Gå til innhold
Fiskersiden

Trøiteshølen i Stjørdalselva 2006.


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Trøiteshølen i Stjørdalselva.

http://www.troite.no/

Mandagen i uke 31 begynte en fiskeuke for oss tre

MP

PIA

ERIK

målet var trøiteshølen i Stjørdal.

kl 0600 var jeg og min kona på plass uten for oss Morten. Vi lastet inn hans utstyr å så var vi endelig klare til å ta fatt på de rundt 55 milene nordover.

Stemningen var høy i bilen, der vi guffet på med Gaute G og de nye gitarkameratene.

Og det var allsang fra første kilometer i hverfall fra min side, spilte de sangen der jeg føler min stemme kommer best frem heheheheh . Så på Morten at han ble oppriktig glad i denne stemmen. Kona derimot har hørt den før og er vel på veg til å bli lei, hvorfor skjønner jeg ikke.

Bilturen ble en trivelig afære, med stopp og mat og gaute G.

Når vi kom til selve Stjørdal ringte vi valleier Jon og ble enige om å møtes på en bensinstarsjon ikke så langt fra vallet. Så sakt så gjort, vi møttes hilste pent å satte oss i bilen igjen å fulgte etter grunneier Jon.

Nå var det stille i bilen, bare litt lav musikk i bakgrunn, spenningen var til å ta å føle på nå.

Vi kom til slutt frem til en gård som viste seg å være der vi skulle overnatte. Så på trappa der treff vi Vidar (med hans familie) som jeg hadde snakket med i telefonen og booket overnatting.

Så var det for alle å hilse på hverandre og så begynte turen ned til vallet. Med Jon i spissen jeg som en god nr. 2 så kom morten og ca 5 meter bak kom Pia. Vi holdt en flott takt igjennom jorder og skog, og til slutt sto vi tre som nye skolelever på en rekke, mens Jon snakket og viste og viste og snakket. Vi gikk oppover vallet og vi gikk nedover vallet slik at vi skulle veta hva vi hadde å forholde oss til når det gjaldt fiskeområde.

Her kommer litt historie/info om trøite's grenna og vallet som er tatt ut fra hjemmesiden til vallet.

Alle gårdene i Trøite's grenda har fra gammelt av vært et bruk. I årene etter Svarte-dauen er Trøite nevnt. Skatte-futen fant at på denne gården, samt noen andre plasser dalføre, at det var såpass at det var noe å kreve inn. Fram til omkring 1530 var Trøite en gard, men etter hvert ble den delt mellom barn og slektninger så i 1750 var det 4 bruk. Flytting av husa foregikk fra 1750 til 1801. Eiendommene var "i fuldkommen Fællesskap, dels i mange smaa Teiger og Stykker" heter det i 1836, da utskiftning tok til 6. juni ved lærer Peder Estensen. Etter oppmålingene ble 8 menn satt "til at skjønne paa jordens værdi, som enhver havde afleveret og modtaget, og derefter at lempe og flytte Linjerne mellom os". Fiske og områdene langs med elva eier vi felles den dag i dag.

Det var min 3x tippoldefar som kjøpte halve gården i 1791 av sin far. Fra Nils Ivarsen Trøite som kjøpte gården og fram til i dag er vi 6. generasjon. I tillegg har det og blir fortsatt brygget maltøl i eget bryggerom på gården. Denne tradisjonen er svært gammel, noe som bekreftes av gamle øl-boller fra først på 1700 tallet.

Trøites-hølen ligger svært sentralt ved. E-14 i Hegra ca. 9 km fra Stjørdal. Hølen er ca 600m og har områder som passer både for flue og sluk. Båt kan disponeres. Trøites-hølen er fra gammelt av kjent for å være en "perle" blant sportsfiskere, men har pga. av sin eierstruktur aldri vært fullt utnyttet.

På tross av sin sentrale beliggenhet er den svært godt skjermet, med best ankomst fra sørsida hvor det er satt opp en gapahuk. Fiske passer for en fast gruppe på 5- 6 personer.

Etter endt omvisning ble det nå innkvartering på hytta vi skulle bo i.

Vi inviterte husbonden på en liten mandagsdram på verandaen så da satt vi der, Jeg,Morten, Pia og Vidar, og hans to sønner spilte musikk for oss og det var riktig så trivelig . Mens vi sitter der kommer det et forferdelig uvær med vind,regn og tordenvær, så vi trekker oss inn og forsetter var hyggelige lag. Jeg smilte litt for meg selv når jeg så regnet styrtet ned, dette kan jo ikke gjøre noe annet en godt for fiske.

Etter at været hadde roet seg og glassene var tomme, var det endelig tid for elven og de første dragen over området. Men først var det det med dåpen.

Fatrout ble kjøpt inn av Morten + sigarer (mini sigarer)

Først gir man elven en lite glass så tar man et selv

170820062151WSLJacDz8PpyvWKrXx.JPG?49

men som den ikke voksende mannen jeg er så er jeg ikke helt fortrolig med brunt drikke.

170820062156jEQi21ysmCEYk1gqE1.JPG?72

så var det Morten's tur og denne gutten har gjort dette mange ganger før, et skiggelig drag av sigaren, så fat trout i elva.

1708200621035HiPtooIHbu5e9Q5PC.JPG?50

og så i magen.

170820062159a6LBlZHPlc2xcrMsCV.JPG?87

så var det frua, først i elva og så i magen.

170820062109ZYKzjIWTqypaFfZR3w.JPG?93

170820062106i5T5Dx6AlaF8jSiaV4.JPG?25

da var det unnagjort, da var det opp i gapahuken men fersk whisky og sigarånde, nå var det fluevalget som sto for tur, og det skulle bli enkelt. I det jeg tok opp boksen med fluene til ErikR og begynte å ta på det fikk jeg faktisk et lite støt av en, en enkeltkrok med noe svart,gult og sølv.

Dette måtte jo være et signal.

Da var vi klare alle mann. Jeg og Morten gikk opp til flueområdet, mens Pia tok for seg slukområdet. Morten ga meg den ære i å få lov til å ta det første draget over en flotte fluefiskerhølen. På det 10.-15. kastet hugg det til på flue f*** ble helt satt ut, hadde jo egentlig ikke kommet i gang ordentlig før det satt fisk på. Heilt utrolig. Og etter en herlig fight kom det opp en terte på 1,9 kg.

1708200621111HpdhqUnh9RIh15OtY.JPG?97

hadde altså ikke fått fisket mer en 5 meter av en 50 meters høl og så hadde jeg fått min første.

Og da blir jeg så forbannet gald og fornøyd at jeg ringer hele verden og jeg koste meg med fat trout (hadde jeg endelig blitt voksen) Etter som jeg nå hadde fått fisk så tidlig i hølen fikk Morten også æren av å fiske "første" på de resterende delene av hølen, mens jeg tulla å svinsa rundt i gapahuken. Plutselig får jeg høre Morten rope fisk, fisk, og jeg setter fart oppover mot han, men vaderene nede på knea og kamera rundt halsen. Her skulle det dokumenteres.

og her har vi han i kjent stil.

170820062120lkqBWcK3virqzKOkBh.JPG?48

170820062126iolMRcHlaFCr6FbcuH.JPG?37

og opp kommer hans minste laks noen sinne, en terte på 1,5 kg

170820062128DqLHKjEKwRpkjYAeLJ.JPG?80

I mine øyne en flott fisk. Og nå ble fiskingen lagt litt på is. Nå måtte det sjampis frem.

To fisk på et drag over hølen må sises å være en flott start, selv om fiskene ikke går inn i historiebøkene som de størte tatt i Stjørdalselva i 2006.

Men det kan denne bli, ble dette på vallet i Juni av en Svenske.

170820062142Xaan1556guuaHvARHK.JPG?9

Morten var og hentet godsakene

170820062131UoKm5SoLSDdd8AZHfh.JPG?41

Jeg lirket opp korken her måtte vi ha en kjempe smell. og i det korken falt rett i bakken og spruten sto som en gammelmannspiss

170820062138XuyBK7X55pvSciKw3l.JPG?40

måtte vi bare le.

Men godt var det og litt sjampis rus ( en veldig trivelig rus) fikk vi.

170820062139fwOBaKoFopb74bMnOY.JPG?97

Så var det konas tur, hun hadde ikke fått noen på land, men hun hadde vært borti fisk.

170820062142Joy1TLldeYmAT5OqFc.JPG?7

Etter dette ble det lite fisking på meg, jeg blir så utrolig fornøyd når jeg lykkes i en lakseelv. Så nå ble det for meg mest gapahuk og fat-trout. Mens kona og Morten forsatte fiske.

170820062145wTv4YajSwnGrcEtjzZ.JPG?85

Morten i fin fin driv. feeellll gooooddddd kast

170820062149ESIe8T256y8pAN7lJW.JPG?52

mens kona gikk tålmodig rundt med slukstanga.

170820062154DyA3ZCAUTJNAIv4cTk.JPG?61

Morten var borti fisk det samme var kona, men det ble ikke flere den første kvelden. Men for en kveld, for en start. Vi gikk fornøyd opp til hytta alle tre og sovnet inn med et smil om munnen.

Tirsdagen var vi litt sendt i gang, men hva gjør vel det når man vet at vallet er urørt siden i går kveld. Etter de flott opplevelsene i går, var motet på topp og det ble inntatt litt godt drikke før vi begynte. Begynte faktisk å like denne whiskyen.

170820062146THHaoTpGYRewoXmfRm.JPG?79

Morten og jeg skulle teste ut stein,saks, papir for å finne ut hvem som skulle begynne i dag.

best av tre og vips så sto Morten i hølen. Det ble faktisk 3-0 måtte bare prøve den tredje selv om det var avgjort. Morten var borti 2 fisk på det første draget. Så var det min tur, jeg hadde også på fisk men ingen kom på land. Så var det Jeg igjen, tredje draget den dagen og jammen smalt det ikke på fisk igjen og på samme flue. Kjente fort at denne var noe større. Det er bare herligggg å kjøre laks i strømmen og vips så hadde jeg en terte på 2,2 kg på land.

170820062103CLWmdmZlJ5WYsLVOkv.JPG?69

og da var det å begynne å ringe å sende sms'er som rutinen er. Og som alltid var jeg fornøyd med dagen.

Så etter dette oppholdt jeg meg mest i huken, mens Pia og Morten ikke ga opp.

Etter at laksen hadde hengt en stund ble det hengende en halvt størknet blodstreng fra munnen, en streng som så fristende ut, den måtte jeg smake på.

170820062158ZguVBzaGJvX3LZ399w.JPG?93

Var gøttt gitt

Morten har en del bilder og en vidoe som vil bli lagt ut, men jeg legger selv ut noen flere bilder fra turen.

To traner kom flygende forbi.

170820062100bFEnzZrUOv2rHF8O9P.JPG?23

Vi disponerte en båt på vallet og Morten var den første til å prøve den ut, han ville prøve å fiske fra andre siden.

170820062107imP3pF3oJ4VVveP2jZ.JPG?7

Pia min store kjærlighet er ekstremt tålmodig, men hun sleit på denne turen med å få noe fisk.

170820062109GeS4DjJ2pg5JzVZaHQ.JPG?65

noen artige bilder (synes det selv) av Morten's skygge

170820062110hwIHGvLrOQZjiMQ3TM.JPG?4

170820062112C5csYIR5tDcn9WlfBe.JPG?32

170820062113gdFcnrDIbfsQHcVeUY.JPG?57

170820062115QgJFdCeYTqIkSJvEpe.JPG?86

her kommer noen bilder fra vallet vi fisket på.

øvredel der det var et flott flueområde

170820062119IvzXAn1pGNrLpcLZ5H.JPG?50

pga. av lite vann ble draget fra det øvre brekket for for svakt til å fiske på, men vi hadde vel ca 50 meter med flotte forhold for flue.

170820062122oRKaoTVKyBzYe3w7ek.JPG?49

Øvre brekk. Vi tok all fisk her.

170820062124v9kHxVFtgbxoZr4cYP.JPG?98

Litt til venstre fra mitt på bilde ser man noe hvit skum, her sto det en stein og rundt den var det ofte på fisk

1708200621266V8ub2yEoa4M5sQUKm.JPG?44

her ser vi mittere del av vallet. Rett ut for båten ble den på 15 kg tatt på mark.

170820062129VdwYm5UrCyFzsPJQjG.JPG?89

her ser dere ned mot nedre del av vallet. Vallet avslutter mot en kjempe brekkkant så med mere vann så må dette vallet være helt supert og veldig fiskbart både med flue,sluk og mark.

170820062138rLKFqoczdjHRk6BcSH.JPG?51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Håper du får laks.. men ettersom du er bevæpnet til tennene med mine fluer så er dte jo klart at laksen sitter;)

lykke til!

Har sittet å sett igjennom boksen "din" mange kvelder i ferien ErikR og jeg blir meget imponert og jeg gleder meg til å bruke de, kan ikke skylde på dårlig fluer i hverfall.

:blink::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å morro det er å pakke når man skal på laksetur, man får også et innblikk i utstyrsrotet. For der er det til tider kaos.

Været ser ikke så ille ut, hvis showers betyr mye så er ikke dette så galt.

http://weather.yahoo.com/forecast/NOXX0036.html

Men man får ta det som en tur, det er laksepub på onsdager og det kan jo bli riktig så kos, så får vi ha gapahug pub resten av uka. Vallet vi skal fiske på ser jo veldig flott ut(se øverste innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rapporteres allerede om fisk på 1,9 (Erik W) etter 15 kast på en flue fra ErikR.

MP noterte kort tid senere en på 1,5 på en Francis-variant. Tipper det blir mer islandske fluer på MP fremover.

Vi venter spent på flere oppdateringer. Ikke minst forventer vi at Eriks kone fisker de to andre i senk. Det rapporteres ellers om tordenvær og regn tidligere i dag, noe som forhåpentlig gir mer vann. Det skal være bra med smålaks på elva.

Kommer bilde bare jeg får pakket frem ladekabelen til mobilen min fra feriehaugen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilbilde i super kvalitet:

9073_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/3609/9073.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Forhåpentlig er det MP ellers har Walmann vært på slankeferie siden jeg så han sist! (Sorry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi tatt en liten pause, sitter i huset vi har leid og her er det bare glimrende, hussjefen har til og med lånt oss en bærbar PC.

Knallstart selv om fisken ikke var stor, så er det en flotters start.

Stedet vi bor er helt nytt, vi er de andre som bor her og det er bare flott. vallet er flott selv om en del er stilleflytende pga. av lavt vann. vi tar som sakt en liten pause for å så satse videre ut over kvelden.

Det regner nå og himmelen er bare grå å go ........................................

Skriver mer når vi kommer inn for kvelden.

Tertene var like lange men min hadde en vekt på 400 gr mer, så to helt forskjellige fisker.

Hilser fra Pia og Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å ha sakt det så bruker jeg ikke mark, det er ikke noe feil i det, men det er køna som har prøvd.

Nå skal vi på hembre gaard på laksepub.

En ting vil jeg fortelle og det er hver forsiktig med å sovne før Morten. Han skryter av att han er så fin i huden og at han synger sommerflørt på sing star og da er han Sandra. Er faktisk litt redd for å ta av meg vaderene.

Fisket i dag har ikke vært av det beste Morten Sofie Sandra har mistet en, og det er det hele. Pia har hatt på fisk på marken. Meg selv har ikke kjent fisk i dag.

NU ER DET PUB med Pia, Erik og Morten Sofie Sandra.

Pst huden hans er ikke så fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff sliter her nå med Morten Sofie Sandra og Pia, det har liksom funnet tonen. Og jeg jeg sitter bare å drikker GT og synes livet er rart. Hva i helvete skal Morten sofie Sandre med lepestift eyeliner osv. skummelT å bli kjent med folk man bare har pratet med på nett. NEI finnes det noen mannfolk der ute som ønsker å fiske litt laks og snakke om laks så er dere velkommne, dritt lei jenteting nå .....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.