Gå til innhold
Fiskersiden

Sjø fluefiske video?


n/a
 Share

Recommended Posts

Om du snakker om sjøfluefiske under norske forhold finnes det svært lite, om noe, på video. Vil anbefale deg å finne frem Alt Om Fiske med saltvannsfluefiskeartikkelen (litt av et ord) av Runar Kabbe - den er en god innføring. Ellers har de på Nordisk Fiskutstyr en del videoer med saltvannsfluefiske, men dette er utenlandske forhold som ikke kan sammenlignes med det du finner her hjemme. Du kan jo ringe dem på dagtid på 22 17 13 10 og høre om de kanskje har noen tilnærmet lik norske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvoran hadde det vært med et kurs i dette saltvannsfisket med flue kanskje noen timer eller noe sånt i regi av Fiskersiden med Remy og Espen på plass som instruktører? Kunne jo koste noen kroner kunne hatt det i Vervenbukta eller på andre egnede steder jeg tenker nå på kun Østlandsomerådet i første omgang.[ :) ]

De som er intresert kunne jo si i fra her eller er det bare jeg som ikke kan dette ordentelig? hehe[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Suter

Hvoran hadde det vært med et kurs i dette saltvannsfisket med flue kanskje noen timer eller noe sånt i regi av Fiskersiden med Remy og Espen på plass som instruktører? Kunne jo koste noen kroner kunne hatt det i Vervenbukta eller på andre egnede steder jeg tenker nå på kun Østlandsomerådet i første omgang.[ :) ]

De som er intresert kunne jo si i fra her eller er det bare jeg som ikke kan dette ordentelig? hehe[:I]

Hei!

Jeg vil nødig virke påtrengende, men dersom du ikke absolutt må ha

ovenfornevnte som instruktører, så kan du jo ta et kurs hos oss.

Et av kursene vi kjører er praktisk fiske/fiskeguiding.Her viser vi deg de typiske sjøørretplassene(årstidsbasert).Vi fisker selvfølgelig på disse plassene.Kurset innebærer fluevalg(hvorfor velges den flua?), inntrekksmåter,strategi,kasteteknikk utstyrsvalg mm.Mao: Hvor,hvorfor,hvordan, hva, når etc etc.Kurset varer en hel dag(fra morgen til kveld), og holdes av ivrige og erfarne instruktør(er) som har bedrevet dette fisket i mange, mange år.Vi kan ta enkeltpersoner, eller grupper.Ennå har vi ikke hatt en elev som ikke har fått sjøørret når kursen har vært avholdt..Du kan jo kikke litt på:

http://www.fiskarlauget.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av TeeJAY

Har lurt litt på hvor det ble av Jan og Toms fluefiskeskole, men der var dere jo...

Joda, vi er da oppe og vaker litt nå og da.Er forøvrig opptatt med

sjøørretfiske omtrent hver dag nå, så det blir ikke så mye tid til å skrive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi lever i beste velgående, og har hatt vår beste sesong med kastekurs denne sommeren, beskjeden markedsføring til tross.

Vi følger fortsatt med her på fiskersiden, selv om vi ikke har vært så aktive på forumene.

[ :) ] Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Remy`s og Espens fisketil osv de er meget lidenskapelig intresert i dette fisket og Remy spesilet etter å ha lest om Karpefiskinga hans så dette er gutten til å lære bort noe ordentelig har ikke sansen for hurtig kurs men Tom Fiskekasse dine kurs kan også bli kule bare si når og hvor for jeg tror ikke Remy og Espen gidder dette anyway kanskje der er bedre å ha kurs med deg som er intresert i å holde et kurs, kan gjerne betale for det bare si når og hvor! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket har for meg vært svært begrenset det siste halvåret grunnet at jeg har fått en liten en. En Dobermannvalp, nå seks måneder (og noen klager over strevet når de får barn???). Kanskje du vil passe min stae og dominante hanndobermann en måneds tid [ :) ]), så får jeg fisket litt effektivt? Gutten er stor som en hest allerede, så du kan ri på'n.

Nå er jeg imidlertid tilbake igjen, med, og noen ganger uten hund. Fisken er nå på talefot også, etter lang tørke under høy temp. Vi har fått noe, endel kilosfisk, men for mitt vedkommende går de fleste ut igjen. Jeg venter på større blankfisk. Nå om dagen er det jo endel sjokoladefisk ute. Passer på å oppfordre alle til å slippe slik fisk, stor som liten.

Har forøvrig mye tid til å fiske nå som bikkja er blitt større, og jeg har pause fra jobb. Jeg kommer nok med noen storfiskrapporter utover får vi håpe. Det ser ut for oss som om det er mye bra fisk for tiden, men nå er'n spesielt skeptisk av naturlige grunner. Tom fiskekasse har funnet ei nøkkelflue som vel diskutert et annet sted her inne.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Suter: Kan trygt anbefale deg å ta et kurs med gutta - vi hadde tidligere en omfattende infoside for dem her på sidene og fikk aldri et negativt ord tilbake fra dem som hadde vært på kurs hos Jan og Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen,

Takk!

Kan jo nevne at vi forbereder kurs i 2-hånds. Kurset for de som er kjent med enhåndskasting vil vare en 3-4 timer, og legge vekt på underhånd (moderne spey), rulle, og dobbel spey/underhånd, samt hvor viktig håndgrepene og armvinkler er ved 2-håndskasting med mer. For de som er helt nybegynnere med fluefiske, og vil lære seg 2-hånds først, vil kurset vare noe lengre. All trening med 2-hånds vil foregå i vann, i motsetning til våre enhåndskurs som jo fortrinnsvis foregår på land. Dette kommer selvsagt av at de kastene vi nytter oftest med 2-hånds "trenger" noe å tape i, nemlig vannet :-) Vi tar for oss underhånd og rulle på enhåndskursene også, men der ligger jo hovedvekten på andre ting. Er det isfritt, ser jeg ikke bort ifra at vi allerede under vinteren drar på oss vadere og undertøy, og avholder 2-hånds kurs. Vi vil stå på grunnt vann opp til ca. knærne.

Så får det være slutt på reklamen for denne gang...

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Takk for "tiltro" og sånn Suter.... Kan sikkert ta en fisketur en dag, men om jeg kan ta noe kurs med deg pr i dag tror jeg ikke. Et tips, les det du kan om sjøørret, let opp gode plasser så er kurs overflødig egentlig.

Siden jeg berundrer dine og Espen*s "skills" når det gjelder flufisking og slikt jeg trenger å vite om snøre osv jeg har et sakteflytende snøre men det synker jaggu sakte skal jeg la det ligge i 10 minuter for jeg drar det inn og hvordan kan jeg gjøre det, dra det inn med handa eller sveive det inn? Skikkelig grønn er jeg skjønner du![:I][:I] For det snøret jeg har og bestilte hos Gero synker veldig sagte reine flyte snøret![ :) ]

Så hvordan gjøre det kaster du et langt kast med flua og lar det synke en stund og deretter drar du til deg snøret hurtig osv med hendene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Så får det være slutt på reklamen for denne gang...

Mvh. Jan.

Å neidu! Jeg har vært på kurs hos Jan, og jeg kan absolutt ikke klage, på kurset eller guidinga hans :) Mycket bra!

Fikk en på 1,2 forleden på en av plassene han viste meg i sin tid. Men jeg har desverre ikke tid til fluefiske i sjøen for tia.

Jen; for melde i fra neste gang vi er utover, fått bil enda eller?

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pma; bil er ordnet, hvis du da kan kalle en sliten Mazda 91 for akkurat det. Litt annerledes enn den forrige, ja, men hva gjør vel det? Ja, mye fisk rundt kilon der ute nå. Du tar vel ny pers i løpet av vinteren, tenker jeg.

Suter; Da Remy ikke har mulighet, kan Tom sikkert ta en guiding med deg, og vil da sannsynligvis ta seg betalt for denne. Men...jeg kan imidlertid gi deg en GRATIS dag med utstyrsprat og litt kasteteknikk på plenen nede ved fjorden, helt uformellt, hvis du vil det (rett og slett goodwill). Jeg har tid nå, ute og fisker likevel, så det er helt greit, men jeg vil da ikke ta for meg praktisk fiske spesielt. Det beste hadde vært om du hadde fri en dag fra jobb, slik at vi unngår helg. Det hender vi gjør dette. Det er også vanlig at vi har med tidligere elever ut og fisker, uten noen kostnad. Ditt valg...

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Suter

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Takk for "tiltro" og sånn Suter.... Kan sikkert ta en fisketur en dag, men om jeg kan ta noe kurs med deg pr i dag tror jeg ikke. Et tips, les det du kan om sjøørret, let opp gode plasser så er kurs overflødig egentlig.

Siden jeg berundrer dine og Espen*s "skills" når det gjelder flufisking og slikt jeg trenger å vite om snøre osv jeg har et sakteflytende snøre men det synker jaggu sakte skal jeg la det ligge i 10 minuter for jeg drar det inn og hvordan kan jeg gjøre det, dra det inn med handa eller sveive det inn? Skikkelig grønn er jeg skjønner du![:I][:I] For det snøret jeg har og bestilte hos Gero synker veldig sagte reine flyte snøret![ :) ]

Så hvordan gjøre det kaster du et langt kast med flua og lar det synke en stund og deretter drar du til deg snøret hurtig osv med

hendene ?

Hei Suter!

Skal prøve å gi deg et fullverdig svar.

Nei, du skal ikke være engsgtelig for at det er mangel på entusiasme hos verken Jan, eller meg.Vi er begge 2 raringer som har forsaket både familieliv og andre vesentlige ting her livet, bare for å kunne fiske mest mulig.Når det gjelder ovenfornevnte problematikk, så skal du ikke være så bekymret over at det ikke synker nok.De 10 første årene jeg kastet flua i sjøen var det med synk/intermediate.Dette etter sterke anmodninger fra omgivelsene om at man MÅTTE ha synk/intermediate for i det hele tatt kunne bedrive dette fisket.Etterhvert har det blitt noen turer etter sjøørreten, og nå benytter jeg for det meste flyt, og jeg må med hånden på hjertet si at jeg ikke får mindre fisk nå, enn i "synkesnøredagene".Snarere tvert i mot.Mange av de store kanonene innenfor det danske sjøørretfisket(som jo er pionerer på området-og begynte lenge før nordmennene), benytter i dag flyt.

MEN, som med alt annet-så er det i stor utstrekning snakk om smak og behag her også.Pr idag trives jeg med flyt, og kommer til å fortsette med dette.Jeg skal prøve å grunngi hvorfor jeg selv ofte foretrekker flyt:

Jeg vader en del når jeg fisker, og et intermediate vil synke relativt raskt ned til tangen, og vikle seg inn i denne.Dette er spesielt forekommende når jeg har langsom inntrekkshastighet(reker/tanglopper), hvor det tar lengre tid mellom hvert kast.Jeg kan selvfølgelig benytte meg av snørekurv, men jeg har alltid likt å ha en fri radius rundt meg, hvilket betyr at jeg har fullstendig frihet til å kunne benytte meg av de hastigheter og lengder jeg vil mtp inntrekk.Under lynraske og superlange inntrekk synes det vanskelig å få styrt snøret i kurven.Jeg har fisket på superblankt vann, og foretatt hyperraske inntrekk som har forårsaket vannkaskade rundt snøret, men sjøørreten har likefullt tatt flua hardt og selvsikkert.I dag benytter jeg også flytesnøre som en del av fiskestrategien.Jeg tror et flytesnøre tvinger fisken til å gå høyere etter flua, hvilket igjen betyr at den lettere eksponerer seg for meg.Jeg ser rett og slett plogen på fisken,og har jeg sett plogen, eller virvelen etter fisken, og den ikke tar-så har dette i hvertfall gitt meg informasjon som jeg kan benytte i det videre fisket.Jeg har da ved selvsyn sett at det er fisk i området, men at den har refusert flua.Ved slike tilfeller prøver jeg noen ganger til med den samme flua, men med en annen inntrekksteknikk, og tar den heller ikke da-bytter jeg ofte flue.Etter flere fluebytter/inntrekksendringer overfor fisken, så tar den veldig ofte til slutt.Jeg forestiller meg derfor at jeg i min synkesnøreperiode ofte gikk glipp av denne eksponeringen, som kunne gi meg et viktig hint om å endre flue, eller inntrekk.Og fremfor alt: jeg synes det er utrolig spennende å se vannet "løfte seg" i en velproporsjonert plog like bak flua.I en del tilfeller ser jeg plogen etter flua i mange sekunder, som igjen hinter meg om å evt foreta en bråstopp.Da kobles ofte fiskens huggrefleks inn, og resulterer i fast fisk.Må også si at jeg oftest benytter meg av F-Carbon fortommer som

gjør at de siste meterne mot flua kommer under vannfilmen.

Det er selvfølgelig tilfeller hvor det kanskje fordrer et intermediate,-eller synkesnøre(dypt,sky fisk,blankt vann??), men summa sumarum

velger jeg flyt.Personlig gir dette meg mer.

Så ikke vent med å starte inntrekket MED HÅNDA; start med en gang, og varier inntrekk og fluer.Mange synes kanskje at ditt spørsmål om du skal bruke hånda, eller snella for å få inn flua er dumt, men dette er faktisk også en "inntrekksmåte".Noen ganger har jeg opplevd at fisken ikke tar under alle de inntrekksmåter jeg har foretatt med hånda, mens den først tar når jeg har snellet inn for å bytte flue.

Så nå benytter jeg ofte dette som "siste inntrekkstaktikk".Litt slitsomt, men dog så effektivt ved noen tilfeller.Har du noen gang f eks sett en strand, - eller sandreke bevege seg i vannet når den aner fred og ingen fare? Det er en utrolig jevnhet og stabilitet i fremdriften i vannet den har da;akkurat den samme bevegelsen man får

ved å snelle inn.Jeg har også sett single sild som har kommet fra stimen svømme på samme måten

Som det nevnes ovenfor , så kan man selvfølgelig dra ut selv, og oppsøke gode plasser.Men å finne de gode plassene på egenhånd kan ofte ta tid(hvordan ser en god fiskeplass ut?), og det er jo slik at de forskjellige lokaliter mtp gode fangster varierer etter årstid.Å ta et praktisk fiskekurs inkludert guiding innebærer

at "søketiden" reduseres drastisk.Og når det gjelder den praktiske/strategiske biten: man må nesten se det for å gjøre det(for eks dette med inntrekk).Så hvis du fortsatt er interessert i et kurs kan du jo sende meg en mail(du finner min profil hos Fiskersiden).

NB! Vi har som regel bare en elev pr kurs(dette sikrer fullstendig individuell fokus og oppfølging), og du vil få med på kjøpet 7 sjøørretfluer, som alle er resultat av mange års prøving og feiling-og som i dag fanger godt med sø.Bl a. Høstflua II, som er litt omtalt annet sted i forumet, men også TTE,Orangutangen,RBT-MIKRO,Salty Pink(Harald Larsen), + noen børstiser uten navn.Alle ment å dekke forskjellige fiskesituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 1 elev pr. kurs som Tom nevner ovenfor mener han selvsagt praktisk fiske/fiskeguiding, bare for ordens skyld. Og...til dette med intermediate/flytesnøre; om vinteren kan jo intermediate snøret være en god ting. I den tiden som nå akkurat har vært har jeg sett Tom ta mye fisk på flytesnøret, men det skal nevnes at han nytter en forholdsvis lengre fortom/spiss enn de fleste. Det nevnte han vel ikke. Ellers benytter vi begge to nå som flyt SA XXD, 34 meter med 17 meter klump, back, main, front inklusive. Et knallsnøre, og anbefales. Lite minne grunnet kjerneteknologien, og suverent for deg som liker å kaste langt. Kan bli noe mykt for tropefiske, bare så det er sagt. Tippen på snøret er også utformet slik at det faktisk ikke presenterer så ille heller. Det koster 799,- men det er det absolutt verdt. Jeg er forøvrig svært skuffet over de fleste andre produsenter av snører når det kommer til minne. Hvor vanskelig kan det være å lage et snøre som legger seg flatt??? Jeg bare spør. Dette er jo svært viktig for problemfri kasting under større bevegelser og retningsendring. Det skal ikke være nødvendig å superstrekke snøret for hver fisketur, når disse foregår hver og annenhver dag. Er det noen som kan anbefale et godt intermediate snøre? Jeg har slitt ut endel snører gjennom årene, men har fortsatt til gode å se et snøre som kommer opp mot SA. Har satt på et Rio Aqua på en av spolene mine nå. Greit nok, det oppfører seg som et intermediate skal, men det faller i minnekategorien sammen med alle de andre. Har hørt nyss om et Loop snøre som er bra. Stemmer dette?

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.