Gå til innhold
Fiskersiden

Tips Bjerkreimselva


zober
 Share

Recommended Posts

Heisann...

Skal en uke til Bjerkreim i august, trenger noen tips ang størrelse på stang/ snelle og senetykkelse.

Har en Stradic 4000, er det greit? hvilken slukvekt bør stanga takle? Kan en Shimano Technium 10'' 5-20 gram brukes der?

Gjerne tips om noen sluker osv...

Skal også fiske med flue, tror 7/8 skal være greit?

Tar gjerne imot fluetips og hint om strørrelse på disse...

Alle innspill og gode tips taes imot med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann...

Skal en uke til Bjerkreim i august, trenger noen tips ang størrelse på stang/ snelle og senetykkelse.

Har en Stradic 4000, er det greit? hvilken slukvekt bør stanga takle? Kan en Shimano Technium 10'' 5-20 gram brukes der?

Gjerne tips om noen sluker osv...

Skal også fiske med flue, tror 7/8 skal være greit?

Tar gjerne imot fluetips og hint om strørrelse på disse...

Alle innspill og gode tips taes imot med stor takk

kan ikke du holde holde deg hjemme istede ................

:D

eller be med en kompis hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei

Jeg har planer om en ukes fiske i Bjerkreimselva i sommer, så jeg frisker opp denne tråden litt. Jeg har søkt litt , men har ikke funnet det jeg gjerne vil vite. Noen som er kjent i denne elva?

Jeg kommer til å dra dit en av ukene i Juli. Hvilke soner er å anbefale?

Ut fra kartet ser det ut som sone 3b er kun på østsiden av elva, med motfiske fra sone 3 på vestsiden. Er dette riktig, kartet er litt dårlig på nettsida deres.

Er det noen som har litt info om Hvor mye vann som trengs for at laksen går opp forbi Fotlandsvannet og oppover til Svelavatnet.

Jeg er svært takknemlig for info her i tråden eller på PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer godt med hva du sier. Du har motfiske fra 3, hvis du fisker på 3b.

Laksen går velt helt ned i 10 kubikk, men blir ikke særlig fart i fisken før det passerer 30, og helst stigende.

Hvilke soner du bør fiske er litt avhengig av vannføring, fiskeredskap og om du er glad i og fiske med utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Det blir utelukkende fluefiske, det er en av grunnene til at jeg har lyst til å dra til denne elva. Har tenkt å prøve noen klassiske Dee stripewing fluer bl annet, de grunne brekka i elva ser ut til å passe til dette. jeg skal legge ut bilder av dem litt senere. Elva ser svært fristende ut, jeg kjører mye til stavanger og jærbyene, så jeg passerer der 2-4 ganger i uka. Det jeg lurte litt på var sone 1 og 2, er disse bedre, eller bør jeg satse på sone 3. Jeg så ikke så mange fiskere der i fjor. Jeg er heller ikke fastlåst til en bestemt uke, men det må bli innen fellesferien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Beklager at svaret lot vente på seg, har vært borte siden mandag morgen. Da er vel sone tre det som er mest aktuelt for meg. jeg regner meg selv som en dreven fluefisker, og sone tre er mye lengre enn 3b, så det er vel kanskje ikke riktig så trangt om plassen der.

Tusen takk så langt, kanskje vi treffes der til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å prøve meg i bjerkreim denne sesongen, siden etneelva her oppe er stengt i år : /

Noen tips om hvordan det er å fiske i denne elva :) er det køfiske og/eller vanskelig og få kort på de bedre strekkene?

Jeg fisker mest med spinner, sluk og makk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var registrert bra oppgang på fisk like før sesongstart, så det er fisk på elva, men no er det nok minka på vassføringa etter all tørken. Når det kjem eit nedbørsområde inn over indre Rogaland vil elva svulme og fisket verta eventyrleg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Regner med at du vet at Tengs er kremen av bjerkreim. Tas like mye laks der som oppsiden av vannet!!Lav vannføring er og foretrekke pga lite oppgang videre i elva, men er nok den delen av Bjerkreim man kan fiske på alle vannstander. Regelen er noe slik at før sankthans er det storlaks som går på elva, etter er småsvidder som kommer. Men denne regelen er jo i gerd med og forsvinne i takt med synkende oppgang. Er det redskapstyper eller steder du er inetressert i?Hvilken side av elva er det du har kort på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Regner med at du vet at Tengs er kremen av bjerkreim. Tas like mye laks der som oppsiden av vannet!!Lav vannføring er og foretrekke pga lite oppgang videre i elva, men er nok den delen av Bjerkreim man kan fiske på alle vannstander. Regelen er noe slik at før sankthans er det storlaks som går på elva, etter er småsvidder som kommer. Men denne regelen er jo i gerd med og forsvinne i takt med synkende oppgang. Er det redskapstyper eller steder du er inetressert i?Hvilken side av elva er det du har kort på?

Heisann Øystein - beklager sent svar.

Vi har begge sider av elven - Tengs. Regner med at det er fra nedenfor Spinnerhølen og nedenfor brua.

Finner lite informasjon og kart over den delen av elven. Bjerkreim er godt nevnt, men ikke Tengs eller tar jeg feil.

Vet at det er kremen ja og koster deretter så vil være litt forberedt før jeg reiser nedover (skal fiske den 11).

Satser mest på flue (regner med at det er flyt som gjelder nå) og små wobblere. (tar med spinner og mark også just in case).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.