Gå til innhold
Fiskersiden

Fruen og Perca tømmer Vansjø!


Perca
 Share

Recommended Posts

Torsdagskvelden så nevnte Fruen at det hadde smakt godt med stekt gjørs til middag snart. Og som den intelligente og oppvakte person jeg er så tok jeg det hintet! :D

Etter at noen nødvendige gjøremål var unnagjort på fredags formiddagen så hektet jeg båthengeren bakpå bilen, fikk Fruen og bikkja i bilen og dro til Vansjø.

Vi dorget i nesten tre kvarter uten napp, men så begynte det! Jeg halte raskt opp 2 gjørs og fruen ei gjedde. Ingen kan påstå at de var store, men det regner jeg heller ikke med i Vansjø. Gjedda ble lempet ut i vannet igjen, men gjørsen måtte bøte med livet.

vansjo4.jpg

Det var tydeligvis en stor påkjenning for gjeddene å bli tatt idag! Denne brukte noen minutter på og komme på rett kjøl etter utsettingen.

vansjo3.jpg

Men den kom til seg selv etter hvert.

Fisken beit javnt og trutt og så kjente jeg ett bra hugg og så var snøret slapt! En fisk hadde tatt med seg både vobler og fortom! Jeg antar at det må ha vært en skade på sena, for selv om jeg brukte 0,20 så tåler den jo en god del og bremsen på snella var ikke hardt dratt til. Vel, vel... På med en ny vobler. Øynene falt på en 11,5 cm lang Strike Pro som jeg hadde kjøpt hos Avkroken og har hatt bra suksess med i sjøen. Hvorfor ikke prøve denne, tenkte jeg. Som sagt så gjort! Strike Proen ble knytt fast og lempa uti Vansjø. Etter å ha dorget i ca 50 meter så høgger det til!

vansjo1.jpg

Denne kjennes tung ut på dette lette utstyret og jeg må ta tiden til hjelp. Etter noen minutter så får jeg se fisken, en skapelig gjedde på rundt 3 kg. Fisken blir raskt tatt av kroken og satt ut igjen uten å bli fotografert. Ut med vobleren på nytt og jeg får ikke mer en satt båtmotoren i gir så høgger det på nytt! Dette var ei litt mindre gjedde.

vansjo2.jpg

Denne ble lempet tilbake der hvor den trives best og vi fortsetter dorgingen. Jeg kjører ikke mer en snaue 100 meter så høgger det forsyne meg på en fisk til! Denne kjennes brukbar ut, men er mistenkelig dau å dra inn. Jeg fatter mistanke til at det er en gjørs og får snart bekreftet min mistanke. Jeg velger å bruke hoven selv om jeg egentlig hater å bruke hov på fisk med vobler i kjeften.

vansjo5.jpg

Hovingen går greit og jeg gliser bredt! :D

vansjo6.jpg

Nå er middagen reddet! Denne gjørsen veide rundt 2 kg, det er jo ingen kjempegjørs, men absolutt godkjent størrelse i Vansjø.

Etter dette rushet så er det ikke et napp å få på Strike Proen! Fruen drar opp noen abbor, gjedder og gjørs mens jeg ikke kjenner noe mer. Da bytter jeg vobler og jeg har ikke mer en gjort det så får jeg bunn napp... Tror jeg! Jeg stopper båten og så kjenner jeg at det ikke er bunn, men fisk! Den er ikke så veldig sammarbeidsvillig denne fisken, men etter en stund så ser vi den velte seg 10-15 meter fra båten. Gjedde! Og en pen en også! Jeg får til slutt manøvrert den inntil båten og jeg forsøker meg med et nakkegrep. Fanken! Den er så brei over nakken at jeg har trøbbel med å nå over med mine ikke spesielt små puselanker... Den drar ned i dypet igjen, men nå er den veldig sliten så den kommer raskt opp igjen og denne gangen får jeg tak i den og løfter den ombord.

vansjo7.jpg

Den var ikke så lang, men for en kondisjon på den! Kondisjonen på denne gjedda matchet kondisjonen på fiskern..! Jeg anslår vekta til å være på 5 kg+. Skikkelig moro på lettspinn og 0.20. Denne gjedda hadde akkurat svelget en brasme eller flire og hadde en tydelig fasong på magen etter dette. Den ble raskt satt ut igjen, men den lå på siden og ryggen i hvertfall 5 minutter før den fikk satt snuta ned mot dypet.

vansjo8.jpg

Den lå og viftet med finnene og var tydelig preget av kampen. Jeg var en stund i tvil om det var riktig å slippe den ut igjen, men den svømte til slutt ned på dypet.

Og slik fortsatte fisket! Det beit omtrent i ett. Fruen satte ny pers på gjørs med en fisk på ca 1,2 kg og var kjempeblid.

vansjo9.jpg

Vi fikk mange abbor også, men ingen større en 300 gram.

vansjo10.jpg

Jeg hadde med meg ei solid stang med Ambassadeur snelle også og det var på denne redskapen de minste abborene beit!

Helt på slutten av turen så fikk jeg på en liten gjørs. I det jeg skal løfte denne klar av vannet så kommer det en gjedde på rundt 5 kg og tar tak i denne samtidig som det gjør et "laksehopp" under en halv meter fra Fruen! Hun sitter med store øyne og babler om haisommer... Denne gjedda vil ikke slippe taket og blir med opp til båten en gang til før den spytter ut gjørsen og rolig svømmer ned i dypet igjen.

vansjo12.jpg

Sjekk de bitemerkene på denne gjørsen! Det er ikke så veldig sjeldent at slikt skjer, men det er moro at Fruen fikk se det på så nær avstand.

Hvor mye fisk vi egentlig fikk aner jeg ikke, men vi tok med oss 15 gjørs og 3 abbor hjem. Og klokken 00.30 i natt så hadde vi stekte gjørsfileter surret i fløte som nattmat, med øl og rødvin til... :P

vansjo11.jpg

Ja, det er like godt som det ser ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro ut fra rampa ved Dillingøy og dorget til Nåløyet og så dorget vi i Storefjorden. Vannkvaliteten ved Dillingøy var ikke mye og skryte av. Brungrønnt vann med siktedyp på rundt 15 cm, men fisken beit der også!

Det skjæret som skimtes i bakgrunn på et par av bildene vet jeg ikke navnet på, men det ligger ikke langt fra militærområdet på Rygge om det sier deg noe..?

Nå er ikke jeg så veldig bortskjemt med å få for stor fisk i Vansjø slik at den ikke egner seg som matfisk... :P men gjørs opp til 5 kg og abbor på over kiloen har jeg tilberedt på samme måte og det har smakt godt! At det begynner å bli en del tungmetaller i fisken når den kommer opp i denne størrelsen er noe helt annet, men du kjenner ikke det på smaken.

Det å tilberede et måltid av den fisken jeg får er for meg veldig viktig! Det gir meg en annen dimensjon på hele sportsfiskegreia. Årsaken til at mange ikke liker fisk tror jeg skyldes at fisk lett kan ødelegges under tilberedingen og at det kan være vanskelig til tider å få ordentlig fersk fisk. God fisk er nydelig, men middelmådig fisk er helt pyton! Jeg kan forøvrig fortelle at det dårligste fiskemåltidet jeg noen sinne har blitt servert var i Tromsø! Så det er tydeligvis ikke alltid at nærheten til ressursene er det essensielle...

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Perca!

Skal fisken ende på talerken er dette en viktig del av turen (helheten).

Og gjørs smaker fortreffelig Toppknot, noe av det beste etter min smak. Jeg spiser heller abbor/gjørs fremfor de "edle" ferskvannsfiskene, men det er meg da!

Spist masser av fisk fra Vansjø oppgjennom tiden og jeg vet at man ikke kan smake tungmetaller ol, tror bare at det har medført at jeg sover tungt...veldig tungt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helv******.......!!!!

hadde gjort seg med en tlf da P(ikk)erca

B):lol:

:D:D:D

Ja, det var ikke pent av meg å tjuvlåne vannet ditt... ;)

Men jeg har tenkt meg utpå Vansjø i dag også hvis bare junior dukker opp med den bilen han har tjuvlånt! :P Jeg har nemlig ikke hengerfeste på den nye bilen. Ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D;)B)

Ja, det var ikke pent av meg å tjuvlåne vannet ditt... ;)

Men jeg har tenkt meg utpå Vansjø i dag også hvis bare junior dukker opp med den bilen han har tjuvlånt! :P Jeg har nemlig ikke hengerfeste på den nye bilen. Ennå...

tyv lånt???

stært både bil/båt/vann/bensin/diesel du B)

så junior slekter på far sin :lol::D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.