Gå til innhold
Fiskersiden

Bottombouncing


menig fiskebolle
 Share

Recommended Posts

Etter å ha sett rapporten til Erik Walmann og Thile, fikk også jeg lyst til å prøve å dorge med agnfisk og glidende bunntackel. Derfor lurer jeg på følgende, hvordan tackler skal man bruke,skal man bruke Trolling Stems eller bare et vanlig panternoster tackel ,hvilke dybder funker det på? Fungerer det på f.eks. på 10-15m dyp, og hvor langt bak båten skal tackelet i så fall være(vinkel på snøret etc.). Håper noen har prøvd dette og har noen bra svar, for de store gjeddene står dypt om sommeren og da er de ikke alltid så lett å få på dupp dorging.Bottombouncing fungerer også godt etter gjørs, bare se her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wallman bruker PN tackle med en otersvivel på topp og 30cm ned til søkket, og det fungerte. Selv brukte jeg glidende bunntackle - fungerte ikke, ble bare kluss og tvinn.

Fox predator dupp med søkket rett på sena og uten dupp stopper funket derimot meget bra, prinsippet ble jo som bb men med dupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken (bottom bounsing) så jeg først beskrevet i en meitevideo om gjeddemeite fra FOX. Der ble det benyttet "trolling stems" på ca 40cm med 1-2oz bly i enden avhengig av dypet du skal fiske på, snøret går igjennom en low resitanse ring øverst på "trollingstemmen" De brukte lange fortommer av easytwist wire og en perle (soft bead) som stoppet direkte mot ringen. Agnfisken ble rigget for sakte, sakte drift eller trolling med elmotor/roing. Man holdt stanga i hånda og sørget for å holde kontakt med bunnen hele tiden. (Herav begrepet bottom bounsing).

Snakket for øvrig med Mads Grosell under sportsfiskemessa i Stockholm i år, hvor han viste meg det flurkarbontackelet som han benytter. Han har klokketro på å bytte ut wire med grov FC. (0,69mm). På fortommen benytter han også en perle og en propell som attraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar så langt :D Kansje jeg får kjøpe meg en av de videoene fra Fox, sikkert mye nytt å lære der. Tror jeg først prøver med 1,5m med 0.60mm mono og 0,5m med easytwist wire og to treblekroker i st.6, bak en trolling stem. Får jeg tak i noe 0.70mm FC bruker jeg selvfølgelig det, ikke at jeg tror det er avgjørende i Vansjøs grumsete vann da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

jasså.. skal du lure opp noen av vannsjøs store madammer nå...si fra om det fungerer bra da, så kunne vi prøvd det hos meg, i glomma.. har ett stort og fint platå på 4-5 m se... lykke til!

edit... bolla: så ikke datoen på innlegget på toppen... men jaja....

Endret av langnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en side med noen tips. Link

Hehe har laget mange av de BB riggene som er beskrevet i artiklen der, men de har aldri blitt brukt. Jeg har kjørt, som Thile beskriver, et vanlig paternoster tackle, med et strikk i øyet hvor jeg skal feste søkket, slik kan jeg kjapt bytte størrelse på søkket, og det ryker lett om det setter seg fast.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.