Gå til innhold
Fiskersiden

Glomma-gjedde 114cm


kjs
 Share

Recommended Posts

Var en liten tur i en evje i Glomma i kveld og prøvde bunnmeite etter gjedde. Hadde lite agnfisk, og fikk ikke noe mer, så jeg brukte nødagnet (en gammel sild fra fryseboksen). Silda var stor så jeg måtte dele den i flere biter. Til tross moderat agnstørrelse hadde jeg problemer med å få kroket fisken - mistet to bra fisker. Byttet så til fra to trebler i takkelet kombinasjonen av stor enkeltkrok og liten treble.

Det ga umiddelbar suksess - jeg kroket en gjedde som er min klart største noensinne (gammel pers på 4,5) og som jeg kjørte i ca. 15-20 minutter før jeg fikk den opp. Hadde den helt nær land flere ganger, men hver gang jeg nærmet meg for å lande den (manglet stor nok håv) raste den avgårde igjen.

Jeg hadde ikke med vekt, og oppdaget kameraet lå igjen i bilen - må innrømme at jeg et øyeblikk var fristet til å slakte fisken kun for å få veiet den, men innså at det ble litt meningsløst. Hadde imidlertid med målebånd, så jeg fikk målt den til nøyaktig 114cm. Fisken var velkondisjonert og feit og så generelt flott ut - den tok seg fint inn igjen da jeg satte den ut til tross for den harde fighten.

Dagens spørsmål er derfor: Hvor tung er en velkondisjonert/feit gjedde på 114cm? Jeg skulle gjerne hatt en ca. vekt, og må innrømme at jeg er nokså dårlig på å bedømme vekt på gjedder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å si ettersom jeg ikke har sett fisken, men sjekket egne fangster(glomma) - vekt/lengde - og vil vel si fra ca 9-12kg. Det kommer mye av om gjedda var brei over ryggen hele veien eller kun over nakken. Ei gjedde som ligger på siden kan f.eks se feit og høy ut, men kan samtidig være for tynn over ryggen til å veie max.

Det hørtes ut som en fin fisk og det er jo flott at den fortsatt svømmer fordi om du manglet vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg hadde ikke med vekt, og oppdaget kameraet lå igjen i bilen - må innrømme at jeg et øyeblikk var fristet til å slakte fisken kun for å få veiet den, men innså at det ble litt meningsløst. Hadde imidlertid med målebånd, så jeg fikk målt den til nøyaktig 114cm. Fisken var velkondisjonert og feit og så generelt flott ut - den tok seg fint inn igjen da jeg satte den ut til tross for den harde fighten.

Gratulerer og bra gjort med utsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gratulasjoner! Har vel ellers fått bekreftet det jeg hadde en mistanke om; at jeg veldig sannsynlig har brutt den viktige 10kg-grensa på gjedde. Gjedda var ikke bare høy, men også utrulig brei over nakken - syns forøvrig at hodet var nesten uforholdsmessig stort, men jeg har ikke sett mange gjedder i denne størrelsen før heller da...

Nå står veienett og bedre vekt på handlelista, samt at jeg har fått en påminnelse om at kamera alltid skal være med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å anslå nøyaktig ut i fra lengden[ :D ]

i Fryken sjøen ble det tatt en 16 kg som var 114cm vis jeg ikke husker feil[:I]

Gjedda ligger normalt rundt 6-7 kg når de er på metern[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda fra Fryken på 16kg var 118cm! Se link:http://www.home.no/teamstearin/index_pc.html

Gå inn på nyheter fra i fjor, og se ellers under bildemenyen.

Glommagjeddene er ikke særlig kjent for å være så feite som de i Sverige, og i hvertfall ikke etter gyting. Men vinter,vår og høst kan glommagjedda være i godt hold. Fikk to kraftige for et par uker siden og de var 10880g/115cm og 11540g/116cm. Ei gjedde på ca 100cm veier fort kun bare 4,5-6kg i glomma etter gyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.