Gå til innhold
Fiskersiden

Rimelig dorgesett m/telleverk


veibekk
 Share

Recommended Posts

Jeg finner mange forskjellige dorgesett på markedet, men har ingen peiling på om disse er brukbare eller ei. Vet jo at man som oftest får det man betaler for, men jeg har lite å betale med :lol:

Kjenner noen til dette:

Lawson Trout Downrigger 8' 6-8lbs + DAM Power Pirat LSC30 Pris ca. 1000,-

Er dette godt nok til SØ dorging med stangparavan?

Eller andre forslag..pls...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd hverken de stengene eller snellene, men har inntrykk av at de funker greit de.

Har inntrykk av at en av de mest brukte snellene til trolling er Okuma Magda DX eller TICA Seaspirit SS.

Selv har jeg okuma sneller og er godt fornøyd me de.

Stenger er jo en smakssak, selv har jeg 3 typer Kinetic Hanø special, Abu (husker ikke hva den heter) og en Rt Monterra, alle disse er rimelige stenger og funker greit til trolling i sjø.

Kjøp noe rimelig og se etterhvert hva du trenger.

søk på forumet så finner du mer info.

søk etter stenger og sneller på delforumet trolling

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner mange forskjellige dorgesett på markedet, men har ingen peiling på om disse er brukbare eller ei. Vet jo at man som oftest får det man betaler for, men jeg har lite å betale med :lol:

Kjenner noen til dette:

Lawson Trout Downrigger 8' 6-8lbs + DAM Power Pirat LSC30 Pris ca. 1000,-

Er dette godt nok til SØ dorging med stangparavan?

Eller andre forslag..pls...

Kombien er bra nok den, men til fiske med paravan er nok stanga i mykeste laget da den er en rendyrket riggstang. Det finnes ellers rene paravanstenger. Stenger til planerboardfiske funker også bra til paravanfiske. Ellers kan du bruke en vanlig slukstang på rundt 9 fot med bra rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at du finner Amb'er til meget fordelaktige priser på QXL - ikke by på mindre enn 6000 størrelser, så får du kvalitetssneller i lang lang tid.

Har en 5000 classic, 6000 classic og en 6500 syncro. Disse blir knapt brukt lenger, ettersom jeg bare bruker flue etter laks og SØ i elv. Har også noen eldgamle laksestenger i glassfiberstenger (tunge som bly) som ikke brukes lenger. 9' tipper jeg. Nye dorgestenger ser ikke ut til å være så dyrt da...

Jeg sliter med å bedømme hvor mye jeg har ute av snøre, så derfor tenkte jeg det var lurt med lineteller, men kanskje noen har tips om merking av sene eller annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ha eksakte lengder bak båten - f.eks om man ønsker 30 - 25 - 20 meter til ting på planerlinen osv så foretrekker jeg å trekke ut for hånd. Telleverk gjør selvsagt dette overflødig, men har du sneller fra før kan å trekke ut for hånd og telle være svært besparende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å bedømme hvor mye jeg har ute av snøre, så derfor tenkte jeg det var lurt med lineteller, men kanskje noen har tips om merking av sene eller annet ?

hvis du har snelle med snørefører så kan jo den gi en "indikasjon"på hvor mye du slipper ut, (antall meter når den beveger seg fra den ene siden til den andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.