Gå til innhold
Fiskersiden

krok str.?


lurven
 Share

Recommended Posts

på disse turene har jeg brukt trippelkrok str 4. Kroken sitter helt utrolig fint i munnviken hver gang(En fryd når man skal frigjøre de fra kroken.) , uten om hvis du venter alt for lenge med tilslaget da kan den sitte dyperer.

Jeg setter alltid kroken i ryggen på agnfisken (under den lille ryggfine) føler den står fint i vannet og at det kroker bra.

http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=16482

http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=16212

Har ikke noen erfaring med sirkelkrok.

SKITT-FISKE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17062006140957EBC4vvXUKTqG.jpg?91

Dette bør jo tilsi at du bør ha kraftigere kroker... :mellow:

Bruker selv treble str 1 VMC Roundbend.

Har heller ikke erfaring med sirkelkroker.

P

Skjønte vel at den måtte komme og det kan nok være at str 4. kan være litt lite til tider, men dette har mye med (mener jeg) hvor hardt du kjører fisken. Klart har du full brems og en stokk av en stang ville jeg nok brukt noe kraftigere.

Men jeg skal ikke si at forslaget til Michael her feil, for det er det ikke. :)

Nå har ikke jeg fisket mye med dupp med slik jeg har oppfattet f.eks Thilesen (thile på FS siden) når han bruker dupp så lar han den gå litt før han gjør tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også sies at det var en gjedde på 120cm som rettet ut den kroken.

Ved duppmeite i stille vann fester jeg vanligvis kroken ved ryggfinna, ved fiske i strømmende vann fester jag normalt agnfisken i hodet - enten gjennom øyet eller munnen.

Ved bottombounce fiske mener jeg at fisken bør festes enten i hodet eller hale.

Er vel like mange meninger om dette som det er fiskere skulle jeg tro.

Uansett er det viktig å skalere takclene etter hvor stor fisk du er ute etter samt å ta hensyn til om det er stor gjedde i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også sies at det var en gjedde på 120cm som rettet ut den kroken.

Ved duppmeite i stille vann fester jeg vanligvis kroken ved ryggfinna, ved fiske i strømmende vann fester jag normalt agnfisken i hodet - enten gjennom øyet eller munnen.

Ved bottombounce fiske mener jeg at fisken bør festes enten i hodet eller hale.

Er vel like mange meninger om dette som det er fiskere skulle jeg tro.

Uansett er det viktig å skalere takclene etter hvor stor fisk du er ute etter samt å ta hensyn til om det er stor gjedde i vannet.

Men er det ikke slik at gjedde som oftes tar agnet fra siden og sitter kroken da i halen eller hode så vil han fort kunne stikke av med agnet uten å kommer borti i kroken. Jeg tenker i hverfall slik, derfor setter jeg den i ryggen. Ser jo ofte når vi jerker at den tar fra siden (dette ut i fra hvordan den sitter når vi får den opp i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det stortsett abbor og ål jeg fisker,sirkelkroken er meget bra til dette.sjelden fisken blir kroket dypt.meget praktisk å løsne kroken fra munnvika. til gjedda er trebel krok best egnet.(synes jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også sies at det var en gjedde på 120cm som rettet ut den kroken.

My point exactly, er det stor fisk i vannet kan slikt skje, men som Erik sier; så er det kanskje ikke så lurt mtp på kroken å kjøre fisken for hardt, men hva med fiskens ve og vel, raskere opp, lettere å få ut i god behold.

Angående krokvalget mitt, VMC, så er det bare fordi jeg har fått et lass av dem og jeg synes de er bra. Owner funker veldig bra de og, likeså mustad, gamakatsu, BigTitsu osv. Litt kraftige i godset, og passende str. er vel det greieste å si..

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My point exactly, er det stor fisk i vannet kan slikt skje, men som Erik sier; så er det kanskje ikke så lurt mtp på kroken å kjøre fisken for hardt, men hva med fiskens ve og vel, raskere opp, lettere å få ut i god behold.

Angående krokvalget mitt, VMC, så er det bare fordi jeg har fått et lass av dem og jeg synes de er bra. Owner funker veldig bra de og, likeså mustad, gamakatsu, BigTitsu osv. Litt kraftige i godset, og passende str. er vel det greieste å si..

P

Lidt andet spørgsmål..

Alle disse fine gjedder (er sgu halvstore de dyr :D ) Bliver de til mad, og i så fald, hva laver i af dem, har altid kun hørt at de skulle være bedst til fiskekake (håber det blev stavet korrekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noen Kensaki kroker i st.2,4 og 6. Synes de funker bra+at de kosta 3kr pr st. ;) Har også noen WMC,Mustad og Owner Stinger kroker. Eneste krokene jeg ikke liker så godt er Eagle Claw, vet ikke hvorfor,bare er sånn :)

Trenger du noen tips til rigger og rigging av agnfisk, så sjekk ut disse sidene:

Pike Online

Metesidan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidt andet spørgsmål..

Alle disse fine gjedder (er sgu halvstore de dyr ;) ) Bliver de til mad, og i så fald, hva laver i af dem, har altid kun hørt at de skulle være bedst til fiskekake (håber det blev stavet korrekt)

De blir sluppet ut igjen.

Store gjedder tror jeg alldri blir god mat. Gjedder på 4-5 kg tatt på vinteren der i mot er en god matfisk og glimrende til gjeddekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.