Gå til innhold
Fiskersiden

Er str. 4000 for liten ?


jørgen meitefan
 Share

Recommended Posts

Enig med, Trym. Normalt stor nok til vanlig sjøfiske, men skal du opp i kastevekter på 60-100g høres det umiddelbart ut for meg som du skal opp et par størrelser.

Nå skal det sies at det jo også normalt er en avveining i forhold til om dette er noe du skal bruke mye eller en sjelden gang. Skal dette kun i bruk kanskje en gang i ferien hvert år, så kan det jo hende det lønner seg å bruke en 4000 f.eks og fylle opp spolen med passende multisene - hvis du f.eks har en 4000 fra før eller kan få bruk for denne til andre ting du gjør oftere. Noen ganger kan man "tyne" utstyret litt og spare mye på det fremfor å kjøpe spesialisert utstyr til enhver fiskesituasjon. (Siste avsnitt er noen tanker gjort blant annet på bakgrunn av alderen til han som spør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar.

Har en 4000 Alivio fra før, men den bruker jeg på 15-40 gram, og hvis jeg kjøper en ny stang for havsfiske vil jo den kanskje bli brukt en del sammen med 15-40 gram`en, så da trenger jeg vel ny snelle uansett.

Jeg driter jo ikke akkurat penger, men har 1200 etter bursdagen, og Lurer på komboen Forcemaster 50-100 g og Catana 4000 RA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Nexave 6000? Koster 600 kr. Den er bedre tilpasset tyngre fisk enn en 4000-snelle i den prisklassen.

Bruker selv en Daiwa-snelle i 4000-str til å kaste pilker opp til 100 g, men ville ikke brukt den hvis den ikke var i den kvaliteten den er. Billigere sneller ville nok fort tatt kvelden av slik behandling, giret tåler ikke belastningen under innsveiving og blir fort slarkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå blitt opplyst pr. PM om at jeg faktisk har litt erfaring med DAM utstyr.... Både snelle og stang.

Gjedde persen min på 6,92 kilo ble tatt på lånt (fra Esox) DAM utstyr.

Men det er såpass liten erfaring at jeg ikke kan uttale meg veldig mye om hvor lang levetid det har.

Anyway... det funket greit den gangen. Både brems og stang fikk kjørt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.