Gå til innhold
Fiskersiden

Brunørret i Etneelva


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Spennende tråd KIS!! Er veldig spent på brunørret fangstene i elva. Det tas jo vært år fine fangster, men man hører ikke om det. Kilos ørret er jo liten fisk i forhold laks på 10... Men laks på 800g blir registrert på børsen..

Det tas jo fin fisk i stordalsvatnet.

Me tok jo en del "fine" fisker det året vi var der i pinsen. Den største var vell bare 550 gram, men hærlig fisk alikevell. Går jo rykter om 2-5 kilos brunaure som er tatt der, men har aldri fått det bekrefta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok ikke bilder av de som ble tatt med hjem fra åpningen i sone 22. (Jeg tok ingen av fiskene).

Fin fisk, men det var liksom ikke det vi var ute etter. De to største er allerede spist.

Jeg hadde besøk av Stian M. i sone 4 natten til 06.06.2003, (årstallet er riktig), han fikk en fin brunørret.

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det liksom ikke er det en er ute etter når en betaler for lakse fiske.

Men hadde vært morro å vist litt om hvilke ørret fangster som tas der. Er jo også en mulighet for at etneelva kan ha sonene over håfoss opne til ørretfiske før laksesesongen begynner. Slik det er i suldal.

Noen som har prøvd suldal forresten når det gjelder brunørret??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me tok jo en del "fine" fisker det året vi var der i pinsen. Den største var vell bare 550 gram, men hærlig fisk alikevell. Går jo rykter om 2-5 kilos brunaure som er tatt der, men har aldri fått det bekrefta.

Hang et bilde av en stor brunørret tatt av svigerfaren til Frank Holmen i fluebindingssjappa hans , den var tatt på oversiden av håfoss ,den var på 7,8kg!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ble vel tatt en aure på 13 kg i garn sør i vatnet i fjor trur eg.

Etter nåken turar i etneelvo nå så er det masse fin aure i elvo. Den virke heller ikkje å vera veldig sky.

Kunne vært ein ide for etneelvo å leiga ut dårlige laksasoner som aure soner. Med billigare pris etc.

Sone 22 er jo ei utrulig fin sona til fluefiske etter aure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

fisket en god del i sone 25b i fjor med flue. Fikk en god del brunørret i 200-200gr klassen og en med 800gr med bare beskjeden kondis. (Klarer ikke å legge in bilde men ved interesse og lite gran veiledning gjerne...)

I år var det en med 400gr og flere opptil 200gr som alle var satt ut igjen.

Vet fra Nick fra campingplassen at det var søkt om tillatelse å begynne ørretfiske før lakseseongen men de har vel ikkje fått det til i år.

Endret av DocHoliday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan oppdatere fangst av en 800 brunørret Sørelva i går kveld. Dårlig kondis denne fisk og.

Vitsen med saken var at jeg skulle dra hjem og tenkte på diskusjon her i forumet. Bestemmte med til noen kast med brunørret som mål. Knytt på en montana nymfe og reaksjon kom prompt.

Tok desverre ikkje bildet av fisken.

Hadde vært kjekt hvis det var en som kunne svare på spørsmålet mitt angående bildeinlegging.

Når jeg klikke på bildet knappen i menuen få jeg besked om å legge in URL netstedet. Går det an å skrive in for eks: C:\fiskbilder\brunörret.jpg ?

Endret av DocHoliday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å skrive in for eks: C:\fiskbilder\brunörret.jpg ?

Dette vil ikke fungere.

Du kan legge inn bildet ditt her: http://www.fiskevatn.no/foto/. Der velger du C:\fiskbilder\brunörret.jpg, fyller inn e-postadressen din og trykker "last opp".

deretter får du opp koden som du klipper ut og limer inn i en post her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fine aurar Doc!!

Stopper nok og tar et par kast i etne ikveld/natt. Har fortsatt til gode å få fin brunaure i Etne.

Montana altså! Kanskje eg ska bruka den itte gammalt.

Var i Frette elvo igår (Norges finaste elv!!! MÅ SES!!!) og trente på nymfe rigg og strikeindikator på småfisken der, er veldig effektivt og spennande! Så prøve nok det i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppdatere fangst av en 800 brunørret Sørelva i går kveld. Dårlig kondis denne fisk og.

Vitsen med saken var at jeg skulle dra hjem og tenkte på diskusjon her i forumet. Bestemmte med til noen kast med brunørret som mål. Knytt på en montana nymfe og reaksjon kom prompt.

Tok desverre ikkje bildet av fisken.

Kult at diskusjonen her gav resultat da! Er det gjengs at fisken i begge elvene i Etne har ørret med dårlig kondisjon? I de øvre delene av Etneelvo (over Håfossen) er det begge deler, det er kanskje fordi det trekker fin fisk ned fra vatnet og at de som er stasjonære i elva er tynnere? Begge er i allefall sinnsykt spreke på #3 stang. Har flere ganger trodd at jeg har fått fisk på 6-8 hekto, og veid de etterpå til 250 gram. Litt snytt da, men det er jo konge morro da!

Jeg har lagt ut bilder av fisken min på http://home.online.no/~hei-matr/nyfiskeside/mi_fiskeside.htm, der finner du også noen bilder fra Fretteelvo som Fiskematre prata om i forige innlegg. Er en av de fineste elvene jeg har sett noen gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Da har jeg hørt rykter om at sonene over håfoss skal opne 1. mai for ørretfiske!!! Lurer på om jeg skal gi meg en bursdagspresang og fiske hele bursdagen i sonene der! er gode muligheter for fin aure jaffal!!

Nåken som har noko meir info her? Om pris og kim ein kan kjøpa kort av etc??

Bra tilltak Etne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hørt rykter om at sonene over håfoss skal opne 1. mai for ørretfiske!!! Lurer på om jeg skal gi meg en bursdagspresang og fiske hele bursdagen i sonene der! er gode muligheter for fin aure jaffal!!

Nåken som har noko meir info her? Om pris og kim ein kan kjøpa kort av etc??

Bra tilltak Etne!!!

Det er Åge Grindheim som selger kort i alle sonene øve Håfoss der dette gjelder. Du treffer han på 99159966.

Hvis eg er på vestlandet 1. mai skal du få det du ønsker deg til bursdagen Fiskematre!

Håper også att alle som får eller hører om ørretfangster i Etneelva kan legge det inn her.

Dette høres spennende ut.... mulig jourmnalist Stumo må ta kamera og penn med seg og dekke begivenheten evt.... ihvertfall dersom forumbrukere skal delta :)

Jeg skal en tur i mai/juni å prøve på ny pers, kan godt sende deg en PM når det skjer hvis du ønsker.

Har lagt inn litt info om ørretfiske i Etneelva på http://home.online.no/~hei-matr/nyfiskeside/Etneelvo.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.