Gå til innhold
Fiskersiden

Fluorkarbon og/eller mono?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Har hørt at det ikke lønner seg å "blande" fluorkarbon og vanlig mono i en fortom, fordi skjøten mellom disse to snøretypene blir mer upålitelig enn ellers. At det ene skjærer ned og kapper det andre eller noe slikt. Noen som vet om dette stemmer eller har tanker/erfaringer om det?

Og til markafiske med små fluer (16, 18 og mindre) som ikke skal flyte, hva slags materiale foretrekker dere da? Fluorkarbon synker raskere og hindrer at fortommen striper hvis man starter inntrekkingen med en gang, mens mono har høyere bruddstyrke (noe som teller når man bruker 0,12mm og slikt)

Til slutt: Om dere velger det ene eller det andre, hvilken type (Rio, Climax, Damyl osv) bruker dere/anbefaler dere, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører FC spiss nesten uansett. gjerne de to ytterste leddene når jeg fisker med nymfe.

til tørrflue går det mer i vanlig mono.

det jeg bruker av FC er ruller fra Berkley: vision eller ett eller annet... bruker denne til fortommer til sluk, meite og flue. blir endel billigere i lengden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker utelukkende ferdigtaperte fortomme fra Rio både til ørret/harr og laksefiske. Til ørret/harrfiske skjøter jeg vanligvis med Rio Powerflex (mono), men også med Rio Fluoroflex (fluorokarbon) når forholdene tilsier det. Til laksefiske utelukkende Rio Fluoroflex.

Årsaken til mitt materialvalg er pålitelighet fra produsent (du får eksakt hva etiketten sier) og omløpshastighet (nytt materiale) fra forhandler.

Har også positiv erfaring med Stroft som spissmateriale til ørret/harr og Climax til større saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Hører gjerne andres tanker om dette også.

Rio Fluoroflex som du (Rams) sier du bruker til alt laksefiske går jeg ut ifra navnet at er fluorkarbon. Andre som sverger til det under laksefiske? Og igjen kommer da spm: Kan man kun bruke fluorkarbon ytterst mot flua - altså skjøte mono og multi - uten problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne typen Frog hair du savner? http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=p...19133bafba6c691

Ellers lurer jeg litt på å bruke synkende polyleader i stedet for synkesnøre. Men det blir jo ikke helt det samme akkurat. :) Hvordan vil det påvirke kastingen (og landingen på vannet) på så lav snøreklasse som 3? Prima hadde en i synkegrad 3 som var beregnet på snører i klasse 2-5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordelene med FC er: den er usynlig, når du fisker på var fisk og den synker, noe som vanlig mono ikke gjør uten behandling.

ulempene er svakere bruddstyrke, pris, og minne

polyleader er en billig metode for å komme litt ned i vannmassene men det erstatter absolutt ikke et synkesnøre. har brukt det noen ganger selv, men da kun i nødsfall (omtrent som å hive splitthagl på fortommen). intermediat/saktesynkende-utgaven er forresten genial :huh:

EDIT: har ikke hatt problemer med å skjøte mono og fluor

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Hører gjerne andres tanker om dette også.

Rio Fluoroflex som du (Rams) sier du bruker til alt laksefiske går jeg ut ifra navnet at er fluorkarbon. Andre som sverger til det under laksefiske? Og igjen kommer da spm: Kan man kun bruke fluorkarbon ytterst mot flua - altså skjøte mono og multi - uten problemer?

Mulig jeg er litt utydelig i formuleringen av det første svaret mitt, men det går altså bra å skjøte mono med fluorokarbon (altså ferdigtaperte fortommer av monofilament med spissmateriale av fluorokarbon).

Ulempene som kim andre nevner stemmer ikke helt; Fluorokarbon har høyere bruddstyrke enn tilsvarende diameter for monofilament. Minne opplever jeg ikke som noe problem på Rio sine spoler, men prisen kan være noe høyere. Fluorokarbon har vesentlig lengre levetid! Men den viktigste motforestillingen mot fluorokarbon er etter mitt skjønn hensynet til miljøet; Materialet påvirkes ikke av UV stråling på samme måte som monofilament og går derfor ikke i oppløsning. Avklippede senestumper behandles derfor som "spesialavfall" og bringes til destruksjon etter endt fiskertur (noe å tenke på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempene som kim andre nevner stemmer ikke helt; Fluorokarbon har høyere bruddstyrke enn tilsvarende diameter for monofilament. være noe høyere. Fluorokarbon har vesentlig lengre levetid! Men den viktigste motforestillingen mot fluorokarbon er etter mitt skjønn hensynet til miljøet; Materialet påvirkes ikke av UV behandles derfor som "spesialavfall" og bringes til destruksjon etter endt fiskertur (noe å tenke på)

hmmmm. da lærte jeg noe nytt! (takk rams :) ) har alltid hørt at FC har svakere knutestyrke/bruddstyrke, men dette var gode nyheter!

hvordan er det med skjøting mellom mono og FC, rams? blir det svakere enn mono-mono?

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å nevne i en bisetning at jeg kun uttaler meg om Rio (fordi det er det jeg bruker/har tilgjengelig i sammenlignbare størrelser) og ikke fluorokarbon generelt. (kjenner til enkelte vanskeligheter med et par andre produkter uten at jeg vil gå inn på dette her).

Det er også viktig å skille mellom knutestyrke og bruddstyrke da dette påvirkes av forskjellige faktorer, men egenskapene (bruddstyrken) mellom de forskjellige variantene har jeg ikke strekktestet. Skal se om ikke dette kan bli et høstprosjekt. (takk for idéen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Jeg bruker stort sett Rio jeg også.

Ved meget følsomt tørrfluefiske bruker jeg ytterste delen av tynn fluor; den er ikke så tung at den klarer å trekke ned en imprignert flue i str.12-14. Men, jeg opplever ofte at denne delen slites av i knuten. Har ikke erfaringer med større diameter enn skjøte 0,12 mono til 0,09 fluor. Spesielt hvis jeg er uheldig (ikke god nok) med å å slå borti noen trær e.l. ryker alltid ytterste delen. Det betyr at jeg mister noen flere fluer enn jeg vanligvis gjør, men får flere fisk også....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kombinere mono/fluo med multifilament sene?

Hvorfor er det ingen som bruker multi til fluefiske? Den er jo stum, og veldig sterk.

Vet ikke om den flyter eller ikke, men 0.10 tåler jo flere kg (hvis jeg ikke husker feil). Og burde da vært smart å bruke til nymfer og streamere.

Eller hva er det jeg har misset?

Holder knutene?

Kaos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å kombinere mono/fluo og går fint så lenge mann tar seg tid til å få riktig skjøteknute.

Bruker ikke fluo selv, har prøvd, men jeg ser ikke noe som sier at jeg får mer fisk med fluo.

Den er sterkere, men jeg bruker 0,14mm vanlig mono etter karuss i mellom siv og vannliljer og det går fint.

Det er ikke styrken det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Fluorocarbon(Frog Hair) på alt fiske,dvs.tørrfluefiske etter ørret/røye og sjøfiske etter HA,sei,lyr og torsk.

Myggfiske med tynne fortommer og små fluer er det ypperlig med flouro da fortommen synker raskere fremme ved flua.Sammen med synkemiddel/behandling av fortom blir man ikke så ofte "avslørt".

Fluoro skal vel også være sterkere og tåle mer bunnkontakt enn mono slik som rams nevner.

Skjøter kun tykke deler fluor og mono da jeg har erfart flere brudd ved skjøting av tynn fluor og mono(dette var noen år siden og med andre fabrikat).Har ikke eksperimentert mer med dette siden, men dagens fluorocarbon virker mykere enn tidligere så det er kanskje ikke noe problem lenger(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.