Gå til innhold
Fiskersiden

Rekordlister og nye arter


Matthew
 Share

Recommended Posts

Var denne solabboren litt større enn de fra i fjor?

Vet de kan bli en del større. Har tatt solabbor i Frankrike på nesten 20 cm tror jeg det var...

Trokke det. Men den første som var bortpå var faktisk ganske "stor". Hvis du gidder å bruke en hel dag ved dette vannet tror jeg nok nrek er rimelig bra innen rekkevidde.

Tenkte forøvrig å fiske et par jeg kan ha i akvariet. Hvordan tror dere de takler det? (Helt vanlig 70 liters akvarium med noen gullfisk i fra før av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er bare en Norgesrekordliste, interne lister er noe helt annet.

Feil, det er 2. Offisiell eller ikke. Når VL ikke tar sportsfiskere seriøst, så vil det dukke opp alternativer.

Listene på SF er mye mer riktig og har flere arter enn VL sine.

Hva er poenget med en såkalt offisiell liste når 10% av fiskene er uriktige?

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, det er 2. Offisiell er ikke, hvem er hva og hvorfor. Når VL ikke tar sportsfiskere seriøst, så vil det dukke opp alternativer.

Listene på SF er mye mer riktig og har flere arter enn VL sine.

Hva er poenget med en såkalt offisiell liste når 10% av fiskene er uriktige?

Alle kan selvsagt lage egne lister med egne kriterier, men det er bare en offisiell liste og sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dere vet mer enn meg der øst, debatten rundt agnfiske med levende fisk tyder vel på det, men jeg velger å tro at jury og de som melder inn fisk er ærlige folk .

Dersom noen lurer oss får de heller gjøre det, det er ikke vanskeligå jukse til seg en rekord, uansett hvem som har listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å velge å være naiv Karl Inge...

Andre vil heller være litt skeptiske.

:D

Kall det gjerne naiv, det er sikkert ikke langt fra sannheten :D

Men uansett hvordan en ser på det vil en privat liste være enda mer utsatt for slike mistanker som dere har til VL sin liste, ergo vil den bare ha verdi for de som lager den, og de som kjenner disse godt nok til å stole på disse og kjenne kriteriene som ligger bak listen. Derfor ser jeg ikke noe poeng i å gjøre det til en "konkurrent" til VL sin Norgesrekord-liste, selv om jeg ser verdien dere har av listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i forumet at noen har fanget Solabbor og at man diskuterer norgesrekorder. Dette reiser en viktig problemstilling.

Spredning av nye arter til norge eller spredning av eksisterende arter (som f.eks. karpe eller dvergmalle eller ørrett for den saks skyld) er å betrakte som alvorlig miljøkriminalitet dersom spredningen ikke er godkjent av myndighetene.

Er det da riktig å regne fangst av fisk som er ulovlig introdusert som kandidat på offisiell eller privat rekordliste.

I en noe mer hypotetisk situasjon kunne en tenke seg at jeg fikk levert en ny art fra utlandet som vi ikke har i Norge. Denne slippes ut på et hemmelig sted og jeg fanger de samme fiskene noen uker senere på f.eks meite med mark. Fangsten dokumenteres med fotografi og veiing på godkjent vekt.

Jeg er nå den stolte innehaver av norgesrekord på en ny og ytterst spennende fiskeart. Halve fiskersidens forum er interessert i hvor det nye arter er og når de finner det ut er fisket i gang.

Dette innlegget er ikke ment å kritisere de som har fanget solabor. De har fisket en art som andre har sluppet ut i et vann og de sprer ikke arten til nye lokaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke et av kriteriene for å få registrert NR at fisken må ha reprodusert i vannet den blir fanget i da?

Det er helt riktig. Man kan ikke sette ut sin egen art, for så å kreve Nrekk. Men, dersom arten overlever fra år til år og gjerne formerer seg i tillegg er dette etter Storfiskers kriterier nok til å kunne registrer en Nrekk.

Solabbor har overlevd i Norge i flere år, så derfor mener vi den er en klar kandidat til Nrekk-lista.

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic tankespinn.

Klippet denne kommentaren fra et annet innlegg om solabbor.

Samme mann legger til at å slippe ut fremmede arter er å regne som miljøkriminalitet og at det er forsøkt satt ut solabbor også andre steder. Disse har dødd ut og at man håper dette vil skje med denne bestanden også.

Så til mitt spørsmål.

Er det å regne som miljøkriminalitet og sette ut (C/R) Solabbor som blir fisket opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette er rett tråd for et slikt spørsmål Sofus.

Sånn siden dette er en fangstrapport.

(ser jo at den allerede er har sklidd litt ut og at jeg selv har vært med på det, men det du kommer med her kan bli en helt annen diskusjon med mange momenter)

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.