Gå til innhold
Fiskersiden

Skal til Stavern/Kragerø


jørgen meitefan
 Share

Recommended Posts

Skal være en stund i Stavern og Kragerø om et par uker, og vil derfor gjerne ha tips til gode plasser gjerne med kartanvisning :)

Jeg skal prøve å få mange nye arter og trenger derfor tips til metoder. Jeg har lest mye på forumet, men kan noen bare ta en kjapp gjennomgang av hva som vil gi disse artene, og fortelle om de finnes i området der jeg skal være ? :

Sei

Horngjel

Bergnebb

Sypike

Sandflyndre

Skrubbe

Rødspette

Knurr

Lyr

Sjø-ørret

Ulke

Evt:

Steinbit

Havabbor

Lange

Brosme

Brungylt

Grønngylt

Gressgylt

Finnes det noen vann i området, der noen av disse artene er "bankers" ? :

Sørv

Karuss

Brasme

Vederbuk

Satser på minst 5 nye arter og er svært takknemig for tips. :D

Hilsen Havsamatør Jørgen

Edit: PS, skal fiske fra land.

Endret av jørgen meitefan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

Jeg kan hjelpe deg med horngjellen hvertfall. Det er så mye av den i fjorden nå. Enn kommer ikke fram til sSØ om dagen. Tips for Horngjell er enkelt og greit å bruke sølvsluk på 8-10 g maks (da det er vanskelig å feste seg i munnen på horngjellen) Ser du vak så kast over vaket og sveiv inn med en gang sluken treffer vannet. Ikke dra til når den biter. Da drar enn som ofteste sluken ut av nebbet. La den selv feste seg. Horngjellen pleier å glippe, men du skal nok få mange forsøk:)

Seien er nok litt likedan. SØ tips kan jeg ikke gi deg da jeg selv ikke får en dritt om dagen:(

Har en forferdelig tørke :D:D:(:(:(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er gode sjanser for det aller meste i Stavern. Flyndrene, ulka, seien, bergnebbet og horngjelen tar du fra brygga (Kronprinsbrygga ved fiskeforretningen) i Stavern. Bunnmeite med feks. reker vil gi resultater. Sjøørretten er ut mot havet om dagen. Kan være fint på Risøya like ved Stavern, og helt sikkert ut mot Mølen, hvor du også kan få havabboren. Sørv får du i Farris.

Endret av pal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sørv kan du også fiske i hallevannet,men gi meg bekjed på pm når du kommer.Det myldrer av den #¤##&@@## fisken. båt kan du få låne i søt/salt vann.Har 2 greie ha plasser,ganske bankers hvis været er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skjærgården på utsiden av Stavern og Helgeroa (Mølen er nevnt tidligere) bør by på mye morsomt fiske, og alle artene du nevner pluss mange mange til finnes der.

I tillegg til sølvsluken som ble tipset om til Horngjel, og siden du jo har kalt deg selv meitefan, så kan du også forsøke med agnkrok og dupp etter Horngjelen. En rekebit, eller makrellbit på kroken og ikke altfor lang fortom, kanskje en meter, så bør det også være mulig å få tak på et par fine eksemplarer. Kanskje biter det på noe annet også?

Jeg ser at du kanskje får anledning til å låne båt også, og da bør selv Lange og Brosme også være overkommelige selv om de tradisjonellt går for å være dypvannsfisker. Men jeg har fått en 2kilos lange på sluk fra land en gang, og flere ganger med agn, så mulighetene er der!

Hvis du skal fiske for å få Bergnebb, noe som for meg kun er en irriterende agntyv, men en art er jo en art :P så bruk små skarpe kroker. Som gyltefisker flest er de tykke i leppene, og har små kjefter. Sypike og Knurr er det stor sjans for å få mens du fisker etter flyndreartene.

Agn som er mye brukt i sjøen rundt her og som det pleier å bite godt på, er makrell, reker, sild og blåskjell - gjerne på et pater noster tackle.

Målet ditt med 5 nye arter tror jeg er et veldig overkommelig mål, med listen din som bakgrunn, skitt fiske :D

Endret av Hobbyfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske fra båt Meitefan?

Nei, det blir nok fiske fra land ser det ut til, har ikke så alt for mye tid til fiske da dette er en tur med familien, men et par dager i allefall skal jeg nok få til. :D

Er krokstørrelse 12 for stort til nergnebben ? Har 12 og 20 som det minste av kroker, ser jeg noen microfisker skal jeg selvsagt prøve å få de også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Må bare si at det er flott å se at folk er villige til å låne bort båt osv til andre folk på forumet. Det er bra service og sportsfisker ånd.

Bare tenkte hvis du ville kjøre litt rundt i Kragerø fjorden, da bør du dra i land bortved det gamle grustaket tvers over for Kragerø sentrum.

Du ser stedet med en gang, helt hvite småsteiner som former "strender". Her var det iallefall bra med fisk for noen år siden og et ønskested å fiske fin torsk med jigg pga at man aldri satt seg fast. Ellers går det fin Lyr og Sei i sundet mellom Bærø og de to holmene rett utenfor Bærø. Langs havnen i Kragerø sentrum så kom det ofte stimer med Multe da vi ferierte der før i tiden, men de er noe luringer å få til å bite. Viktig med rett type agn (hvilket jeg aldri hadde).

Nei, det blir nok fiske fra land ser det ut til, har ikke så alt for mye tid til fiske da dette er en tur med familien, men et par dager i allefall skal jeg nok få til. :D

Er krokstørrelse 12 for stort til nergnebben ? Har 12 og 20 som det minste av kroker, ser jeg noen microfisker skal jeg selvsagt prøve å få de også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dumt spørsmål da jeg ikke har peiling, men er det noen som helst mulighet for å få noen av haiartene der ?

Sjelden fangst her,men mener at det er tatt noen på ulf sin 157an. det er en kjent plass v langesund. Fra land mellom tønsberg-porsgrunn,sjelden.

Mulig noen andre på forumet vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dupp (helst glidende for variere dybde - glideduppene fra DAM er min favoritt) med makrell bit som agn - liten krok, 1 - 3 meter dypde = Horngjel (Fikk 23 stk idag faktisk).

Fisk dypere med duppen (3 - 10+ meter) for å unngå Makrell og Horngjel, så kan du eventult få Sei, Lyr og annet, varier dybden for å "finne" fisken - gjerne inntil land langs odder og grunner kan være spennende plasser.

Langs svabergveggene/tang under vannoverflaten er det alltid Bergnebb, liten krok med reke så er du sikker på å få disse agntyvene. Her kan du også finne annet morro hvis det er mye vegetasjon og sprekker/hjemmesteder i fjellet - Paddetorsk, kutlinger, Ulke typer etc etc. Fisk litt dypere ned til der Berggyltene og Blåstålen står, så kan du finne Brun, Grønn og Gressgylt - må bare ha litt flaks med disse. Evt. spørre lokale helter om de vet om sikre plasser for disse tassene.

Sypike og Sandflyndre finner du på bunnen - ofte på sandbunn, begge disse fiskene er notoriske agntyver som ikke vanligvis skal være noe problem å få på kroken - bruk relativt små kroker med makrell eller reke agn (gjerne kombiner) på paternoster tackel.

Både Rødspette og Skrubbe kan du skaffe deg på samme metode og sted som Sypike og Sandflyndre, bare de er mer sjeldnere - kommer an på tid og sted selvfølgelig. Rødspettene har en tendens til å bite mer når det flo enn når det er fjære ettersom de kommer og går med tidevannet. Skrubbe (som ikke jeg har erfaring med ennå) er kjent for å oppholde seg i brakkvann og ofte rett foran beina dine ned på bunn.

Ettersom Knurr liker å jakte på byttet sitt så prøv å fisk aktivt rett over bunn enten med tackel og agn (makrell/reke) eller med en sluk, dette er en metode som ofte kan gi Knurr på kroken. Men altfor ofte er Torsken i forkjøpet av Knurren dessverre.

Sjøørret er et kapittel i seg selv, men prøv deg frem med enten sluk eller med glidende dupp med makrell, brisling eller sild som agn - varier dybden regelmessige for å finne fisken. Fisk helst med flere dupper av gangen. Ta et søk her på forumet etter sjøørret og fangstmetoder så finner du sikkert en hel haug med poster som kan hjelpe deg med jakten på SØ.

Havabbor: Kjøp det nyeste Alt om Fiske og bli vis. (Evt. ta et søk på på forumet) Hot spot i nærheten av dit du skal: Mølen, Nevlunghavn.

Haiarter er mulig hvis du har tilgang til båt, ellers kan det bli meget vansklig. Men Pigghå er en mulighet å få hvis du kommer ut på havet. Norges rekord på Gråhai er tatt i Sandefjord "kremt kremt"

Ferskvanns artene får du få tips av noen andre.

Good luck med artsjakten :)

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette blir vel litt seint, men:

Hai er det brukbart av i området, men jeg tror du får trøbbel med å nå den fra land. Har selv fått pigghå, svarthå, hågjel og småflekket rødhai på Langesundsbukta, men da snakker vi dype på 100 meter eller mer. Bratta ved Fugløya kan være en mulighet, hvis du har surf-cast utstyr eller lignende, men uansett kan det være kinkig å komme seg dit uten båt.

God tur, tror du klarer mange arter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.