Gå til innhold
Fiskersiden

Leirelva etter stam


Haugen
 Share

Recommended Posts

Dro ned til favorittplassen min etter stam. Det er her rekorden min er tatt og jeg har en følelse av at det er like stor fisk her ennå. Agnet opp med reke på paternoster tackel. Tok ikke mange minuttene før det nappet, og jeg hadde fast fisk. Yeess, denne var stor. Den dro ut mange meter med sene. Den dro over mot andre siden av elva, før den ombestemte seg og kom over mot meg igjen. Litt nedenfor meg er det mye kvist og greiner som ligger ut i elva. Selvsagt dro den mot det. Klarte ikke å styre den unna. Ja, ja, da må jeg bli blaut da tenkte jeg. Blir gjerne det for å få opp en storfisk. Begynte den bratte og ulendte turen ned mot der den satt fast. Når jeg kom halveis ned løsnet den.

Nå skulle den oppover elva. Da var det bare å komme seg opp på plassen igjen. Det gikk greit uten å dette i elva. Når jeg kom opp igjen, fikk jeg presset den opp i vannflaten. Da så jeg at det var stam, stoor stam, som jeg hadde regnet med. Persen min er 2490, denne var kanskje like stor eller større. Like ovenfor meg stikker det ut en stokk litt under vannflaten, og dit skal stammen. Prøver å styre den unna, men tør ikke legge alt for hardt press på den. Plutselig kjenner jeg at sena ryker. NEEEIII. Det er søkket som har satt seg fast i stokken. Sena hadde sikkert fått litt hard medfart når den satt fast.

Etter noen stygge gloser, knyter jeg et nytt tackel og kaster ut igjen. Får kjapt opp en stam på 900 gram. Blir ikke helt det samme.

Prøver noen kast til, men klarer ikke kroke de som napper. Så jeg går litt oppover der jeg har sett det er litt aktivitet i vannet. Vasser igjennom brenneslene, og brenner meg på henda, for å komme dit. Da jeg kommer meg ut til elva, ser jeg at det er flere fisk under noen trær nedenfor meg. Prøver å kaste lavt for å komme under trærne, men kaster rett i en grein. Mens tacklet sitter i treet ser jeg en pen en rett utenfor land. Prøver å lirke den løs, men det går ikke. Da er det bare å dra til å ryke sena. Setter kjapt på en krok og agner den med reke. Slepper rett ned utenfor meg. Den biter på en gang. Denne surrer seg også fast i noen greiner som går ned i vannet, men jeg greier å løsne den igjen og får den trygt i håven. Under avkrokingen klarer jeg å kjøre kroken langt inn i fingeren. Nå mangler det bare at jeg tråkker på stanga mi eller no' sånn. Slipper det da.

Ja ja, får trøste meg med denne da. 1660 gram / 50 cm.

8456_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/3373/8456.jpg

Endret av Eirik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.