Gå til innhold
Fiskersiden

Piggskate i Drøbaksundet


Kaptein Vom
 Share

Recommended Posts

Etter noen måneder som leser, tenkte jeg og dele noen av mine fangster og meninger med forumet. Utløsendse faktor denne gang, var denne lille kuriositeten som kom opp i helgen.

http://fiskersiden.no/forum/index.php?act=...&cmd=si&img=668

(hvis det ikke kommer noe bilde, får noen tipse meg om hvordan dette gjøres).

Endelig ga timer med dypvannsfiske (150 m+) i Drøbaksundet en litt anderledes fangst og ny art for meg. Blir stort sett en og annen Vassild og noen små Langer på dette dypet for min del, men hører om sporadiske fangster av litt mer eksotiske slag fra tid til annen. Etter å ha plukket med meg middags og agnkvoten med makrell,la jeg meg på hurumsiden av skipsleia litt sør av det gamle fergeleie på Storsand. Fiska med en kombinasjon av makrell og reke, subbende langs bånn.

Hadde rigget opp flere stenger, og selvsagt måtte den bite på 13" slik at tyngdepunktet kom godt ut fra kroppen. Samtidig er det jo godt og varmt om dagen, så fiskens ferd mot dagslys ble en lang og tung afære.

Selve fisken veide ikke mer en ca 2kg, men den oppførte seg som et kumlokk dratt på tvers i vannet. Fisken var ikke veldig livat, men gjorde noen spredte forsøk. Trodde først jeg hadde fått blekksprut (fikk dette for noen uker siden i Son), men synes det var en hyggelig overaskelse og se den flotte skata. Vet ikke om dette er vanlig art i området, men jeg har brukt noen hundre timer i området, og aldri fått dette tidligere. Håper og høre om det er flere som får skate eller pigghå (evnt. annen småhai) fra tid til annen i området.

Denne lever i alle fall i beste velgående (tror jeg). Ble sluppet pent ut et et par bilder og svømte rolig ned mot dypet igjen.

Er forøvrig bra med middagstorsk om dagen, har fått to denne uka rundt tre kilo rundt på rundt 50-60m

dyp i tillegg til makrell(så mye du vil).

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet

Grattis med flott skate, det er den største jeg har sett og hørt vært tatt i området.

Har fått et par på nesten halv kiloen, samt sett noen andre fått det på samme størrelse i Drøbak.

Har da vært ute med Ski Havfiskeklubb og meitet på ca 100m på "mølla".

Vi fikk flere pigghå i samme området på klubbturer på høsten ifjor. Det var ingen stimer av de, men ble tatt sporadisk. En ble tatt vare på og levert til akvariet i drøbak.

Det er de enste skate/hai jeg har sett blitt tatt på havfiske i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet

Grattis med flott skate, det er den største jeg har sett og hørt vært tatt i området.

Har fått et par på nesten halv kiloen, samt sett noen andre fått det på samme størrelse i Drøbak.

Har da vært ute med Ski Havfiskeklubb og meitet på ca 100m på "mølla".

Vi fikk flere pigghå i samme området på klubbturer på høsten ifjor. Det var ingen stimer av de, men ble tatt sporadisk. En ble tatt vare på og levert til akvariet i drøbak.

Det er de enste skate/hai jeg har sett blitt tatt på havfiske i området.

Inngangen til hallangspollen, dypet utenfor nordre delen av orscarsborg, samt grunnene på utsiden av moloen i drøbak båtforening gir fangster av småflekket rødhai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.