Gå til innhold
Fiskersiden

Kjempe Gjedde?


n/a
 Share

Recommended Posts

Hi var ut i dag morges ved 0500 tiden var i Nitelva ved Leca i Rælingen igjen og opplevde noe rart fiska på bånn meg Jigg svart og agnet denne med Makrell det er ca 20 meter djupt her og jeg lot stanga stå i stangholderen i båten og jeg drev og prøvde med fluestanga da det plutselig ble liv i stanga med jiggen jeg tok tak i den og begynte å dra opp jiggen men den satt bom fast og det rørte sagte på seg der nede, holdt på i 10 min før jeg kunne begynne å få snøret opp men plutselig ble det helt lett snøret røk grrrrrrrrrr[ :D ] og det var et nytt snøre også Fireline 0,20 med metall fortom pga Gjeddene her kan det ha vert en kjempe Gjedde eller Lake som var på?

Har aldrig opplevd makan til motstand fra en fisk!!![:0]

Skal ta en tur i morgen også da med ny innkjøpt 0,40 sene!![ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som stokk eller stein for meg. Har aldri brukt tykkere sene enn 0.17 mutifilament i ferskvann. Er ikke enig med TrophyHunter om at dette er for tynt. Til gjeddefiske bruker jeg sjelden mer enn 0,30 monofilament når jeg bruker mono. Dette har alltid holdt i massevis. Av de stengene vi fikk gjedde på på Steinsfjorden sist (se egen fangstrapport: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...?TOPIC_ID=2352) var det tykkeste multifilamenten 0.15 og tykkeste mono 0.28. Jeg bruker forøvrig lange fortommer av selvlagd type (https://www.fiskersiden.no/artikler/nyttig/staalfortom.asp) og en annen eldre type som av Kevlarsteel (KevSteel) som jeg ikke har fått tak i på en stund. Med lange fortommer mener jeg minst 50 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet det var en fisk Espen pga samme berøligelse mønsteret som hos vanelig Gjedde med og prøve å gå under båten osv men litt skummelt syntes nå jeg det var lol litt vanskelig og forklare hvordan det var men en fisk var det jeg har fått tømmerstokker på før og vet hvordan det er hehe har ikke fiska ved lensene i Fetsund de siste 10 åra uten å vite om dem[ :P ]

Nei jeg får prøve i morgen men jeg tror ikke jeg har samme flaks da men må prøve[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synketømmer og sterk strøm i det området der ja, du ser heller ikke tømmeret på loddet. Men at dyp hølene i området huser mang en stor gjedde er helt sikkert. Kjør feks. 20/30 mtr. opp i Nittelva og hiv dreggene (2stk) på litt grunnere vann og legg ut slik at du får agn fisken ut i renna. Enig i at 0.20 FL er for spinkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Matthew jeg glemmer punktum nå og da i iveren haha!

Vet ikke hva knuten heter Espen men den jeg bruker er bra har brukt den i årevis og jeg kan se av bruddet på sena at den har røket av et sted oppenfor fortommen alså ingen krøll eller lignende på brudd stedet som tilsier det kan ha vert knuten men jeg prøver igjen med 0.40 sena jeg har kjøpt så for vi se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjefsfeskern

0.20 fireline holder i lange baner, kan dra opp monstergjedder på den. Kan kanskje ha vært en skade på sena eller noe. Har fått gjedde på nesten 11 kg på 0,20 monofilament, så 0.20 fireline skulle nok holde til et gjeddemonster.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det men nå har jeg 0,40 mono på havfiskestanga så det skal prøves der har også tatt Gjedde på 10 kilo på 0,20 fl og Gjørs på 7,1 kilo så 0,20 er bra nok kan ha hvert en skade på snøret slik at det røk ikke vet jeg men jeg brukte all min makt til å få fisken opp men det nyttet ikke i dette tilfelle hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt ha vært ei diger gjeddepurke, det er ingen tvil om at Nitelva og Øyern deltaet huser en del slike.

Akkurat der du fisket ville jeg personlig gått for grov mono, nettopp pga. alt synketømmeret og annet tjafs på bånn der. Har dorget endel langs Årnestangen, med multisnøre, og har hatt stor slitasje på disse sammenlignet med 0,40 mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble kun 2 stk brasmer 2 små gjedder og en abbor på 150 gr i dag men det ******s været var så dårlig så jeg dro hjem tidelig![8)]

Noen som vet om det er Harr å få her? vannet ser meget klart og fint ut og Glomma renner jo ut her og fin sandbunn rundt øyene er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.