Gå til innhold
Fiskersiden

Morgentur i Akerselva 29.9


Kjeppen
 Share

Recommended Posts

Oppe grytidlig i morges for å endelig gjøre et forsøk i elva.

Kompis Brede mistet en fisk fra oversiden av trebrua, ellers ingenting. Akerselva er egentlig en utrolig fin elv å fiske i - hvorfor det ikke finnes et skikkelig elvelag som kan ta vare på elva på en ordentlig måte - er litt uforståelig. Med Oslo kommune på banen, gjerne ungdomsmiljøer og kanskje Akerselva vel, burde man kunne få til en skikkelig forvaltning og en attraktiv perle i bybildet. Som Rolf B tidligere har nevnt fantes det en gang et relativt stor elvelag orget gjennom OFA, og de som kjenner historien vet hva som skjedde etter noen år. Med ordentlig forvaltning og press på grunneiere og kommune er det ingen usannsynlighet å doble fiskestrekket i elva. Strekkene lengre opp er jo vanvittige gyteområder. (Overfor og nedenfor Mølla). Litt ambisiøst sagt, men et par tonn med innrapportert fisk er sannsynlig - med et par trapper. (hvis jeg ikke husker feil ble omlag 800 kg fisk innrapportert i 94 eller var det 95?)

Synspunkter?

mvh Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Som Rolf B tidligere har nevnt fantes det en gang et relativt stor elvelag orget gjennom OFA, og de som kjenner historien vet hva som skjedde etter noen år.

hmm... vi var vel ikke orget gjennom OFA!?? Mener å huske at dette var en greie dratt i gang av frivillige som var gjengangere i elva(ikke gutta fra plata/eika [ :) ]) Noe ansvar hadde vi ikke og ikke hadde vi kultivering, men bidro vel hvis det trengtes.

Skal elva nå gamle høyder tror jeg det er viktig med en ganske massiv fiskeutsetting over noen år. En solid opprydding må vel også til!? Ikke minst ett aktivt fiskeoppsyn som er nesten kontinuerlig langs bredden. - Blir dratt opp en del kilo ulovlig fisk desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

Så på ofa sine sider at det er blitt tatt en laks på 7,8kg i akerselva nylig og at de legger ut bilde av den snart.

Ja, fy flate sier nå jeg bare. Snakket med en som sa den ble tatt på mandag.I svingen. Der hvor jeg har fisket døgnet rundt den siste måneden! Livet er urettferdig. I dag har jeg fisket fra 14.30 til nå og har bare fått den ørreten som har gjort det til sin livs oppgave å trøste meg!!! Mange folk der i dag for det kjøres lokkeflom som en siste avskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Vel vel Fiskeline. For 2 år siden fisket jeg med Velle i Bjerkreim, 2 dager på rad tok han laks på 6.5kg, begge kveldene rett bak meg, med samme flue som jeg hadde pisket der 10min før....slik er laksefiske. Vått kaldt og blodig urettferdig:-)

Ja så er det vel det da. Nå skal jeg drikke opp akevitten her og "feire" at sesongen i Akerselva er over, kanskje man kan begynne å konsentrere seg om annet fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

føler med deg kjipt å bli slått på målsteken.Skjedde ikke det samme med deg i fjor??

Nei, ikke akkurat. Det var en laks på 1,423 kg som jeg ikke ante hadde en sjans til å komme med på konkurransen engang, men så fikk jeg overraskende glamail fra ofa da [ :) ]

Noen som vet hvem den heldige fiskeren er? Jeg har en liten anelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.