Bedre for fisken, bedre for deg. Så min mening er att 2 punds stenger ikke holder og snellene holder i massevis. Men til mindre karper holder selfølgelig stengene i massevis

Edit: Har du tenkt til å kjøpe deg utstyr hadde jeg gått for storspolesneller med kvalitet....

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok alt holder til fiske i Norge, selv om 12kilosen eller 10kilosen biter på. Er begrensa hvor mye de drar og de fleste vannene i Norge er relativt snagfri om man fisker med omhu. Jeg har registrert at de Norske "karpemeitere" mener man må ha feks 2,75 - 3,25 for fiske i Frankrike, og de Svenske karpemeiterene stort sett fisker med 2,5 - 2,75 (kan man kaste kan man kaste) og mener det holder i massevis, uten at jeg vet hvorfor. Noen har også en 3,25 nedre del med en mykere øvre del!! Ikke noen av de karpene jeg har tatt ihvertfall har vært i nærheten av å komme til makspunktet på mine 2,5 stenger, og ikke tror jeg noen av de vil heller. Eneste som har klart det var en sei så langt :) Tror du kan begi deg ut på dette artige fisket med god samvittighet og velkommen, håper du får en skikkelig rugg:) Og mine erfaringer er ihvertfall kun basert på Norsk jord, mulig jeg er mer enig med Trym og Ginny etter Frankrike neste år, men så langt er jeg ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket i Horre i Frankrike med 8000 snelle og 2 lbs "karpestang" - fikk opp en 12 kilos skjellkarpe på dette - men hadde 0 kontroll på fisken når den først begynte å bevege på seg. Hadde vannet hatt en bitteliten snagg - istedet for sandbunn, så ville fisken gått tapt. I Horre kan man fint fiske underdimensjonert pga alt det spillerommet man har. Vannene i Norge derimot er stort sett svært snaggete - og fisket foregår ofte i kanten av den samme snaggen. Når dette er sagt så kan man selvsagt få opp diger karpe på lett utstyr her også - men oddsene er ikke så gode.

Skal man fiske på kontinentet (med unntak av vann som Horre) så bør man over 3lbs. Kjøpte selv dette - og angrer på at jeg ikke gikk for 3.25 eller 3.5 med en gang. Sett på 120 grams søkke - en PVA bag på 50++ gram og prøv å hive 100+ meter med en 3lbs stang.... det er litt segt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge:

Jeg har fisket med 2Lb stenger og 8000-sneller i mange år, og synes nå at det har fungert bra. Det hender seg at det kommer noen litt rare lyder fra snellene når presset blir stort :lol: , og jeg ville nok gjerne ha byttet ut de med litt større og robuste sneller. Skal jo heller ikke henge mye tungt i andre enden av snøret (søkker, PVA-bagger etc) før stengene blir ALT for veike til litt lengre kast. Kunne jeg byttet dette ut kostnadsfritt ville jeg valgt litt kraftigere sneller og 2,5LB stenger.

Utlandet:

Fisket med utstyret over i Frankrike i fjor, og opplevde vel egentlig at både stengene og snellene var for veike. Særlig var det en stor utfordring å få kastet dit jeg skulle med den manglende ryggraden i stanga. Kjøper meg "big-pit" baitrunnersneller og 3,25Lb stenger nå for å adressere problemet med dårlige kastelengder. Det er ikke sikkert jeg kommer til å fiske på 100+ meters hold på neste tur til Frankrike, men nå har jeg i hvert fall muligheten dersom jeg føler at det kreves.

Norge vs utland:

I norge er det ingen restriksjoner på bruk av gummibåt eller baitboat, men det er det i de fleste vann på kontinentet. Dårlige kasteegenskaper i stang og hos fisker kan derfor kompenseres ved å ro ut agnet. I utlandet er det bare stang, snelle med tilpasset sene og dine kasteegenskaper som avgjør, så kan man jo selv velge hvilken radius av fiskemuligheter man ønsker å ha.....

Endret av Bendik.Ø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan som et apropos nevne at Grutle med 2,75 punds karpestang landet to maller i Ebro forleden på hhv 37 og 42,5 kilo. Kroket ei malle på 2,5 punds karpestang jeg også, men den hadde jeg ikke sjanse på å få inn en meter på. Men til karpe på 10+ funket 2,75 punds stenger helt fint, selv om man innimellom kunne ønske seg noe mer rygg når det er mye snag og man derfor må sette maks press. Snellene er greie, vet ikke hvor mye mer solide 8000-serien er (går nok mest på økt snørekapasitet), men et solid argument for å kanskje heller investere i stenger på 2,5-3 pund er at man da også har glimrende stenger og sneller til f. eks gjeddefiske samt kystmeite. Så får man heller tåle at man ikke har sitt livs fight med ei karpe på 2-3 kilo. Men heller det enn å være sjanseløs når det sitter en 10-kilos der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Vil nok fiske i hele skandinavia etter karpe men tenkte at disse stengene også skulle brukes til gjedde,suter,ål++.Hvor stiv er en 2,5lbs stang egentlig. Blir det helt overkill å kjøre suter f.eks?

Da det gjelder snellene så har jeg 1stk. Shimano Baitrunner Aero GTE 6000B fra før og er veldig fornøyd med denne så da går jeg nok for to til av denne. Det blir nok ingen blodsatsing men en tur i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 6000 og 8000 sneller så er det kun spolen som er forskjellig på disse.. så du kan jo like så godt kjøpe deg et par 8000 sneller (de er jo klin like allikevel) for den extra snørekapasiteten kan jo en eller annen gang komme godt med

Alt ober 2lbs er uberkill til suter under 4kg vil jeg påstå. Har ikke fått så mye suter selv, men har tatt noen opp til 1,5 (men det på matchstang)

2,5 og 2,75 stenger er tross alt stenger beregnet på fisk på 10+

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greja är ju i första hand kastlängderna man vill åt med högre. TC. Fiskade i skåne i våras med en annan kille som fiskade 2.5. Han hade inte en chans att nå ut där vi fick fisk. Resultatet blev blanking för han och käärp för mig. Fiskar man i en sjö med lite snag kan man landa så och si vilken fisk som helst på en 2.75:a.

Dessutom vet jag inte vilka svenskar Remy refererat till när han menar att dom använder 2,5 till 2.75 i frankrike. Dom jag känner som fiskar regelbundet där nere använder 3+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.